مشروح اخبار


» افزايش نرخ ارز دولتي به 1600 تومان



راک نیوز : سازمان توسعه تجارت در حالي چندي پيش اولويتهاي 10 گانه اختصاص ارز مرجع براي واردات کالا را اعلام کرد که حالا رئيس اين سازمان عنوان کرده که ارز بايد تک نرخي شود.

به گزارش ايسنا، اين گفته حميد صافدل که ارز بايد تک نرخي شود، موضوع چندان تازه اي نبوده و بسياري از کارشناسان و مسئولان دولتي تاکنون بارها بر آن تاکيد کرده اند، ولي نكته اينجاست كه طرح اين موضوع از سوي اين سازمان يعني آمادگي آنها براي كنار گذاشته شدن اولويت‌بندي كالاهاي دهگانه كه ساعت‌هاي زيادي براي آن وقت گذاشته بودند و در نهايت آن را به تصويب وزارت صنعت، معدن و تجارت رساندند. اظهارنظر رئيس سازمان توسعه تجارت درباره اين که نرخ ارز مرجع نبايد 1226 تومان باشد، بلکه بايد اين نرخ افزايش يابد، کل ماجراي اولويت بندي کالاهاي وارداتي در زمينه اختصاص ارز مرجع را زير سوال برده است.

پيشتر قرار بود به کالاهاي داراي اولويت در گروههاي دهگانه ارز مرجع 1226 توماني براي واردات اختصاص يابد. البته در مورد اولويتهاي دهگانه نيز هر بار تصميم جديدي گرفته شده؛ به طوري که در ابتدا گفته شد تنها به پنج اولويت اول ارز مرجع اختصاص مي‌يابد، اما در ادامه محدوديتها به اولويتهاي سوم، چهارم و پنجم هم رسيد. نکته جالب اينجاست که به نظر مي رسد اولويتهاي اول و دوم نيز بعضا حتي ارز مرجع دريافت نمي‌کنند يا اگر دريافت مي‌کنند، اين کار به آساني انجام نمي‌شود که در اين مورد مي توان به فرايند دشوار اختصاص ارز به برخي از توليدکنندگان دارو و مواد اوليه دارويي اشاره کرد.

اما اگر بخواهيم برآوردي از نرخ جديد ارز مرجع داشته باشيم مي‌توانيم ساده ترين کار ممکن را انجام دهيم. به اين معنا که ميانگين نرخ ارز در بازار آزاد يعني حدود 2000 تومان و نرخ کنوني ارز مرجع يعني 1226 را به عنوان ارز جديد مرجع تعيين کنيم. به اين ترتيب نرخ جديد ارز مرجع چيزي در حدود 1600 تومان محاسبه مي‌شود. پيشتر نيز از ارز 1550 توماني به عنوان نرخي مابين نرخ ارز مرجع و نرم ارز در بازار آزاد ياد شده بود.

نرخ جديد ارز مرجع هرچه باشد، در اين زمينه تصميم گيري نهايي با بانک مرکزي است. تصميمي که مي تواند تغييرات اساسي را در برنامه‌ريزيهاي توليدکنندگان و واحدهاي صنعتي به وجود آورد.




تاریخ انتشار : 15 مرداد 1391, 04:36



» اخبار مرتبط:

  • كاهش 50درصدي تعرفه‌هاي واردات/افزایش 2برابری نرخ ارز!!!
  • بازنگري در فهرست کالاهاي اولويت 10
  • واردات خودرو و کالاهاي لوکس متوقف شد
  • خداحافظ دلار 1226 تومانی
  • «تيک‌آف» قيمت بليت هواپيما
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟