مشروح اخبار


» شرح شیدایی باتلفیقی از زبان ها در استان البرز +تصاویر



 راک نیوز: کنسرت گروه موسیقی تلفیقی سلاطین   سیزدهم شهریور ماه  در سالن سیروس صابر کرج برگزار گردید.

این اجرا به کوشش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز و با مدیریت مهندس خیلدار به مناسبت اعیاد قربان و غدیر و هفته دولت برگزار گردید.

در این کنسرت مهندس خیلدار مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز به همراه تنی چند از مسئولین ، خوانندگان ، شاعران و هنرمندان مطرح کشوری حضور داشتند که از آن جمله می توان به هادی خوانساری ، کوروش آقا مجیدی ، ظریفه رویین ، سعید سلطانی طارمی ، هاشم فرح آسا ، هدی مافی ،  و ... اشاره کرد.

همچنین کارگردان مطرح سینمای ایران محسن محسنی نسب ازدیگرحاضران در این اجرا بودندکه چند کلمه ای هم در خصوص فعالیت های سینمایی اخیرشان با حاضرین صحبت کردند. مسعود جعفری رئیس سازمان جهانی اژدهای سرخ ، قهرمان هنر های رزمی، بازیگر و کارگردان سینما ،علی اصغر رضایی از سینماگران حال حاضر ، هرمز محسنی ،رئیس سبک ورزشی سورنا از دیگر حاضرین این اجرا بودند.

آهنگسازی و رهبری نوازندگان این گروه را رضا رئوفی از آهنگسازان و نوازندگان خوب کشور بر عهده داشت و فرهاد صفی پور ( کوبه ای ) ، ارژنگ اسلامی( قوپوز و تار آذری ) ، ساشا ( وی درام و پرکاشن ) و محمد هادیان شیلات ( کیبورد ) در این اجرا صدای سالار عبدی را همراهی می کردند. نکته جالب توجه در این کنسرت ، همراهی و استقبال کم نظیر مردم از این سبک از موسیقی بود که قصد دارد با تلفیق و ترکیب در کامپوزیسیون ( ترکیب سازی ) از یک سوی ، و از سوی دیگر با ترکیب و تلفیق مضمونی و زبانی ( ترکی و پارسی و انگلیسی ) ، سبکی نوین در اجرای موسیقی را در کشور بنیان گزاری نماید. آنچه که بیشتر از همه در اجرای هماهنگ این گروه خودنمایی می کرد صدای شفاف ، شش دانگ و شناسنامه دار سالار عبدی بود که با مهارت و تکنیک کم نظیر و خلاقیت مثال زدنی اش ، شگرد های آوازی دو زبان ترکی و پارسی را در ادغامی استادانه و شیرین در کام ذوق مخاطب می ریخت و بار ها و بار ها بینندگان را با تحسین و اعجابی زایدالوصف ، به هیجان آورد.  

 شرح شیدایی باتلفیقی از  زبان ها در استان البرز +تصاویر
شرح شیدایی باتلفیقی از  زبان ها در استان البرز +تصاویر

همین طور هنر بالای رضا رئوفی در نوازندگی پیانو و ساخت هارمونی و ملودیکالیته قوی ، و مهارت تک تک نوازندگان گروه ، اجرایی متفاوت و دگرگونه را موجب شده بود طوریکه بعد از حدود 150 دقیقه اجرای نفس گیر ، هنوز حاضرین از انرژی خستگی ناپذیری برای ادامه استقبال از اجرای این گروه برخوردار بودند. همین طور تک نوازی استاد ارژنگ اسلامی ، از نوازندگان صاحب نام قوپوز و تار آذری کشور نیز بر هیجان و شادی حضار افزود و با تشویق و تایید استثنایی شان مواجه شد .  فرهاد صفی پور نیز در ساز ناقاره و کاخن و تنبک ، از دیگر شگفتی سازان این اجرا بود که باعث گردید تا شبی به یاد ماندنی در خاطر تماشاگران این کنسرت ، ثبت و حک نمود. در این کنسرت ، قطعاتی برای اولین بار در کشور اجرا گردید که از آن جمله می توان به : 1.آوای صلح خروش عدالت ( کار تلفیقی 4 زبانه ترکی پارسی انگلیسی و چینی) که البته فقط دو بان ترکی و پارسی این قطعه در این کنسرت اجرا گردید. 2. شرح شدایی ( کار تلفیقی دو زبانه ترکی و پارسی ) که ادغام و ترکیبی ست از 8 اثر خاطره ساز ترکی و پارسی با ساخت و ملودی جدید. 3. توفان باخیش ( ترکیبی از یک اجرای بسیار اثر گزار ترکی و اجرای خلاقانه موغام ترکی ) 4.غزلخون 5.خدایا 6.دورنا و گئجه لر 7.ساری گلین 8.قلعه دشمن گریز ( ایران ) و .. شعر تمام قطعات این اجرا را  سالار عبدی سروده بود و ملودی ها نیز حاصل کار مشترک ایشان و رضا رئوفی بود و تنظیم و آهنگسازی قطعات را نیز رضا رئوفی بر عهده داشت. شایان ذکر است که سالار عبدی شاعر ، پژوهشگر ، مولف و منتقد برجسته این سالهای ایران است که بالغ بر 42 عنوان تالیف در حوزه های ادبیات و موسیقی در کارنامه هنری خود داردو علاوه بر خوانندگی و کار موسیقی ، در حوزه نقد و تالیف و پژوهشگری نیز چهره ای شناخته شده در کشور به حساب می آید. گروه سلاطین ، داعیه دار نو آوری و ترکیب و تلفیقی مدرن ، هم در حوزه مضمون یابی و اشعار  ، و هم ترکیب سازی و نحوه آواز خواننده می باشد و قصد دارد در ادامه این مسیر ، کنسرت های متعددی را در داخل و خارج از ایران با برای طرفداران خود اجرا بنماید. شایان ذکر است که از اجرای این گروه تاکنون دو آلبوم مجوز پخش دریافت کرده اند : 1.شرح شیدایی 2.خدای غریبان

گزارش: شبدیس بختیاری




تاریخ انتشار : 15 شهریور 1396, 23:58



» اخبار مرتبط:

  • پاسخ اداره ارشاد بهبهان درباره خبر "لغو کنسرت محمدرضا لطفی در بهبهان"
  • کنسرت استاد شجریان و پورناظری‌ها در لس آنجلس برگزار می‌شود
  • حضور "جنتی "در کنسرت "شجریان "+عکس
  • اولین کنسرت موسیقی کودکان(ارف) در گچساران برگزار شد.
  • مجوز کنسرت برای خانم‌های خواننده
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟