به گزارش خبرنگار راک نیوز به نقل از برنا در فارس، ساسان تاجگردون در نشست خبری ضمن گرامیداشت روز جهانی آمار و برنامه‌ریزی نامگذاری شده است، اظهار کرد: با تدبیر ویژه‌ای که دانشمندان ما در بخش‌های آماری و پژوهشگران داشتند ضرورت نیازهای آماری بیشتر تشخیص داده شده است.
وی افزود: مرکز آمار کشور این اطلاعات را از آخرین دستاوردهای نظام آماری کشور به دست می‌آورد و در اختیار برنامه‌ریزان و پژوهشگران قرار می‌دهد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس با تاکید بر اینکه ضرورت نظام آماری امری اجتناب‌ناپذیر است، خاطرنشان کرد: این سازمان با معاونت آمار در مهمترین بخش جمع‌آوری اطلاعات، آخرین دستاوردهای نیازهای پژوهشی را استخراج کرده و در اختیار آنها قرار می‌دهد.
تاجگردون با اشاره به اینکه سرشماری نفوس و مسکن 95 با شرایط مطلوب و با امتیاز برتر فارس در کشور برگزار شد به ارائه گزارش از وضعیت آمار استان فارس پرداخت و تصریح کرد: توانمندی و تلاش دولت برای کاهش نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال مهمترین موضوعی است که با جدیت دنبال شده است.
وی با تصریح اینکه جامعه آماری یک درصد از جمعیت اصلی است و از این جامعه آماری مطالب مختلفی پرسش می‌شود، بیان کرد: معمولا جمعیت 10 سال به بیشتر هر منطقه مورد پرسش قرار می‌گیرد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس با بیان اینکه نرخ مشارکت اقتصادی یکی از شاخص‌های اصلی است که با نرخ بیکاری نسبت مستقیم دارد، عنوان کرد: هرچه مشارکت اقتصادی بالاتر باشد نرخ بیکاری کاهش پیدا می‌کند.
تاجگردون نرخ بیکاری استان فارس در سال 94 را 12.1 درصد و نرخ مشارکت اقتصادی استان را 37.5 درصد اعلام کرد و گفت: این در حالی است که نرخ بیکاری در کشور در همان سال 11 درصد و نرخ مشارکت اقتصادی 38.2 درصد بوده است.
وی همچنین نرخ بیکاری کشور در سال 95 را 12.4 درصد و نرخ مشارکت اقتصادی کشور را 39.4 درصد بیان و اظهار کرد: نرخ بیکاری استان فارس در سال 95 به 11.4 کاهش یافته و نرخ مشارکت اقتصادی استان به 39.4 درصد رسیده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس با اشاره به اینکه نرخ بیکاری استان فارس در فصل بهار امسال 9.8 درصد و نرخ مشارکت اقتصادی استان در همین بازه زمانی 40.4 درصد بوده است، افزود: در فصل تابستان امسال نیز نرخ بیکاری در استان فارس 10.4 درصد و نرخ مشارکت اقتصادی استان 41 درصد بوده است.
تاجگردون با بیان اینکه توسعه استان فارس باید با موتور محرکه اقتصاد بخش غیردولتی تقویت شود، تاکید کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، زمینه و بستر برای حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی فراهم شده است.
وی از بخش خصوصی و نهادهای غیردولتی خواست به طور دقیق به ارائه صورت‌های مالی خویش بپردازند تا بخش دولتی بهتر بتواند از بخش خصوصی حمایت کند.
سلحشور، معاون برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس، نیز در این جلسه بودجه تخصیص یافته به استان فارس در سال جاری را 932 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: 38 درصد از این اعتبار به استان ابلاغ شده است.
وی با بیان اینکه در سال جاری 935 میلیارد تومان اعتبار ملی به پروژه‌های استان فارس تخصیص یافته که 68 درصد از آن تاکنون تخصیص یافته است، تصریح کرد: در سال جاری نقدینگی استان 38 درصد بوده که بخش اعظم آن اسناد خزانه یک ساله و دو ساله است.