مشروح اخبار


» ترك‌تحصيل دختران در روستاهاي بويراحمد



ترك‌تحصيل دختران در روستاهاي بخش «لوداب» شهرستان بويراحمد ادامه دارد و اكنون به دليل نبود زيرساخت‌هاي لازم براي اجراي طرح جداسازي دانش‌آموزان دبيرستاني در اين بخش، برخي از دانش‌آموزان دختر اقدام به ترك‌تحصيل كرده‌اند.

 راک نیوز  :  طرح جداسازي دانش‌آموزان دختر و پسر در دبيرستان‌هاي روستايي شهرستان بويراحمد از امسال اجرايي مي‌شود، اما به حدنصاب نرسيدن دانش‌آموزان در برخي روستاهاي اين بخش منجر به تعطيلي تعدادي مدرسه شده است.

دو دبيرستان شهيد ارجمند روستاي «عزيزي» و «سيلارستان» در لوداب از جمله مدارسي هستند كه به اين دليل در آستانه تعطيلي قرار دارند.

اگرچه پسران مي‌توانند براي ادامه تحصيل به روستاهاي همجوار يا مركز بخش بروند، اما اين امكان براي دختران وجود ندارد و آنان راهي جز آويزان كردن كيف مدرسه به ديوار خانه‌ها ندارند.

رئيس اداره آموزش و پرورش بخش لوداب شهرستان بويراحمد در اين خصوص به مهر گفت: با اجراي طرح جداسازي دانش‌آموزان دبيرستاني منطقه لوداب، تعداد دانش‌آموزان دختر براي تشكيل كلاس در برخي مدارس به حد نصاب نمي‌رسد.

علي كمالي افزود: فاصله دبيرستان‌ها در مناطق روستايي از هم زياد است و دانش‌آموزان دختر قادر به طي اين مسير براي تحصيل نيستند. از طرفي به دليل نبود خوابگاه شبانه‌روزي در مركز اين بخش، برخي دانش‌آموزان دختر اين منطقه مجبور به ترك‌تحصيل شده‌اند.

با اين حال ترك‌تحصيل دختران در روستاها دلايل ديگري نيز داشت كه پيش از اين غلامرضا تاجگردون نماينده گچساران و باشت به آن اشاره كرده بود كه از زماني كه قيمت بنزين و گازوئيل بالا رفته، به دليل افزايش هزينه حمل و نقل، تعداد زيادي از دختران روستايي ساكن مناطق محروم مجبور به ترك‌تحصيل و خانه‌نشيني شده‌اند.

وي افزود: در بسياري از مناطق كوچك روستايي مقاطع تحصيلي محدود است و بسياري از كودكان روستايي مجبور هستند براي رفتن به مدرسه هر روز از روستاي خود به روستاي مجاور و شهرهاي نزديك بروند، افزايش قيمت بنزين و گازوئيل و گراني كرايه راه، به قدري است كه برخي از خانوارهاي روستايي توان پرداخت آن را ندارند، اين خانوارها براي جبران هزينه‌ها، فرزندان پسر خود را در محل تحصيل يا در خانه بستگان ساكن كرده‌اند، اما در مورد فرزندان دختر چنين امكاني ندارند و همين موضوع باعث ترك‌تحصيل و خانه‌‌نشيني دختران روستايي شده است.

اما تعطيلي نه‌تنها گريبانگير برخي مدارس مقطع دبيرستان شده بلكه به دليل رشد مهاجرت از روستاها به شهرها طي سال‌هاي اخير در اين استان، شاهد تعطيلي برخي مدارس ابتدايي روستايي نيز بوده‌ايم.

طبق آخرين سرشماري نفوس و مسكن در سال گذشته، 52 درصد جمعيت كهگيلويه و بويراحمد در شهرها و 48 درصد در روستاها ساكن هستند و اين در حالي است كه براساس سرشماري سال 85، 52 درصد جمعيت استان در روستاها و 48 درصد در شهرها ساكن بودند و اين نشان از روند روبه رشد مهاجرت دارد.

رئيس اداره آموزش و پرورش بخش لوداب در اين خصوص گفت: مهاجرت مردم به شهرها هم باعث تعطيلي برخي مراكز آموزشي از جمله ابتدايي در اين بخش شده است.

كمالي اظهار كرد: مدارسي در اين بخش ساخته شده ولي اكنون به دليل افزايش مهاجرت كسي نيست كه در اين مدارس درس بخواند.

رئيس اداره آموزش و پرورش لوداب همچنين با اشاره به نقش نيروي انساني ممتاز و توانمند در تعليم و تربيت، افزود: انتقال معلمان مجرب به مركز شهرستان بويراحمد هم به يكي از موانع پيشرفت آموزشي در مناطق محروم و دور افتاده تبديل شده است.

وي همچنين به مشكل كمبود امكانات آموزشي در اين بخش اشاره و بيان كرد: اداره آموزش و پرورش لوداب از تجهيزات، وسايل نقليه و فضاي آموزشي لازم برخوردار نيست و در حال حاضر 44 باب واحد آموزشي استيجاري در اين بخش وجود دارد كه فاقد استانداردها و امكانات آموزشي لازم است.

كمالي، نبود خانه معلم براي اسكان معلمان را از ديگر مشكلات مهم آموزشي در لوداب عنوان كرد و افزود: كمك خيرين براي رفع مشكلات آموزشي در اين بخش راهگشا خواهد بود.

جام جم آنلاين



تاریخ انتشار : 19 شهریور 1391, 17:52



» اخبار مرتبط:

  • تحول بنيادين آموزش و پرورش به چه قيمتي!؟
  • دوره آموزشي حكومت مهدوي ويژه فرهنگيان كهگيلويه وبويراحمدبرگزارمي شود
  • جاده روستاي ليرترخك از توابع بخش مركزي كهگيلويه به بهره برداري رسيد
  • عروس‌ها را از مدارس اخراج نكنيد!
  • لطفا نخوانید!!/تازه ترين آمار مصرف مواد دخاني و الکل در ميان دانش‌آموزان
  • » اشتراک گزاری خبر

    • ***

    • 19 شهریور 1391 20:41
    • گروه کاربری: ميهمان
    • آیدی یاهو: {yahoo}
    • تاریخ عضویت: --
    • وضعيت:
    • خبر
    • نظر
    ^
    هر دم ار این باغ بری میرسد...
    دست مریزاد به صاحب طرح!!!
    اینا رو از کجا میارن؟!
    مدیران طلایی رو میگم...
    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟