مشروح اخبار


» تحول بنيادين آموزش و پرورش به چه قيمتي!؟



سال تحصيلي جديد آغاز شد و دانش آموزان هم راهي مدرسه شدند تا بار ديگر روي ميز و نيمکت‌ها بنشينند و درسي جديد بياموزند. امسال سالي است که تحول بنيادين آموزش و پرورش با همه اما و اگر‌ها مدارس را فرا مي‌گيرد. طرح تحول بنيادين در اولين قدم دبستان‌ها را هدف قرار داد و کلاس ششم به مدارس ابتدايي اضافه شد، کلاس ششمي که والدين بچه‌ها هيچ اطلاعاتي در خصوص آن ندارند.

سال تحصيلي جديد آغاز شد و دانش آموزان هم راهي مدرسه شدند تا بار ديگر روي ميز و نيمکت‌ها بنشينند و درسي جديد بياموزند. امسال سالي است که تحول بنيادين آموزش و پرورش با همه اما و اگر‌ها مدارس را فرا مي‌گيرد. طرح تحول بنيادين در اولين قدم دبستان‌ها را هدف قرار داد و کلاس ششم به مدارس ابتدايي اضافه شد، کلاس ششمي که والدين بچه‌ها هيچ اطلاعاتي در خصوص آن ندارند. هر سال كودكان پنجم دبستاني که انتظار رفتن به دوره راهنمايي را داشتند تا از محيط کودکانه دبستان جدا شوند و به سطحي بالاتر از ارتباطات اجتماعي برسند، در آخرين مهر دولت دهم، با پا گذاشتن به 12 سالگي مشمول تغيير نظام آموزش ابتدايي 3-3-6 شدند. سالهاست دانش آموزان در سايه تدبير مسئولان آموزشي کشور ابزار آزمايشگاهي شده اند و هر چند سال به سليقه وزيران با برنامه‌اي که يك شبه به وزرا در خواب الهام مي‌شود و صبح كه بيدار مي‌شوند دستور اجرايي مي‌خورد متعجب مي‌شوند!

کمبود کلاس اولين مشکلي است که با ابلاغ نظام آموزشي 3-3-6 گريبانگير دانش آموزان و مدارس کشور شد و در حال حاضر بسياري از مدارس کشور مخصوصا در شهرهاي دور افتاده و محروم با کمبود کلاس درس مناسب مواجه هستند. اين مشکل به اندازه اي حاد شده که در بعضي از استان‌هاي کشور از جمله خوزستان از کانکس به عنوان کلاس درس استفاده مي‌شود! در برخي از مناطق هم انبارها ميزبان دانش آموزان شده‌اند که به گفته مسوولان آموزش و پرورش اينها کلاس‌هاي بلااستفاده بودند که به عنوان انباري استفاده مي‌شده و حالا دوباره کاربري کلاس يافته‌اند اما نکته مهم اينکه اين کلاسها همچنان با توجه به اينکه سالها بي استفاده بوده اند و محل جمع آوري وسائل فرسوده بودند مي‌توانند بيماري‌هاي پوستي از قبيل قارچ را براي دانش آموزان به ارمغان بياورند. اما اين آغاز ماجراست، در برخي ديگر از مدارس که فضاي کافي ندارند با تيغه كشي كلاسهاي بزرگتر از حد استاندارد، حل شده است!

نظام آموزشي 3-3-6؛ شيوه اي خطرناک براي نظام آموزشي

در حال حاضر هم با وجود اينکه حاجي بابايي مدافع نظام آموزشي 3-3-6 است، علي عباسپور رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس هشتم تغيير ساختار نظام را به اين شيوه جديد براي آينده آموزش و پرورش كشور خطرناك مي‌داند. وي با مطرح كردن اينكه هيچ مصوبه‌اي در مجلس براي اجرايي شدن نظام 3-3-6 موجود نيست گفته آنچه در سند تحول بنيادين تصويب شد نظام آموزشي مبتني بر چهار دوره سه ساله است و هيچ مصوبه‌اي دال بر اجرايي شدن نظام آموزشي 3-3-6 وجود ندارد.

به گفته وي، آموزش و پرورش نمي‌تواند به اين دليل كه فضاي آموزشي براي اجراي نظام آموزشي 3-3-3-3 فراهم نيست، دو دوره سه سال ابتدايي را با هم ادغام كند. اينها گفته‌هايي است که نه تنها کميسيون آموزش به آن اشاره داشته بلکه بسياري از کارشناسان آموزش هم اجراي اين شيوه تحصيلي را بدون کار کارشناسي خودکشي نظام آموزشي مي‌دانند و معتقدند آموزش و پرورش با اجراي تغيير و تحولات سالانه تنها هزينه‌هاي آموزش را هم براي خانواده‌ها و هم براي کشور افزايش مي‌دهد.

تراکم دانش آموزي؛ نتيجه تلاش مسوولان آموزشي

يکي ديگر از مشکلاتي که نظام آموزش دانش آموزان و خانواده‌هاي آنها را درگير کرده اين است که تراکم دانش آموزي در هر کلاس به 37 تا 40 نفر هم رسيده و اين موضوع مي‌تواند کيفيت آموزشي را تحت تاثير قرار دهد و با وجود بي قانوني در مدارس هزينه‌هاي آموزش براي خانواده‌ها را با برقراري کلاسهاي فوق‌العاده‌ اجباري افزايش دهد. از طرفي با بي برنامه اجرا شدن اين نظام، بسياري از معلمان نيز دچار مشکل شده اند و مدارس براي جبران کمبود خود در اين مقطع از همان معلمان سال پنجم ابتدايي که هيچگونه آموزشي براي تدريس دروس پايه ششم ندارند استفاده مي‌کنند که همين باعث رکود ميزان کيفيت آموزشي مي‌شود. با اين اوصاف به نظر مي‌رسد كه با اجرايي شدن نظام جديد آموزشي، مشكلات كمبود كلاس درس، افزايش تعداد دانش آموزان در كلاس‌هاي درس، پايين آمدن كيفيت تدريس و... كه پيش از اين كارشناسان آموزشي اين معضلات را پيش‌بيني و درباره آن هشدار داده بودند در حال وقوع است. از اين رو پذيرفتن انتقادات، پيگيري اين مشكلات و چاره انديشي براي آن در شرايط كنوني از جمله مهمترين اولويت‌هاي مديران اين وزارتخانه است كه مسلما بايد در دستور كار قرار گيرد اما آقاي وزير همچنان حرف خود را بر نظر همه کارشناسان مقدم مي‌داند و اين خانواده‌ها هستند که بايد تاوان آن را پرداخت کنند.
محمد سياح



تاریخ انتشار : 16 مهر 1391, 07:23



» اخبار مرتبط:

  • ترك‌تحصيل دختران در روستاهاي بويراحمد
  • اولین تغییرات فراگیر در آموزش وپرورش کهگیلویه وبویراحمد
  • محور فعاليتهاي آموزش و پرورش در ماه آينده اجراي طرح پروژه مهر براي بازگشايي به موقع مدارس است.
  • دبستان ابتدايي فرهنگيان دهدشت به بهره برداری رسید+عکس
  • دوره آموزشي حكومت مهدوي ويژه فرهنگيان كهگيلويه وبويراحمدبرگزارمي شود
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟