مشروح اخبار


» رسانه هایی که برمحور "بده تا بزنیم " می چرخند /فقدان تولید محتوا ، افول خبرنگاری و سرقت رسانه ای !



وقتی جامعه رو به خاموشی می رود این خبرنگاران هستند که شمع به دست به عنوان پیش قراولان جامعه حرکت می کنند و راه را نشان می دهند.
با همه این احوال این روزها حال جامعه رسانه ای و خبرنگاران از همه خرابتر است گویی راه را گم کرده و یا تمایلی برای روشن کردن بارقه های امید در این ظلمت ندارند

راک نیوز - زبان فارسی پراست از ضرب المثل هایی که حتما در زندگی ما کارایی دارند و مصداقی ترین آن برای ما اهالی رسانه همان ضرب المثل "یه سوزن به خودت بزن یه جوالدوز به دیگران" است که در اصطلاح انگلیسی نیز میگویند :
Call yourself a needle in a Javaldooz others
خبرنگاران چشم بینای جامعه هستند. وقتی جامعه رو به خاموشی می رود این خبرنگاران هستند که شمع به دست به عنوان پیش قراولان جامعه حرکت می کنند و راه را نشان می دهند.
با همه این احوال این روزها حال جامعه رسانه ای و خبرنگاران از همه خرابتر است گویی راه را گم کرده و یا تمایلی برای روشن کردن بارقه های امید در این ظلمت ندارند.
در میان انبوه خبرهای بد سیاسی و اقتصادی که خبرنگاران در کنار جامعه به دوش می کشند،اگر گرانی کاغذ، تعدیل نیرودر تحریریه ها، رشد قارچی سایت و رسانه های بی هویت و بی کیفیت، ورشکستگی رسانه ها و خانه نشین شدن خبرنگاران را بگذاریم و سختی هایی که این قشر در مسیر شغلی خود دارند ، یک موضوع آزار دهنده تر هم هست که دردش کم از همه این دردها ندارد و به تنهایی می تواند به اندازه همه آن مشکلات باشد.
درد سرقت ادبی از خبرنگاران نه جیب آنها، که روح و روان و قلب خبرنگاران واقعی را نشانه گرفته و هر روز بیش ازپیش ریشه می دواند و به یک رویه تبدیل شد است.
کسانی که  مدعی هستنداما با سال ها کار دراین عرصه بی آنکه تجربه یا تخصصی در این زمینه داشته باشند قلم به دست می گیرند و بی پروا به نام خود مصادره میکنند بعد هم اثر تقلبی دست چندم و بنجلشان را به نام اصل به جامعه ارایه می دهند.
نه کسی به کارشان خرده می گیرد ونه ترازویی برای سنجش شان و نه جایی برای غربال کردن اصل و بدل ها هست. تنها صاحبان اصلی این آثار می دانند که کارشان به سرقت رفته که انرژی و روحیه مبارزه با این فساد و دزدی رسانه ای را در خود نمی بینند.
اهمیت این موضوع به این دلیل است که سرقت خانگی است و در روز روشن ،بی آنکه سختی و مزاحمتی در این مسیر تحمل کند کارش را انجام می دهد. ضمن آنکه تداوم چنین رویه ای باعث پایین آمدن دانش و تلاش و رقابت در میان خبرنگاران، دلزدگی مخاطبان و در نهایت افول حرفه خبرنگاری می شود.
البته دراین بین گناه سردبیران رسانه ها بیشتر نباشد یقینا کمتر نخواهد بود وصدالبته بسیاری از ما اهالی رسانه از این وظیفه خود هیچگونه اطلاعی نداریم .
وظیفه ای که براساس تعریف ویکی پدیا برای سردبیر آمده :سردبیر در حوزهٔ نشر و روزنامه‌نگاری به شخصی اطلاق می‌شود که بر عملکرد سایر نویسندگان و ویرایشگران در روزنامه یا مجله نظارت داشته و مسئولیت تمام محتوای علمی نشریه را برعهده دارد. در مجله‌های علمی ـ پژوهشی سردبیر فردی است که تصمیم نهایی درمورد پذیرش یا رد مقالات ارسالی به مجله برعهدهٔ اوست.
در این‌گونه مجلات، سردبیر براساس نظرات داوران که ازطریق کمک‌ سردبیران جمع‌بندی می‌شود تصمیم‌گیری می‌کند.

 چه خوب بود اگربعنوان یک سردبیر در رسانه های دیجیتال و برخط در خلوت از خود بپرسیم چندتا از مطالب ارسالی را مطالعه میکنیم و بعد منتشر نموده ایم .
فراموش نکنیم 
 چندی پیش در مقاله ای که یکی دو رسانه آن را منتشر نموده بوده اند بدترین الفاظ  نثار یک نماینده اسبق مجلس شده بود،این بی تفاوتی گاهی میتواند خطرا جدیدی تری در برداشته باشد تا جائیکه   گاهی ادبیات سردبیران ویا مدیران مسئول  برخی از رسانه ها متاسفانه به سمت دیالوگ های اصطلاحا چاله میدانی میرود.
برگردیم به محور سخن و آن اینکه در همین چند روز گذشته یکی از رسانه ها در بیان درد خبرنگاران گزارشی را به قلم یکی از اهالی رسانه منتشر میکند که کاملا نشان میدهد سردبیر محترم به خود زحمت این را نداده که بررسی نماید آیا  تولید محتوای این مطلب توسط چه کسی صورت گرفته و راحت ترین شیوه ممکن یعنی  بقولی بده تا بزنیم مانند گذشته در این رسانه تکرار شده است .
کافی بود تا فقط دو سه جمله اول یا حتی تیتیر مطلب" درد دل خبرنگار ....."  را در گوگل سیرچ می نمود و میدید که این مطلب مربوط به خبرگزاری ایرنا می باشد که در 17 مردادماه سال نود بر روی خروجی این رسانه در آستانه روز خبرنگار قرار گرفت .
اگرچه نویسنده محترم هم استانی در کپی برداری انصافا سنگ تمام گذاشته بود و حتی در جای یک کاما هم دخل و تصرفی صورت نداده بود ، اما ناگفته نماند در نیمه دوم این مقاله به بخشی از درد و رنج های خبرنگاران دراین استان پرداخته است وای کاش او تنها و تنها به تراوشات ذهنی خود می پرداخت که باور دارم درافکارعمومی و مسئولان میتوانست تاثیرگذارترباشد چراکه با غالب شدن شبکه های اجتماعی و موبایل و خلاصه نویسی در خبر؛مخاطب هم حوصله خواندن مطالب زیاد رانداردوخواسته یاناخواسته ذائقه آنها اینگونه می طلبد . بی گمان شاید دراین روزها که بحران اقتصادی بیشترین فشار خود را بر گرده مردم تحمیل میکند و تورم وگرانی همه ارکان نظام را برای پیدانمودن راه حل اساسی به فکرانداخته  اولویت اول ما رسانه و مردم پرداختن به چنین موضوعاتی  نباشد اما بنظر میرسد برای ما خبرنگارانی که خود را امین مردم می پنداریم پایبندی براین اصول زمان ومکان نشناسد واز اصول اولیه در رسالت خبری  باشد.
آذین فرهادی -خبرنگار راک نیوز شیراز



تاریخ انتشار : 13 مرداد 1397, 02:05



» اخبار مرتبط:

  • رسانه‌های استان به کجا می‌روند/جایگاه اخلاق کجاست؟!/رسانه ها سوگند یادکنند
  • تجلیل از فعال ترین خبرنگار چاروسا
  • تاجگردون: رسانه ها نقش مهمی در تنویر افکار عمــــومـــی دارند
  • نماینده مردم شهرستانهای کهگیلویه، لنده، بهمئی و چرام در مجلس:خبرنگاران زبان گویای مناطق محروم باشند
  • وقتی سیاسی‌بازی دنیای خبرنگاران را در گچساران آلوده می‌کند!
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟