مشروح اخبار


» توزیع کوپنی کالاهای اساسی باقیمت ارزان



راک نیوز : به گزارش خبرنگار ما درحالی که چندی قبل زمزمه بازگشت سیستم توزیع کالاهای کوپنی به کشور مطرح شد, که مسوولان انرا به شدت تکذیب کردند که اکنون با افزایش سرسام اور قیمت کالاهای اساسی و عجز دولت در تنظیم بازار باعث شده که مجددا این بحث مطرح شود که دولت قصد دارد دوباره عرضه سهمیه بندی کالا را احیا کند .

این درحالی است که طی روزهای اخیر اخباری از افزایش یارانه نقدی مردم هم از دولت متبادر شد ,اما با واکنش تند ومخالفت جدی نمایندگان مجلس رو برو شد , همین مساله این گمانه را تقویت میکند که شاید دولت قصد دارد با این روش همان مبلغ را به صورت غیر نقدی به مردم اختصاص دهد.

درهمین راستا یک مقام صنفی به خبرنگار ما گفت که طی روزهای اخیر یک مقام دولتی از احتمال بازگشت توزیع کالاهای اساسی از طریق کوپن خبر داده وگفته که اصناف بویژه صنف خواروبار فروشان اماده اجرای این طرح باشند .

بر این اساس خواسته شده که واحدهای صنفی منتخب مشخص شده ومعرفی گردند تا به انها اموزش لازم جهت توزیع کالاها داده شود.

به گزارش قدس انلاین , این کالاها شامل برنج , لبنیات ,از جمله پنیر وکره و برخی کالای اساسی دیگر است که به احتمال زیاد با قیمت یارانه ای اختصاص خواهد یافت .

تاکنون هیچ مقام دولتی این خبر را تایید یا تکذیب نکرده است .
درهمین راستا چندی قبل , رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از مطالعه طرح اقتصاد مقاومتی با محوریت حمایت از تولید و ساماندهی ارز در مرکز پژوهشها و نهایی شدن آن تا پایان هفته خبر داد و گفت: در این طرح تلاش شده تا راهکارهای توزیع کالاهای اساسی مورد توجه قرار گیرد و با متخلفان برخورد جدی شود. ارسلان فتحی پور اظهارداشت: طرح 9 ماده ای «حمایت از تولید ملی با استفاده از ساماندهی نظام ارزی» که از آن به طرح مقاومت اقتصادی یاد می‌شود هم اکنون در جلسات مجلس و مرکز پژوهشها در حال بررسی است. وی ادامه داد: هر روز برای بررسی این طرح با مرکز پژوهشها جلسه داریم و پیش بینی این است که مطالعه این طرح تا پایان هفته نهایی شود و پس از تعطیلات مجلس طرح به صورت فوریتی در صحن مجلس مورد بررسی قرار گیرد.
***آمادگی ستاد بسیج اقتصادی برای توزیع کوپن

با این وجود حسن رادمرد، معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت که در مورد بازگشت دوباره کوپن به نظام توزیع اظهار بی‌اطلاعی می‌کند، و می‌گوید: در حال حاضر ستاد بسیج اقتصادی وظیفه اجرایی ندارد و فقط برای تسویه حساب‌های گذشته به کار خود ادامه می‌دهد.

او نیز در عین حال به انجام برخی مطالعات در این زمینه اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: ستاد بسیج اقتصادی به تازگی مامور انجام تحقیقاتی روی 3 کالای اساسی مرغ، گوشت و برنج شده است تا در صورت لزوم به صورت کوپنی توزیع شوند.

به گفته او هر زمان نیز که نیاز به ورود کوپن به چرخه توزیع احساس شود به راحتی ستاد بسیج اقتصادی فعال شده و زیرساخت‌های لازم فراهم می‌شود.

رادمرد با این توضیحات تاکید می‌کند که در حال حاضر نیازی به سهمیه‌ای کردن کالاها نیست و فعلا کالا به میزان مورد نیاز کشور وجود دارد.

این اظهارات در حالی است که به تازگی به دنبال بروز مشکلاتی در حوزه تامین ارز مورد نیاز برای واردات و همچنین برخی محدودیت‌ها برای تولیدکنندگان نگرانی‌هایی نسبت به کاهش موجودی بازار کالاهای اساسی نیز به وجود آمده است.

فعالان می‌گویند: به تازگی نیز افزایش قیمت شدید شیر و مرغ به دلیل کمبود در نهاده‌های دامی و در نتیجه کاهش تولید بازار را ملتهب کرده است.



تاریخ انتشار : 9 مهر 1391, 09:21



» اخبار مرتبط:

  • اقتصاد کوپنی یا کوپن های اقتصادی
  • توزیع کوپنی برنج، روغن، شکر به 17 ميليون نفر
  • مسئولان بی تدبیری خود را به تحریم ها نسبت ندهند
  • شکر هم از فردا گران می شود؟
  • آخرین وضعیت سبد کالای رمضان کارمندان دولت
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟