مشروح اخبار


» مردم از دولت ازخود راضي متنفر مي‌شوند



بايد در کنار نقاط قوت اعتراف به ضعف‌ها نيز بکنيم و بگوييم در فکر اصلاحيم و مردم طبيعتا از چنين افرادي خوششان مي‌آيد؛ اما اگر توجيه و فرافکني و گفته شود که اين مربوط به خارجي است، آن موضوع مال گروه‌هاي ديگر است و هيچ گونه مسؤوليتي را نپذيرفت اين باعث مي‌شود ناراضي زياد شود. به گزارش ايلنا، آيت الله مکارم شيرازي، در آغاز درس خارج فقه خود که....

راک نیوز :  مرجع تقليد شيعيان گفت: بايد در کنار نقاط قوت اعتراف به ضعف‌ها نيز بکنيم و بگوييم در فکر اصلاحيم و مردم طبيعتا از چنين افرادي خوششان مي‌آيد؛ اما اگر توجيه و فرافکني و گفته شود که اين مربوط به خارجي است، آن موضوع مال گروه‌هاي ديگر است و هيچ گونه مسؤوليتي را نپذيرفت اين باعث مي‌شود ناراضي زياد شود. به گزارش ايلنا، آيت الله مکارم شيرازي، در آغاز درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با تاکيد بر واقع نگري نسبت به حل مشکلات کشور و عدم فرافکني در اين خصوص گفت: الان مشکلات پيچيده‌اي به ويژه در مسائل اقتصادي در کشور پيدا شده است و اگر چشم روي هم بگذاريم و بگوييم خبري نيست اشتباه است.

وي با اشاره به رواياتي، تصريح کرد: انساني که ذاتا محب خودش است، در هر زمينه به دنبال تکامل و پيشرفت مي‌رود. اين مرجع تقليد با بيان اينکه اگر حب ذات نباشد انسان در مقابل خطرات از خود دفاع نمي‌کند، گفت: در واقع حب ذات ابزاري براي تکامل انسان است، البته تا مادامي که جنبه افراطي به خود نگيرد، همه غرايز براي زندگي انسان نياز است، عيب کار جايي است که افراط و تفريط وارد آن شود و انسان خود شيفته و از خود راضي شود و اين خطر است. آيت‌الله مکارم شيرازي افزود: انساني که حب ذات افراطي دارد، مي‌گويد هر چه امتياز است مال من و هرچه مشکل است مال ديگران و مردم از چنين شخصي ناراضي مي‌شوند. وي با بيان اينکه چنين آدمي که خودشيفته است عيوب خود را محاسن مي‌داند، گفت: مردم از چنين افرادي متنفر مي‌شوند و دشمن بسيار پيدا مي‌کند؛ اگر کسي حق باشد و به ديگران هم حق بدهد دشمن پيدا نمي‌شود اگر بگوييم حق مطلق هستيم دشمن پيدا مي‌شود. آيت‌الله مکارم شيرازي افزود: اين مساله در مقياس گروه‌ها، احزاب و جمعيت‌هاي اجتماعي نيز صادق است، نظر من به شخص خاصي نيست، اما اگر دولتي از خود راضي شد و آمد عيوب خود را توجيه کرد و محاسن را به خودش منتسب کرد، مردم از او متنفر مي‌شوند. وي اظهار داشت: بايد در کنار نقاط قوت اعتراف به ضعف‌ها نيز بکنيم و بگوييم در فکر اصلاحيم و مردم طبيعتا از چنين افرادي خوششان مي‌آيد؛ اما اگر توجيه و فرافکني و گفته شود که اين مربوط به خارجي است، آن موضوع مال گروه‌هاي ديگر است و هيچ گونه مسؤوليتي را نپذيرفت اين باعث مي‌شود ناراضي زياد شود. اين مرجع تقليد با بيان اينکه بايد واقع نگر باشيم، گفت: الان مشکلات پيچيده‌اي به ويژه در مسائل اقتصادي در کشور پيدا شده است و اگر چشم روي هم بگذاريم و بگوييم خبري نيست اشتباه است و باعث عصبانيت مردم مي‌شود، همه بايد دست به دست هم دهند تا مشکلات حل شود. وي اضافه کرد: دولت و جناح‌هاي مختلف، کسبه و توليد کنندگان سهمي از مشکلات دارند و وقتي حل مي‌شود که براي حل آن نظر به خود و جناح خود نباشد تا فردا آراي بيشتري داشته باشيم؛ بايد خالصا و مخلصا مشکلات مملکت و نه جناح خود را حل کنيم، اين اخلاص است، اما اگر گفته شود هرچه هست از ديگران است، مشکل مي‌شود. آيت‌الله مکارم شيرازي به تحولات کشور سوريه اشاره کرد و با محکوم کردن دخالت کشورهاي غربي و برخي از کشور‌ها اسلامي در مسائل داخلي اين کشور گفت: سران غرب هر کجا رفته‌اند خرابکاري به دنبال داشته‌اند، اين‌ها به افغانستان، عراق و پاکستان به قصد اصلاح رفتند اما خرابکاري به بار آوردند.

وي افزود: اين‌ها سوريه را مي‌خواهند با چنين وضعي روبرو کنند، اگر انصافي باشد بايد گفت مشکل سوريه بايد به دست مردم آن‌ها حل شود و انتخاباتي آزاد زير نظر محافل بين المللي برگزار و هر کس انتخاب شود سر کار بيايد، اما آن‌ها نمي‌خواهند و دوست دارند با تخريب و کشتار جناح همسو با اسرائيل را سرکار بياورند. اين مرجع تقليد با بيان اينکه متاسفانه عربستان، قطر و ترکيه هم با اين‌ها همراهي مي‌کنند، گفت: چرا به انتخاب مردم سوريه دل نمي‌بنديد و براي آن‌ها که عاقل و بالغ هستند و افراد دانشمند و نخبه‌اي در بينشان است مي‌خواهيد تصميم بگيريد؟ وي تاکيد کرد: از همه بد‌تر برخي از دولتمردان ترکيه هستند، اخيرا جمله عجيبي ديدم که گفته بودند ايران، روسيه و چين با توجه به موضعي که در مورد سوريه اتخاذ کرده‌اند در تاريخ شرمنده خواهند شد. حضرت آيت‌الله مکارم شيرازي با يادآوري اين نکته که کارنامه سياه برخي دولتمردان ترکيه در اين موضوع از همه سياه‌تر است، ابراز داشت: شما دست در دست اسرائيل گذاشته‌ايد و اسم شما هم مسلمان است و مرتب گروه‌هاي تروريستي را تقويت مي‌کنيد شما در تاريخ رسوا نمي‌شويد و ايران که مي‌گويد مردم خودشان بايد تصميم بگيرند رسوا مي‌شود؟ اين‌ها مي‌دانند اين گروهک‌ها مرتکب انواع جنايت مي‌شوند و با اين وجود به آن‌ها کمک مي‌کنند.



تاریخ انتشار : 13 مهر 1391, 07:13



» اخبار مرتبط:

  • هشدارآيت الله مکارم شيرازي درباره سياسي کردن مجالس عاشورا
  • حوزه وابسته به دولت نمي تواند حرف حساب بزند
  • انتقاد آيت الله جوادي آملي از شيوه اسلامي کردن دانشگاه ها
  • برخي مردم وجود مشکلات را از ناحيه روحانيت مي‌بينند
  • دولت فرافکني مي‌کند
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟