مشروح اخبار


» حوزه وابسته به دولت نمي تواند حرف حساب بزند



حوزه‌هاي علميه در تاريخ همواره مستقل بوده و مستقل خواهد ماند، هرچند در حکومت اسلامي هستيم، ولي وقتي خدمت حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبري که رسيديم از استقلال حوزه سخن گفتند؛ زيرا اگر حوزه وابسته به دولت شود، ديگرنمي‌تواندحرف حساب بزند

  آيت‌الله مکارم شيرازي در آيين افتتاحيه سال تحصيلي جديد حوزه‌هاي علميه که در سالن اجتماعات مدرسه فيضيه قم برگزار شد، گفت: ‌ خدا را شاکريم در دنيايي که آنقدر ناآرامي و مشکل وجود دارد، در کشوري آرام زندگي مي‌کنيم و حوزه علميه کانون جهان اسلام واقع شده است.

اين مرجع تقليد شيعيان اضافه کرد: در حوزه علميه مراجع، علما، فضلا، مفسران، متکلمان و پژوهشگران در رشته‌هاي مختلف مشغول فعاليت بوده‌ و در راستاي حفظ تعاليم الهي و ترويج آن در جامعه در تلاشند.

آيت‌الله مکارم شيرازي با تاکيد بر اين که انسان بايد شکر اين نعمت‌هارا به جا آورد، تصريح کرد: بهترين شکر نعمت آن است که انسان نعمت‌هايي که در اختيار دارد را به درستي استفاده کند. در غير اين صورت کم کاري کفران نعمت مي‌شود که علاوه بر سلب نعمت، عذاب الهي را هم در پي دارد.

آيت‌الله مکارم شيرازي تصريح کرد: مبادا نظام دانشگاهي بر حوزه مسلط شود و روح سنتي حوزه که انگيزه الهي است کمرنگ شود؛ زيرا اين انگيزه الهي بود که صاحب جواهر‌ها، ‌علامه مجلسي‌ها، شيخ طوسي‌ها، ‌شيخ انصاري‌ها را تربيت کرد.

آيت‌الله مکارم شيرازي در ادامه افزود: ‌ حوزه بايد ميراث بزرگي را که از گذشتگان به ارث برده است را نه تنها حفظ کند، بلکه بر آن بيفزايد، رهبر معظم انقلاب هم بار‌ها اين مساله را با تعابيري مثل توليد علم بيان داشته‌اند. وي با تاکيد بر اينکه توليد علم به معني اين نيست که انسان کامپيوتري داشته باشد و با استفاده از منابع از اين گوشه و آن گوشه، کتاب بنويسد؛ اين توليد علم نيست، اين تکرار مکررات است، ‌تصريح کرد: ‌امروز فقه و اصول به عنوان وسيع‌ترين علوم هستند که کتاب‌ها، آثار و پژوهش‌هاي زيادي در اين عرصه صورت گرفته، ‌ولي هنوز هم جا براي کار زياد است. آيت‌الله مکارم شيرازي در ادامه بر استقلال حوزه تاکيد کردند و گفت: حوزه‌هاي علميه در تاريخ همواره مستقل بوده و مستقل خواهد ماند، هرچند در حکومت اسلامي هستيم، ولي وقتي خدمت حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبري که رسيديم از استقلال حوزه سخن گفتند؛ زيرا اگر حوزه وابسته به دولت شود، ديگرنمي‌تواندحرف حساب بزند و تصميمات دولتي‌ها بر تشکيلات ما اثر خواهد گذاشت. اين مرجع تقليد؛ توجه به مسائل اخلاقي را ضرورتي ديگر براي حوزه‌ها دانستند و افزود: امتياز حوزه‌ها همواره اين بوده که علم و عدالت کنار هم هستند؛ امروز در زمانه‌اي هستيم که اسباب فساد اخلاقي فراوان است؛ ‌ حوزه بايد هم خود را مهذب کند و هم جامعه را تهذيب نمايد. وي خاطرنشان کرد: ‌ساده زيستي، تقوا، قناعت، سخن گفتن با ادب و تواضع و محبت داشتن نسبت به مردم امري است که در حوزه‌ها همواره بايد مشهود باشد.



تاریخ انتشار : 19 شهریور 1391, 15:22



» اخبار مرتبط:

  • برخي مردم وجود مشکلات را از ناحيه روحانيت مي‌بينند
  • هشدارآيت الله مکارم شيرازي درباره سياسي کردن مجالس عاشورا
  • مردم از دولت ازخود راضي متنفر مي‌شوند
  • ديدار انتخاباتي جامعتين
  • انتقاد آيت الله جوادي آملي از شيوه اسلامي کردن دانشگاه ها
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟