مشروح اخبار


» پاسخ به چند سوال مهم اشکنه‌اي



1- اشکنه چيست؟ اشکنه غذايي سنتي است که توسط نسلهاي عزيز و آينده نگر قديم اختراع شده تا به عنوان يک «غذاي يدکي» استفاده شود. ما نسل‌هاي امروز ايران موظفيم از گذشتگان خود بابت اين آينده نگري تاريخي تقدير و تشکر کنيم .

2- غذاي يدکي چيست؟ غذاي يدکي غذايي است که در حالت عادي خورده نمي‌شود ولي زماني که غذاهاي اصلي گران شد ، مردم عزيز و محترم موظف مي‌شوند اشکنه را جايگزين آن کنند . مثلا چندي پيش که مرغ يکباره پرواز کرد... ببخشيد، قيمت مرغ يکباره پرواز کرد و دو برابر شد، قرار شد مردم به جاي مرغ، اشکنه بخورند ! خوشبختانه در حال حاضر آن قضيه تمام شده و مردم مي‌توانند مرغ بخورند!

3- آيا الان بايد اشکنه بخوريم يا لازم نيست ؟ پاسخ مثبت است و مردم عزيز هم اکنون بار ديگر اشکنه لازم هستند . در حال حاضر شير و لبنيات براي پنجمين بار ناقابل ، گران شده است فلذا تا اطلاع ثانوي به جاي شير و لبنيات ، اشکنه بخوريد!

4- طرز تهيه اشکنه چيست؟ مواد لازم :براي دو الي سه نفر: پياز بزرگ يک عدد،تخم مرغ سه عدد،روغن سه الي چهار قاشق غذاخوري،سيب زميني متوسط يک عدد،آرد گندم يک قاشق غذاخوري سر پر،زردچوبه يک قاشق چايخوري، مرزنجوش يک قاشق غذاخوري سر پر يا شنبليله خشک يک قاشق غذاخوري سرخالي،نمک وفلفل به ميزان لازم.

يک قابلمه کوچک و با ديواره بلند انتخاب مي‌کنيم ودر آن پياز خرد شده را در روغن به طور کامل تفت مي‌دهيم. وقتي پياز داغ حاضر شد، زردچوبه به آن اضافه مي‌کنيم‌. وحدود يک دقيقه ديگر تفت مي‌دهيم . بعد سيب زميني را که پوست کرديم وبه صورت مکعبي ريز خرد کرديم به قابلمه اضافه مي‌کنيم و در اين مرحله نمک وفلفل را هم اضافه مي‌کنيم .بعد در قابلمه را مي‌گذاريم تا حدود نيم ساعت بپزه . حالا حرارت را زياد مي‌کنيم و مي‌گذاريم محتويات قابلمه خوب بجوشه .بعد تخم مرغ‌ها را با فاصله دو دقيقه يکي يکي در قابلمه مي‌اندازيم . در آخر مرزنجوش را اضافه مي‌کنيم و مي‌گذاريم با در بسته حدود پنج دقيقه بجوشه. مرزنجوش عطر بسيار خوبي داره ولي اگه نتونستيد از عطاري‌ها تهيه بفرماييد به جاي آن شنبليله خشک (با مقدار کمتر) استفاده کنيد .(لطفا مرزنجوش را از يک عطاري قابل اعتماد ومعتبر تهيه کنيد آخه گاهي بعضي گياهان ديگه را جاي آن عرضه مي‌کنند‌). اشکنه حاضره ..نوش جان .

محمدحسين روانبخش




تاریخ انتشار : 3 آبان 1391, 04:18



» اخبار مرتبط:

  • گوشـت گـران شـد‌ چـي بخـوريم؟!
  • گراني به صورت مردم سيلي مي‌زند
  • خوراکت اشکنه گردد به زحمت!
  • سفید کردن دندان را اینجا بیاموزید
  • سفید کردن دندان را اینجا بیاموزید
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟