مشروح اخبار


» دولت براي سفرهاي استاني بي‌انگيزه شده است؟



دولت نهم و پس از آن دولت دهم به برگزاري سفرهاي استاني شهرت دارد. در واقع مي‌توان گفت، سفرهاي استاني و دوره‌اي هيات دولت شناخته‌ترين و مهمترين وجه تمايز دولت نهم‌و‌دهم با ساير دولت‌ها بعد از پيروزي انقلاب به شمار مي‌رود اما به نظر مي‌رسد با گذشت 7سال اين سفرها، اهميت و کارايي آن در حال کمرنگ شدن است و مشخصه بارز آن تعويق مکرر و چندبار برنامه سفر دولت به چند استان

دولت نهم و پس از آن دولت دهم به برگزاري سفرهاي استاني شهرت دارد. در واقع مي‌توان گفت، سفرهاي استاني و دوره‌اي هيات دولت شناخته‌ترين و مهمترين وجه تمايز دولت نهم‌و‌دهم با ساير دولت‌ها بعد از پيروزي انقلاب به شمار مي‌رود اما به نظر مي‌رسد با گذشت 7سال اين سفرها، اهميت و کارايي آن در حال کمرنگ شدن است و مشخصه بارز آن تعويق مکرر و چندبار برنامه سفر دولت به چند استان و اجرا نشدن بسياري از مصوبات و عدم حضور بعضا بيش‌از 10 نفر از وزرا در سفرها است. اجرا نشدن پروژه‌هاي عمراني وعده داده شده در اين سفرها نيز يکي از دلايل است که نشان مي‌دهد اين سفرها چندان موفقيت آميز نبوده است.

در هر حال سفرهاي استاني دولت لغو مي‌شود و به نظر مي‌رسد دولتي‌ها در ماه‌هاي پاياني حيات خود تمايلي به ادامه سفرهاي استاني ندارند. يک عضو کميسيون صنايع و معادن در مجلس عدم تحقق وعده‌هاي دولت در سفرهاي استاني را دليل بي انگيزگي دولت در ادامه روند سفرهاي استاني مي‌داند. سيد‌هادي حسيني با بيان اينکه دولت نتوانست وعده‌هاي خود را در سفرهاي استاني محقق کند، تاکيد کرد: دولت در سفر‌هاي استاني اجراي پروژه‌هاي عمراني مطالعه نشده‌اي را به تصويب رساند که گرچه ناشي از نياز جامعه بود اما مطابق با توانمندي‌هاي دولت نبود. وي ادامه داد: بنابراين حجم زيادي از نيازهاي مردم در سفرهاي استاني تبديل به مصوبه شد که بسياري از اين پروژه‌ها عملياتي نشد. وي با بيان اينکه دولت انگيزه خود را براي سفرهاي استاني از دست داده است تاکيد کرد: در دولت دهم ادامه سفرهاي استاني فايده‌اي نداشت چون پروژه‌هاي زيادي از دولت نهم باقي مانده که به دليل کمبود اعتبارات هنوز اجرايي نشده است. حسيني افزود: دولت دهم در ماه‌هاي پاياني پروژه‌هاي مهر ماندگار را براي به اتمام رساندن پروژه‌هاي نيمه تمام آغاز کرده است. گفتني است، در ماه‌هاي پاياني دولت دهم حجم پروژه‌هاي نيمه تمام عمراني کارنامه سفرهاي استاني را با چالش اساسي مواجه کرده است. بر اساس وعده‌هاي دولت نهم و دهم بايد به طور متوسط 473 طرح در هر سال تمام مي‌شد، اما فقط 28 درصد از آنها محقق شده که هزينه‌اي حدود 600 هزار ميليارد ريال مازاد بر پيش بيني‌هاي قبلي بر بودجه کشور تحميل کرده‌اند. حالا کمتر از 9 ماه تا پايان دولت دهم باقي مانده که فرصت کوتاهي براي به پايان رساندن حجم انبوه وعده‌هاي عمراني نيمه تمام دولت است. نگاهي به درصد پيشرفت پروژه‌ها، نشان مي‌دهد دولت دهم با انبوهي از کارهاي نيمه?کاره مواجه است که بايد براي اتمام آن حجم عظيمي‌از منابع مالي کشور را صرف کند.

حال در کنار اين وضع با افزايش نرخ ارز، قيمت تمام شده پروژه‌هاي عمراني رو به افزايش گذاشته است. طرح‌هاي نيمه تمام موضوعي است که سرنوشت آنها اين روزها به گراني ارز گره خورده است، همچنين کمبود اعتبارات عمراني دولت به دليل کاهش در آمدهاي نفتي ناشي از تحريم‌ها نيز بر اين مشکل افزوده است. براساس آمارهاي يک نهاد نظارتي در سال‌هاي 81 تا 90 به طور متوسط 473 طرح بايد در هر سال تمام مي‌شد، اما فقط 28 درصد از آن‌ها يعني 134 طرح خاتمه يافته و 72 درصد آن نيمه تمام باقي مانده است. اين آمارها حکايت از اين دارد که طرح‌هاي خاتمه نيافته تا سال 90 مجموعا هزينه‌اي معادل 597455 ميليارد ريال مازاد بر پيش‌بيني‌هاي قبلي بر بودجه کشور تحميل کرده‌اند و با توجه به افزايش نرخ ارز و تورم در ماه‌هاي اخير انتظار مي‌رود اين رقم تا کنون به ميزان قابل توجهي افزايش يافته باشد. به اين ترتيب چندان هم عجيب نيست که بنا بر گفته مجلسي‌ها، دولتي‌ها انگيزه خود را براي سفرهاي استاني از دست داده باشند چرا که با توجه به حجم مصوبات اجرا نشده، مردم در انتظار پاسخگويي دولت هستند.



تاریخ انتشار : 9 آبان 1391, 07:06



» اخبار مرتبط:

  • رحيمي دستور مي‌دهد، کسي اجرا نمي‌کند
  • دوست نداريم دستان احمدي نژاد با کلنگ آزرده شود
  • هزينه‌هاي سهمگين «دولت متورم» براي مردم
  • وعده‌هاي بر زمين مانده دولت
  • در حمايت و نقد احمدي‌نژاد
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟