مشروح اخبار


» جان تازه قنات 500 ساله فسا



راک نیوز/ مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: با رسوب شکنی و انجام اقدامات مرمتی برای قنات ۵۰۰ ساله بناب ششده واقع در شهرستان فسا، از نو چشمه‌های آب در این قنات جاری شد و این مکان جان تازه‌ای گرفت.

 


امیر اسلامی، افزود: طول این قنات، یک هزار و ۳۵۳ متر است و هم اینک دبی آب در این مکان از ۱۶ به ۳۵ لیتر بر ثانیه افزایش یافته است.

وی ادامه داد: بدنه و کف این قنات به مرور زمان سخت و سنگی شده بود و برای نخستین بار در استان فارس، حجمی معادل ۸۰ متر مکعب رسوب شکنی در یک قنات صورت گرفت.

اسلامی، با اشاره به اینکه مرمت و بازسازی این قنات، هفت کیلومتر بیشتر از برنامه پیش‌بینی شده بود، اظهار داشت: هزینه عملیات مرمت این قنات از محل اعتبارات طرح کمک‌های فنی و اعتبار ملی تامین شده است.

وی به رقم اعتبار هزینه شده برای انجام این مرمت اشاره‌ای نکرد.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: پیش از مرمت این قنات، ۵۰ هکتار از اراضی زراعی و باغی روستای قادرآباد ششده از طریق این قنات آبیاری می‌شد اما در حال حاضر ۱۰۰ هکتار از این اراضی از آب قنات سیراب می شود و ۳۰ خانوار نیز از این طریق روزگار می‌گذرانند. 

شهرستان فسا در فاصله ۱۳۰کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد.

بارندگی‌ها، آب را در ۵۰ قنات خشکیده فارس جاری کرد 

اسلامی همچنین بیان کرد: در سال ۹۸ نیز ۱۲۴ رشته قنات به طول ۵۸ کیلومتر و با اعتباری افزون بر ۱۲۰ میلیارد ریال در استان فارس مرمت و بازسازی شد که افزایش آبدهی یک هزار و ۲۰۰ لیتر بر ثانیه را به دنبال داشته است.

اسلامی با بیان اینکه در سال ۹۹ مرمت ۷۴ رشته قنات به طول تقریبی ۳۰ کیلومتر در استان فارس در دستور کار قرار دارد، اظهار داشت: از محل اعتبارات استانی سیل، ۷۰ میلیارد ریال به این امر اختصاص داده شده است و این مرمت موجب افزایش آبدهی ۳۰۰ لیتر بر ثانیه این تعداد قنات خواهد شد.

وی ادامه داد: ۵۰ قنات خشکیده استان فارس نیز پس از بارندگی‌های بهاره، از نو فعال و آب در آنان جاری شده است.
منبع: ایرنا



تاریخ انتشار : 20 اردیبهشت 1399, 16:57



» اخبار مرتبط:

  • احیای طرح قنات ها اولویت امسال جهاد کشاورزی شهرستان لنده
  • مرمت و بازسازي کارونسراي بافت تاريخي دهدشت
  • آغاز مرمت 13 اثر تاريخي در كهگيلويه و بويراحمد
  • 233میلیارد ریال اعتبار در دولت یازدهم برای توسعه و بهسازی جاده های ارتباطی باشت هزینه شده
  • مرگ 240 راس بزوگوسفند یک دامدار عشایرنگون بخت!+تصاویر
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟