مشروح اخبار


» بررسی و نقد کارنامه حافظ‌ پژوهی/ موضوع علمی یادروز حافظ



راک نیوز/ مدیر مرکز حافظ‌شناسی و کرسی پژوهشی حافظ، موضوع علمی بیست‌ و چهارمین یادروز حافظ را «بررسی و نقد کارنامه‌ی حافظ‌پژوهی» اعلام کرد.


به گزارش راک نیوز ازمرکز استان فارس ، کاووس حسن‌لی یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه بازبینی، بررسی و نقد همیشگی وضعیت پژوهش‌های ادبی و آسیب‌شناسی آن می‌تواند راه را برای رسیدن به وضعیت مطلوب هموارتر کند، توضیح داد: سال‌هاست که در حوزه‌های مختلف حافظ‌پژوهی از جمله تصحیح، ترجمه، شرح، نقد و تحقیقات ادبی آثار گوناگون پدید می‌آید و منتشر می‌شود. در کنار آثار مختلف علمی، محصولات گوناگون هنری نیز بر اساس شعر حافظ تولید و عرضه می‌شود. معمولاً آثار ارزشمند و شایسته توجه، بعد از انتشار از سوی صاحب‌نظران داوری و نقد و بررسی می‌شوند. اما شایسته است آثار پدید آمده در یک باهم‌نگری و به گونه‌ای کلی در دوره‌های مختلف نیز بررسی و آسیب‌شناسی شوند.
استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز ادامه داد: چنانچه وضعیت گذشته و حال به‌صورتی علمی، دقیق و انتقادی بررسی و آسیب‌شناسی شود، ممکن است بتوان با پرهیز از کارهای تکراری، فعالیت‌هایی را سامان داد که تناسب بیشتری با شرایط زمانی امروز و آینده داشته باشد.
وی تصریح کرد: مرکز حافظ‌شناسی که هرسال موضوع علمی یادروز حافظ را تعیین و اعلام می‌کند، موضوع علمی برنامه‌های بیست و چهارمین یادروز حافظ را در سال ۱۳۹۹ «بررسی و نقد کارنامه‌ی حافظ‌پژوهی» تعیین کرده است.
حسن لی، بازشناسی وضعیت موجود، آسیب‌شناسی پژوهش‌های صورت‌گرفته، نقد آثار پدید آمده و نیز ارائه‌ی پیشنهادهای عملی برای رسیدن به شرایط مطلوب را ازجمله اهداف این برنامه‌ها معرفی کرد.
دبیر علمی بیست و چهارمین یادروز حافظ اعلام کرد: حافظ ‌پژوهان گرامی که در موضوع علمی یادروز امسال، پژوهش تازه‌ای انجام داده باشند و سخن تازه‌ای را برای طرح در مراسم علمی داشته باشند، می‌توانند مطالب خود را تا حداکثر پایان مردادماه ۱۳۹۹، در قالب مقاله به نشانی الکترونیکی مرکز حافظ‌شناسی hafezstudies@gmail.com ارسال کنند.
انتهای پیام



تاریخ انتشار : 21 اردیبهشت 1399, 10:39



» اخبار مرتبط:

  • بزرگداشت سعدی همزمان با شیرازدر22 کشور دنیا برگزار می شود +سفرنوبخت به شیراز
  • انتقاد از نحوه‌ی گرامی‌داشت روز حافظ در شیراز
  • برگزاری نشست عرفانی حافظ‌شناسی در دهدشت+ تصاویر
  • گزارش تصویری از پنجمین نشست ادبی حافظ شناسی ومحفل حافظ خوانی در شهر دهدشت
  • نماد حافظ به احمدی نژاد اهدا شد
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟