مشروح اخبار


» انتقاد از نحوه‌ی گرامی‌داشت روز حافظ در شیراز



امسال برای اولین سال، مسؤولیت برگزاری مراسم روز حافظ به میراث فرهنگی سپرده شد تا در شامگاه نوزدهم مهرماه به‌جای برگزاری یادروز حافظ که معمولا با حضور یکی از شخصیت‌های طراز اول کشور و عمدتا شخص رییس‌جمهور یا رییس مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شد، به برپایی برنامه‌ای عمومی اکتفا شود.

همه‌ساله شامگاه نوزدهم مهرماه، مراسم بزرگداشت روز حافظ در حافظیه شیراز برگزار می‌شد، اما امسال برای اولین‌بار در نوزدهم مهرماه تنها به گلباران آرامگاه خواجه اکتفا شد!

 

 

به گزارش خبرنگار ایسنا از شیراز، براساس برنامه‌ریزی‌ها هر سال از میان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان میراث فرهنگی و بنیاد فارس‌شناسی، یکی عهده‌دار برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های یادروز حافظ بود، اگرچه کار برنامه‌ریزی به‌صورت مشترک انجام می‌شد، اما متولی اجرا یک‌ دستگاه بود تا اشکالی در اجرایی شدن برنامه‌ها به‌وجود نیاید.

 

امسال برای اولین سال، مسؤولیت برگزاری مراسم روز حافظ به میراث فرهنگی سپرده شد تا در شامگاه نوزدهم مهرماه به‌جای برگزاری یادروز حافظ که معمولا با حضور یکی از شخصیت‌های طراز اول کشور و عمدتا شخص رییس‌جمهور یا رییس مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شد، به برپایی برنامه‌ای عمومی اکتفا شود.

 

این در حالی بود که امسال سه مدیر به‌جای یک مدیر به تشریح برنامه‌های یادروز حافظ پرداخته و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده بود، برنامه‌ها در قالب هفته بزرگداشت حافظ برنامه‌ریزی شده و اجرا می‌شود.

 

یکی از برنامه‌های بسیار بااهمیت یادروز حافظ، نشست تخصصی است که طی سال‌های گذشته در قالب یک روز کامل در دو بخش صبح و بعدازظهر و بعضا دو روز برگزار می‌شد، حافظ‌خوانی، شعرخوانی در آرامگاه حافظ و دیگر برنامه‌های عمومی نیز در حاشیه رویدادی که یک تا دو روز به‌طول می‌انجامید، به‌گونه‌ای جای داده می‌شد که همه برنامه‌ها به‌خوبی اجرا و پوشش داده شود.

 

اما امسال، نشست تخصصی علی‌رغم بار کیفی آن به لحاظ حضور حافظ‌پژوهان و ادیبانی توانا، اما کم‌فروغ برگزار شد.

 

ناهماهنگی‌های موجود به‌لحاظ ایجاد خط ارتباط رسانه‌یی، ضعف در ایجاد بستری برای تهیه و ارسال اخبار یادروز حافظ و مشخص نبودن کمیته‌ای که کار اطلاع‌رسانی را عهده‌دار باشد، همه و همه دست به دست هم داد تا برنامه‌ای عجولانه را در یادروز شاعری برگزار کنیم که جهان در برابر قامت بلند و سروگونه شعر و توان او در ایجاد ایجاز در غزلسرایی، سر ارادت خم کرده و می‌کند.

 

به‌نظر بسیاری از صاحبان اندیشه، امسال در مقابل حافظ دینی بر گردن متولیان فرهنگی باقی ماند تا شاید در روزهای آتی و در فرصت باقی‌مانده این دین ادا شود. اگرچه مسؤولان اعلام کرده‌اند که بزرگداشت حافظ را روز 22 مهرماه یا کمی دیرتر برگزار خواهند کرد. حال آن‌که در تهران و تبریز و کلن و پاریس و لندن، این یادروز هم‌زمان با بیستم مهرماه و با برنامه‌های کیفی و قابل توجه، برگزار شده است.

 

حضور کوتاه‌مدت مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در روزی که قرار بود مدیر کل میراث یکی از صندلی‌نشینان صحنه‌گردان نشست تخصصی باشد، خود جای سؤال داشت، اما خبرنگاران حتا مسؤولان روابط عمومی این دو نهاد متولی فرهنگ و یاد روز حافظ را نیافتند تا چرایی را از آنان سراغ بگیرند.

 

امسال اما نمایشگاه «حافظ شناسی در اسناد» و «نقشی از حافظ» در مرکز اسناد برگزار شد و برای دومین سال متوالی، سالن آمفی‌تئاتر مرکز اسناد را به پایگاه اصلی در برگزاری یادروز حافظ بدل کرد، حال آن‌که تالار فرهنگی هنری حافظ، شاید برای برپایی چنین رویدادهایی مناسب‌تر باشد.

 

 

صاحب‌نظران و روزنامه‌نگارانی که سال‌ها این یادروز را دنبال کرده و می‌کنند، از برنامه‌های امسال در شیراز راضی نبودند و گله‌ها نشان از نگرانی اهل ادب و اندیشه از فراموش‌ شدن این روز دارد.



تاریخ انتشار : 22 مهر 1391, 07:07



» اخبار مرتبط:

  • نماد حافظ به احمدی نژاد اهدا شد
  • رييس‌جمهور فردا به شیراز می اید/حافظیه امروز تعطیل است
  • آیین بزرگداشت حافظ در دهدشت برگزار شد
  • استقبال شیرازی ها از "چاله"
  • ابی ها در شهر حافظ قافیه را باختند
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟