مشروح اخبار


» نقض حریم هوایی ایران



در طی روزهای اخیر پروازهای مداوم در نواحی ساحلی بوشهر در هفت مورد مختلف در ماه اکتبر و نیز پرواز یک پهپاد آمریکایی در تاریخ یک نوامبر که همه هشدارهای رادیویی را نادیده گرفت و وارد حریم هوایی ایران شد، اعتراض ایران را در پی داشته است.

در طی روزهای اخیر پروازهای مداوم در نواحی ساحلی بوشهر در هفت مورد مختلف در ماه اکتبر و نیز پرواز یک پهپاد آمریکایی در تاریخ یک نوامبر که همه هشدارهای رادیویی را نادیده گرفت و وارد حریم هوایی ایران شد، اعتراض ایران را در پی داشته است.

تنش‌های دیپلماتیک در حریم هوایی ایران در حالی شدت یافته که پس از تنش‌های دیپلماتیک ایران با غرب بر سر مسئله هسته‌ای ایران و تهدید مقامات کشورمان به مسدود کردن تنگه هرمز، تلاش‌های آمریکا برای افزایش نفوذ در منطقه خلیج‌فارس و برنامه‌ریزی برای جلوگیری از بسته شدن احتمالی تنگه هرمز به دست ایران، افزایش یافته است و آمریکا تلاش می کند با کشورهای عرب منطقه در این ناحیه قدرت نمایی کند.

از سوی دیگر ترکیه  عضو ناتو نیز به بهانه تنش ها در سوریه، خواستار استقرار سیستم ضددفاع موشکی ناتو موسوم به پاتریوت در مرز خود با سوریه شده است.امری که می تواند قدرت آمریکا در منطقه را افزایش دهد .

alt

 

در هر حال  جمیع این مسائل اعتراضات مسئولین در ایران را در پی داشته است و ایران در دو اقدام جداگانه اعتراض خود را به آمریکا و ترکیه اعلام کرده است.

در این میان،  محمد خزایی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد نامه ای را به این سازمان تحویل داده که محتوای آن حاکی از اعتراض شدید ایران به نقض حریم هوای و دریایی ایران توسط نیروهای آمریکایی حاضر در منطقه است.

ایران قاطعانه در این خصوص  گفته ،  تداوم چنین تجاوزاتی برای آمریکا پیامدهایی را به‌دنبال خواهد داشت.

محمد خزاعی،‌ نماینده ایران در سازمان ملل در نامه‌ای نسبت به «اقدامات غیرقانونی و تحریک‌آمیز» نیروی دریایی آمریکا در خلیج‌فارس و دریای عمان اعتراض کرد.

نماینده ایران در سازمان ملل در نامه‌هایی به بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت، اعلام کرد که نیروی دریایی آمریکا به طور مداوم حریم ایران را نقض می‌کند.

در این نامه‌ها که جمعه اخیر ارسال شد، از دبیر کل سازمان ملل خواسته شده تا به آمریکا در برابر «تکرار اقداماتی که قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند و عواقب منفی اقدامات خطرناک و تحریک‌آمیزی که دولت آمریکا مسئول آن شناخته خواهد شد» هشدار دهد.

هشدار نماینده کشورمان به اقدامات مشکوک آمریکا پس از آن صورت گرفت که طی هفته‌های اخیر بر اساس گزارش‌هایی که رسانه‌های آمریکایی و همچنین پنتاگون منتشر کردند، دو جنگنده سوخو۲۵- ایرانی به یک هواپیمای بدون‌سرنشین آمریکایی که ورود غیر قانونی به مرزهای آبی ایران داشتند، حمله کردند.

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که این پهپاد غیرمسلح بوده و در محدوده هوایی خلیج‌فارس و در آب‌های ﺑﯿﻦاﻟﻤﻠﻠﯽ مورد حمله قرار گرفته است. سخنگوی پنتاگون مدعی شد که این پهپاد به هیچ عنوان وارد حریم هوایی ایران نشده است.

به گفته لیتل، لئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا و اعضای کنگره و کاخ سفید بلافاصله در جریان این حادثه قرار گرفتند و آمریکا با ارسال هشداری به ایران از طریق کانال‌های دیپلماتیک گفت که واشنگتن از دارایی‌های نظامی خود دفاع می‌کند و به فرستادن هواپیما برای عملیات‌های نظارتی ادامه خواهد داد.

همچنین در سوی دیگر چند مقام کشورمان به ترکیه توصیه کرده‌اند از فکر استقرار موشک‌های پاتریوت ناتو در مرز خود با سوریه منصرف شود چرا که چنین دعوت موشکی به پیچیده‌تر شدن اوضاع منطقه منجر می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی و رامین مهمانپرست ، سخنگوی وزارت خارجه از مقمکاتی هستنمد  که مراتب اعتراض ایران  را به ترکیه اعلام کرده اند.

همین چند روز پیش بود که علی لاریجانی، رئیس مجلس که به ترکیه رفت و در این سفر آثار منفی استقرار سامانه‌های موشکی ناتو در ترکیه را یادآور شد.

رامین مهمانپرست، نیز در این باره هشدار داده است.سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: این موضوع نه‌تنها کمکی به حل مسئله سوریه نمی‌کند بلکه موجب سخت‌تر و پیچیده‌تر شدن اوضاع نیز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری‌ها رامین مهمانپرست تاکید کرد: اصرار بر حل موضوع سوریه از طریق نظامی، از علل اصلی افزایش تشنج و تهدیدات در منطقه است و مناسب است که همه کشورها، به‌ویژه کشورهای موثر در تحولات سوریه، به‌دنبال یافتن راه‌حل سیاسی برای بحران‌های منطقه‌ای باشند.

وی با توجه به تردید در نیات صادقانه کشورهای غربی نسبت به تحولات منطقه و اولویت داشتن امنیت رژیم صهیونیستی برای آنها، از کشورهای منطقه خواست تا نسبت به فتنه‌ها و اهداف حامیان غربی رژیم صهیونیستی، با دقت و هوشیاری برخورد کنند.

رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه  اما در توجیه این درخواست ترکیه از ناتو گفت براساس ماده چهار پیمان ناتو، خاک ترکیه در عین حال خاک ناتو محسوب می‌شود.

اردوغان در زمینه تعداد موشک‌ها و محل استقرار آنها گفت که اعلام تعداد موشک‌ها اشتباه است، اما مسئله این است که در حال حاضر خاک ترکیه در عین حال خاک ناتو محسوب می‌شود و ترکیه با هدف دفاع از خاک خود این درخواست را مطرح ساخته است.

وی در مورد مکان استقرار موشک‌های پاتریوت هم گفت که این نقاط با هماهنگی ناتو و نیروهای مسلح ترکیه تعیین خواهد شد.

به این ترتیب تنش ها در منطقه ادامه دارد و شاید با حل بحران سوریه از شدت این کش مکش ها در منطقه کاسته شود.



تاریخ انتشار : 6 آذر 1391, 16:06



» اخبار مرتبط:

  • پاسخ ایران به ادعای پنتاگون
  • اوباما: اسد باید برود
  • سرنگونی جنگنده ترکیه و سرنوشت نامعلوم خلبانان آن
  • پهپاد «اسکن ایگل» هدیه سپاه به روسیه
  • آمریکا و انگلیس به‌دنبال احاطه بر ایران هستند
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟