مشروح اخبار


» آیا فرزند احمدشاه مسعود می تواند طالبان راشکست دهد؟



درطی روزهای گذشته ویدیو هایی از احمد مسعود فرزند احمدشاه مسعود از رهبران مجاهد افغان منتشر گردید.


به گزارش راک نیوز ؛ پس از آنکه اشرف غنی کابل را ترک کرد و طالبان به سرعت کنترل کشور را در دست گرفت جامعه جهانی در بهت فرو رفت. اما ساعاتی بعد فیلمی از احمد مسعود فرزند احمدشاه مسعود منتشر شدکه با سوار شدن بر یک بالگرد راهی دره پنجشیر شد تا از نفوذ طالبان به این منطقه جلوگیری کند.

یک روز بعد ازاین ویدیو در فیسبوک خبر آمد که مسعود شکست خورد و برگشته و پنجشیر نیز به دست طالبان افتاد ، اما احمد مسعود با تکذیب این ادعا گفت :شما می بینید که من اینجا هستم وفیسبوک علیرغم محاسنی که دارد دروغ هم زیاد در آن گفته می شود.

غلام عباس حسینی کارشناس علوم سیاسی از کشور افغاستان درگفتکوی اختصاصی با راک نیوز معتقد است :آنقدر که برای احمدشاه مسعود فرصت پیروزی در مقابل اشغالگران فراهم بوده ، اکنون این فرصت برای فرزند او فراهم نیست.

او می گوید : شرایط الان افغانستان با 20 سال قبل و پیش از آن خیلی تغییر کرده است و بسیاری از دولت هایی مه آن روزها از احمد شاه مسعود حمایت می کردند در شرایط فعلی منفعل هستند و برخی نیز طالبان را خواهند پذیرفت.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار راک نیوز که دره پنجشیر بخاطر موقعیت جغرافیایی ومحدود بودن راه های نفوذ بسادگی سقوط نخواهد کرد و این ویژگی جغرافیایی چقدر می تواند به احمد مسعود و مردم دره پنجشیر کمک کند ؟ گفت: درست است که تنها یک راه ورود و نفوذ برای طالبان به دره پنج شیر هست که آن هم به راحتی بدت طالبان نخواهد افتاد اما ممکن است اگر مقاومت در دره پنجشیر به طول بیانجامد طالبان از طریق محاصره اقتصادی و ممانعت از ورد ارزاق عمومی به جنگ با مردم آنجا برود.

گفتنی است ؛ دره پنجشیر در 150 کیلومتری کابل پایتخت افغانستان واقع شده است و تنها ولایتی از این کشور است که تاکنون به دست طالبان نیفتاده است.

 



تاریخ انتشار : 27 مرداد 1400, 17:05



» اخبار مرتبط:

  • کابل در آستانه سقوط !/ تازه ترین خبرها از اوضاع کابل
  • تیرباران دختر و پسر جوانی به اتهام ارتباط قبل از ازدواج!
  • اندک اندک طالبان می رسد/ سقوط ۱۳ شهر درافغانستان
  • زنان افغانی در در ورزشگاه/ تماشای دیدار افغانسات -پاکستان
  • کشته شدن کاندیدای انتخابات شورا /فوری
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟