مشروح اخبار


» حال ناخوش جنگل‌های بلوط کهگیلویه و بویراحمد/ نماد زاگرس در معرض تهدید جدی آفات



جنگل‌های بلوط در استان کهگیلویه و بویراحمد چند سالی که دچار آفت‌زدگی شدند و حدود ۶۰ درصد آنها از بین رفته است.

به گزارش راک نیوز؛چند سالی است که کاهش بارندگی‌ها و خشکسالی‌ باعث آفت‌زدگی درختان بلوط در استان کهگیلویه و بویراحمد شده و باعث هجوم آفت پروانه سفید بلوط‌خوار  و آفت جوانه‌خوار درختان بلوط زاگرس شده است.

زنگ خطر از بین رفتن درختان بلوط که نماد زاگرس است به صدا درآمده و موضوع آنجایی بسیار نگران کننده می‌شود که به گفته استاندار کهگیلویه و بویراحمد ۶۰ درصد از جنگل‌های استان از گردنه  باشت به سمت چرام از بین رفته است.
احمدزاده با ابراز نگرانی از آفت‌زدگی درختان گفت: چند سالی است که جنگل‌های استان دچار آفت شده و درختان بلوط که نماد زاگرس هستند آسیب دیده و در معرض نابودی هستند.
سید علی احمدزاده با بیان اینکه آفت به جنگل‌های یاسوج و کهگیلویه خسارت وارد کرده  افزود: همه امکانات برای مبارزه با آفت درختان و جنگل‌های استان  بسیج شود.
اما مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد آفات جنگل‌های استان را نگران کننده دانست و گفت: پروانه سفید بلوط‌خوار خسارت جدی به جنگل‌های استان وارد کرد که نیاز است  برای جلوگیری از افزایش خسارت محلول‌پاشی صورت گیرد.
وی عنوان کرد: ۱۲ هزار هکتار از جنگل‌های استان محلول‌پاشی شدند نیاز است مجددا همان مناطق محلول‌پاشی شود که نیازمند تخصیص اعتبار از طرف سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هستیم.
حکمتیان به این مورد هم اشاره کرد که آفت جوانه‌خوار درختان بلوط از اواخر اسفند  تا اوایل فروردین در درختان قابل مشاهده است که در این زمینه باید چاره‌اندیشی شود.
وی با اشاره به نگاه مثبت استاندار کهگیلویه و بویراحمد به حوزه منابع طبیعی گفت: استاندار قول داد که برای اعتبارات مبارزه با آفت مساعدت لازم را انجام دهد.
فرهام جلیلی معاون حفاظت امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در همین خصوص گفت:  در مناطق سردسیری استان در سطح ۶ هزار و ۸۷۵ هکتار و مناطق گرمسیری شهرستان‌های کهگیلویه و بهمئی در سطح ۱۰ هکتار با آفات درختان مبارزه شد.
درختان بلوط نماد زاگرس هستند اما طی سال‌های اخیر به دلیل بیماری در معرض نابودی هستند که می‌طلبد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اعتباری در این زمینه اختصاص دهند./فارس 



تاریخ انتشار : 21 اسفند 1400, 09:32



» اخبار مرتبط:

  • هزار هکتار جنگل کهگیلویه و بویراحمد دچار آسیب شد
  • برگزاری مراسم روز درختکاری با حضور استاندار کهگیلویه و بویراحمد/ بسیج همه امکانات برای مبارزه با آفت درختان بلوط
  • دود از دل "ممسنی"برمیخیزد/آتش سوزی جنگل های بلوط وگون ممسنی
  • جنگل های شلالدان باشت در سراشیبی مرگ/ قطع درختان بلوط برای تهیه زغال! +عکس
  • کشف و ضبط 54 کیسه زغال بلوط از سودجویان در چرام
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟