مشروح اخبار


» با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد:نشست بررسی چالش ها و راهکارهای اجرای برنامه الگوی کشت برگزار شد



رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد برنامه الگوی کشت را فراتر از یک طرح عنوان کرد و آن را رویکرد و نگرش فرادستگاهی دانست که با اهتمام ویژه همه دستگاه های استان، فرصت مناسبی را برای توسعه استان به دنبال خواهد داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد برنامه الگوی کشت را فراتر از یک طرح عنوان کرد و آن را رویکرد و نگرش فرادستگاهی دانست که با اهتمام ویژه همه دستگاه های استان، فرصت مناسبی را برای توسعه استان به دنبال خواهد داشت.

به گزارش راک نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد، سیدعلی معتمدی پور در نشست بررسی چالش ها و راهکارهای اجرای برنامه الگوی کشت در مرکز تحقیقات و منابع طبیعی استان، این برنامه را فراتر از یک طرح عنوان کرد و آن را رویکرد و نگرش فرادستگاهی دانست که با اهتمام ویژه و همکاری همه دستگاه ها ازجمله استانداری، سازمان برنامه و بودجه، بانک کشاورزی، مراکز تحقیقاتی، دانشگاه ها، فرمانداری ها، آب منطقه ای، تشکلها، اتحادیه ها و... انجام شده و نتیجه و عملکرد آن در سازمان جهاد کشاورزی دیده خواهد شد.
وی با بیان این موضوع که برنامه الگوی کشت بیش از نیم قرن است که مطرح شده و اکنون با مصوبه مجلس شورای اسلامی و دولت در حال اجرا است اظهار داشت: اجرای این طرح به زیرساخت هایی نیاز دارد و فقط در بعد زراعت نیست بلکه لازم است در باغبانی و شیلات نیز تعمیم داده شود.
معتمدی پور برنامه الگوی کشت را خلاصه تمام سیاست های وزارت جهاد کشاورزی دانست و افزود: این طرح تجمیع تمام تحقیقات در کشاورزی، مدیریت و مصرف بوده و سیاست الگوی تولید و مصرف نام مناسب تری برای این رویکرد جامع و مهم وزارت جهادکشاورزی است و باید به طور عمیق تر، مهم تر و اجرایی تر به آن نگاه شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان این انتقاد که تاکنون نگاه درازمدت و عمیقی درباره مسائل در استان وجود نداشته، افزود: ضروری است مجموعه افراد دست اندرکار این برنامه در استان به یک نگاه مشترک عمیق رسیده و با استفاده از فرصت و امکاناتی مثل تشکلها و اتحادیه ها، قدرت های سیاسی و کلیه عوامل اجرایی در راستای منافع استان بهره حداکثری ببریم. 
وی همچنین به نهم دی ماه و نامگذاری آن توسط مقام معظم رهبری به نام روز بصیرت اشاره نمود و گفت: بصیرت یعنی در امور دینی، مذهبی و اجرایی بدانیم در چه زمان چه کاری درست است و اجرای برنامه الگوی کشت نیز نوعی بصیرت اجرایی است که بتوانیم به نفع استان از آن بهره ببریم.  
معتمدی پور با تاکید بر هدایت منافع شخصی کشاورز در راستای مصالح کشاورزی کشور تصریح کرد: لازم است سیاست گذاری ها به نحوی برنامه ریزی شود که سود اقتصادی کشاورز نیز تامین گردد، به همین دلیل در این میان سیاست هایی مثل کشت قراردادی و جهش تولید در دیمزارها تعریف شده است که با اجرای مشوق هایی، منافع کشاورزان را به عنوان جامعه هدف مهم این برنامه تامین خواهد کرد.
متولی ارشد بخش کشاورزی استان با یادآوری نقش کشاورزان پیشرو در زمینه برنامه الگوی کشت و تاکید بر بیان مسئله از نگاه ترویجی، گفت: فرهنگ سازی، تبیین مزایای این برنامه و استفاده از امکانات و تجهیزات کشاورزان پیش رو و زودپذیر که رهیافت های ترویجی را اجرا و می توانند به عنوان الگو عمل نمایند، نقش مهمی در زمینه اجرای هر چه بهتر برنامه الگوی کشت در استان خواهد داشت.
همچنین در این نشست کشاورزان، محققین مراکز تحقیقاتی، مدیران و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی و دیگر دستگاه های اجرایی و اعضای هیئت علمی دانشگاه های، نظرات خود درباره چالش ها و راهکارهای اجرای برنامه الگوی کشت در استان را بیان نمودند.
گفتنی است الگوی کشت به عنوان "تدوین و اجرای نظام کشت محصولات کشاورزی (زراعی و باغی) مبتنی بر شرایط اقلیمی، بهره‏ برداری بهینه از آب، خاک و گیاه متناسب با ظرفیت ها و مزیت اقتصادی کشور با رعایت کلیه مسائل علمی، فنی و مدیریتی و ملاحظات زیست محیطی در راستای دستیابی به تامین امنیت غذایی پایدار و اقتدار غذایی" تعریف شده و هم اکنون از سوی وزارت جهاد کشاورزی در کلیه استانهای کشور در حال اجرا است.



تاریخ انتشار : 12 دی 1402, 04:24



» اخبار مرتبط:

  • موفقیتی ارزشمند در سازمان جهاد کشاورزی / کهگیلویه و بویراحمد رتبه نخست اجرای طرح کشت قراردادی را کسب کرد
  • معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد: تغییر الگوی كشت راهکاری برای افزایش بهره وری و نیل به امنیت غذایی
  • رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمددر جمع فعالان حوزه باغبانی: وجود اتحادیه‌های قوی عامل توسعه و تکمیل زنجیره ارزش محصولات کشاورزی است/ لزوم بومی سازی تحقیقات در توسعه کشاورزی
  • امیدآفرینی در رونق اقتصادی کشاورزی با تعیین الگوی کشت/  کشت و زرع در سرزمین برف و آفتاب علمی می‌شود
  • کسب رتبه اول استان کهگیلویه و بویراحمد در طرح جهش تولید دیمزارها
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟