مشروح اخبار


» توپ معوقات بانکی کهگیلویه و بویراحمد در زمین بانک‌ها



مدتی است موضوع مبارزه با مفاسد اقتصادی در کهگیلویه و بویراحمد شکل جدی‌تری به خود گرفته و حداقل روی کاغذ گام‌هایی به جلو برداشته شده است.

گام‌هایی که با مقاومت استاندار در مورد آمارهای بی حساب و کتاب برخی مدیران و صراحت لهجه وی در برخورد با آمارهای غلط، جسارت بیشتری را برای منتقدان و دلسوزان و تحرکی حداقلی را در میان مدیران به وجود آورده که این موضوع در کنار برخورد نرم وی با انتقادات امیدهایی را برای اصلاح برخی رویه‌های غلط به‌ویژه در موضوع واگذاری‌های مورددار اراضی ملی و معوقات بانکی ایجاد کرده است.

در کهگیلویه و بویراحمد بیش از 256 فقره تسهیلات بالاتر از 100 میلیون تومان به طور کامل معوق بوده و از این تعداد 18 فقره تسهیلات مبالغی بیش از یک میلیارد تومان معوق هستند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد، فرهاد باقرپور، معاون برنامه‌ریزی خود را مأمور رسیدگی به معوقات بانکی می‌کند و وی نیز با نظم و جدیتی که همواره از خود نشان داده است در فاصله کمتر از یک ماه توانسته آماری از وضعیت معوقات بانکی، نوع پیگیری بانک‌ها، مبلغ و افراد بدهکار را تهیه و در نشست امروز مفاسد اقتصادی آنگونه که وعده داده بود، اعلام کند.

گام‌هایی که تداوم آن موجب می‌شود بیش از 950 میلیارد ریال از منابع بانک‌ها که متعلق به سپرده‌های مردم است برگشت بخورد و مجددا" منجر به تولیدی در گوشه‌ای از این استان مستعد و پر ظرفیت شود.

* اگر بانک‌ها بخواهند راهکار قانونی وجود دارد

به گزارش فارس، در نشست امروز مبارزه با مفاسد اقتصادی در استان کهگیلویه و بویراحمد اظهارات مدیران در دستگاه‌های اجرایی و دستگاه قضا و همچنین گفته‌های خود مدیران بانکی نشان داده است که توپ معوقات بانکی اکنون در زمین بانک‌ها است.

رئیس سازمان ثبت و اسناد این استان در این زمینه معتقد است: اگر بانک‌ها بخواهند و این اهتمام را داشته باشند به راحتی می‌تواند از روش‌های مختلف معوقات بانکی را وصول کنند.

 

alt

محوری ادامه داد: ایراداتی که بانک‌ها در مواردی چون املاک در رهن و سایر موارد به عنوان دلایل تأخیر دستگاه قضا در وصول معوقات بانکی مطرح می‌کنند، راهکار قانونی دارند و می‌شود این اقساط معوق برگشت بخورد ولی خود بانک‌ها همکاری لازم را ندارند.

* بانک‌ها نگذارند بدهی‌ها سنگین شود

معاون قضایی دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد نیز دلایلی چون عدم همکاری قاضی شعبه رسیدگی کننده را بهانه می‌خواند و بیان می‌کند: ارائه تسهیلات بدون ضمانت کافی، عدم نظارت در اجرای مسیر صحیح تسهیلات و تعلل مسئولان بانکی در وصول اقساط معوق و سنگین شدن بدهی‌ها را از علل اصلی وجود این همه معوقات بانکی در کهگیلویه و بویراحمد است.

*زندان آخرین راه‌حل وصول معوقات بانکی

 استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز تأخیر اداره پست را در جابه‌جایی یک احضاریه و نامه را بهانه خواند و تصریح کرد: وقتی بانک‌ها از سال 73 که تسهیلاتی را پرداخت کردند و اتفاقا منجر به تولید هم شده ولی تا به حال سراغی از طلب خود نگرفتند حالا می‌خواهند به تأخیر چند روزه یا چند ماهه یک اداره دیگر ایراد بگیرند؟

 

alt

سید‌حسین صابری تأکید کرد: اگر ما مدیران کار خود را درست انجام دهیم نیازی به ورود دستگاه‌های قضایی و نظارتی چون بازرسی و دیوان محاسبات و دیوان عدالت هم نیست.

وی وساطت بانک‌ها در عدم اجرای حکم نهایی بدهکاران دانه درشت را بدون توجیه عقلی خواند و گفت: وساطت شاید تنها در مواردی چون قصاص و اعدام حجت شرعی داشته باشد وگرنه در مواردی چون برگشت تسهیلات قابل قبول نیست.

صابری تأکید کرد: حالا اگر در جایی یک فردی واقعا به مشکل برخورده است یک حرفی است ولی در مواردی که سوء استفاده و مفسده محرز است نباید ملاحظه و سهل‌انگاری شود.

وی زندان را آخرین راه‌حل در مسیر تلاش برای وصول معوقات بانکی دانست و ابراز داشت: بدهکاران بانکی اگر این اهتمام را در مدیران بانکی و دستگاه‌های اجرایی به‌بینند به‌راحتی بدهکاری خود را پرداخت می‌کنند و شاید نیازی به این برخوردهای قهری هم نه‌باشد، ضمن اینکه برخورد با دانه‌درشت‌ها موجب می‌شود، حساب کار دست سایرین بیاید.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت:‌ بانک‌ها باید سخت‌گیری معقول داشته باشند ولی با سیستم‌های به روزی که دارند به هیچ عنوان ارباب‌رجوع را معطل نه‌کنند. 

به گزارش فارس از یاسوج، مدیران بانکی نیز در پاسخ به علل کندی روند پیگیری معوقات بانکی، دلایلی چون متفاوت بودن قیمت کارشناسی املاک در رهن، عدم تمایل به تخلیه یک خانه و بی‌سرپناه کردن یک خانواده، بخش‌نامه رئیس قوه قضائیه در عدم دستگیری ضامنین تسهیلات، عدم همکاری مناسب برخی قضات و مواردی از این دست را مطرح کردند که همان‌گونه که ذکر شد از سوی استاندار و مسئولان قضایی به بهانه تعبیر شدند تا همچنان توپ عدم وصول معوقات بانکی در زمین بانک‌ها باقی بماند.

---------------------------

گزارش از کریم بنام




تاریخ انتشار : 29 بهمن 1391, 00:57



» اخبار مرتبط:

  • استانداری بدنبال بدهکاران بانکی از 100 میلیون تومان به بالا
  • 3 بدهکار بزرگ بانکی کهگیلویه و بویراحمد تعیین تکلیف می‌شوند
  • تهدید مدیر بانکی توسط بدهکار دانه ‌درشت
  • از آب شدن قند در دل استاندار تا بیچاره شدن کارخانه‌دار توسط بانک‌
  • بررسی اختلاس ۱۹۹ میلیارد تومانی در یکی از گمرکات جنوب کشور
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟