مشروح اخبار


» کانديداها به دنبال «فيلتر شکن»



 شبکه اجتماعي «فيس بوک» اگرچه در ايران مسدود است و کاربران ايراني اين شبکه گسترده با فيلتر شکن به اين سايت وارد مي‌شوند، اما گويي استفاده هرچه بهتر از فرصت‌هاي تبليغاتي برخي از نامزدهاي انتخابات...

شبکه اجتماعي «فيس بوک» اگرچه در ايران مسدود است و کاربران ايراني اين شبکه گسترده با فيلتر شکن به اين سايت وارد مي‌شوند، اما گويي استفاده هرچه بهتر از فرصت‌هاي تبليغاتي برخي از نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري يازدهم - که خود از مسئولين نظام جمهوري اسلامي هستند - و هواداران آنان را واداشته تا از اين فرصت مهم دنياي مجازي نيز استفاده کنند تا همزمان با استفاده از روش‌هاي سنتي مانند حضور در مجامع، سفرهاي استاني ومجالس ترحيم و عيادت و...، از اين فرصت ارتباطي نيز بهره ببرند.آنان اين روزها به دنبال راه‌هايي هستند تا از سد فيلترينگ کارگروه تعيين مصاديق مجرمانه در فضاي اينترنت براي استفاده از اين گستره نامحدود تبليغاتي عبور کنند. در همين حال برخي ديگر از نامزدها و حاميان آن‌ها راه‌هاي ديگري براي دور زدن و يا عبور از فيلترشوراي نگهبان را نيزجستجو مي‌کنند.
خبرگزاري مهر در گزارشي به موضوع استفاده از فيس بوک توسط کانديداها پرداخته است: قانون انتخابات، تبليغات زودهنگام را براي نامزدهاي انتخابات منع مي‌کند و تبليغات زودهنگام مي‌تواند به عنوان تخلف انتخاباتي تلقي شود. نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري در فيس بوک اين قانون را دور زده اند. بسياري از صفحاتي که در فيس بوک براي نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري باز شده است، اگرچه ممکن است به نام آن‌ها باشد اما مشخص نيست که مدير حتي يکي از اين حساب‌هاي کاربري و صفحات خود همان شخص و نامزد باشد. با اين حال اين شبکه اجتماعي محملي براي تبليغات نامزدها قرار گرفته است. نامزدهاي روحاني انتخابات رياست جمهوري نهم، از علي فلاحيان گرفته تا مصطفي پورمحمدي، ظاهرا خيلي به تبليغات مدرن و امروزي روي خوش نشان نمي‌دهند، آن‌ها کمترين حضور را در صفحات فيس بوک دارند آن طرف اما از محسن رضايي گرفته تا محمد باقر قاليباف و محمدرضا باهنر، يا به اسم خودشان يا به عنواني و شعاري حساب‌هاي کاربري متعددي در فيس بوک دارند. بيشتر اين صفحات را هوادران اين نامزدها باز کرده اند. برخي از اين صفحات به تعداد انگشتان دست هم مشتري ندارد. صفحه فيس بوک محمد رضا باهنر که با عنوان داخل پرانتزي راه پيشرفت راه اندازي شده است تصاوير جالبي نيز از اين سياستمدار دارد. از کلاه ترکمني که بر سرگذاشته تا چايي که بامحمدرضا خاتمي مي‌نوشد و تصويري که باهنر، کروبي و خاتمي را در يک قاب نشان مي‌دهد. براي محمدرضا باهنر حساب‌هاي کاربري ديگري نيز باز شده است که هواداران زيادي او را دنبال نمي‌کنند.
ائتلاف سه گانه
در بين نامزدهاي ائتلاف سه گانه اصولگرايان صفحات و حساب‌هاي کاربري محمدباقر قاليباف بيش تر از علي اکبر ولايتي و غلامعلي حداد عادل است. محمد باقر قاليباف چند صفحه دارد.. صفحه اي که به نظر مي‌رسد حساب کاربري اصلي او باشد نزديک به 3337 لايک خورده است. صفحات ديگر او به اسم حاميان دکتر قاليباف- مشهد؛ ( با 1018 لايک)، هواداران دکتر محمد باقر قاليباف يکي با نزديک 17 هزار لايک و ديگري با 5172 لايک در اين شبکه اجتماعي فعال هستند. حتي مخالفان قاليباف هم صفحه دارند که 187 نفر لايک کرده اند. عکس زمينه صفحه اصلي قاليباف تصويري از پرچمي است که در باغ موزه دفاع مقدس برافراشته شده است. غلامعلي حداد عادل يک حساب کاربري دارد که به نام خود اوست و آخرين پستي که هم نوشته است مربوط به راهپيمايي 22 بهمن است که نوشته است: ملت ايران با حضور يکپارچه توطئه‌ها را يک بار يگر خنثي مي‌کنند. براي علي اکبر ولايتي هم يک حساب کاربري اصلي به نام خود او مي‌توان يافت که وي را به عنوان مشاور امور بين‌الملل حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي معرفي کرده و 496 لايک دارد."
حاميان محسن رضايي
صفحاتي مثل هوادران محسن رضايي، حاميان دکتر محسن رضايي، کمپين دکتر محسن رضايي ميرقائد، آقا محسن (حاميان دکتر محسن رضايي) و صفحات از اين قبيل را براي او مي‌توان در شبکه اجتماعي فيس بوک پيدا کرد. اما يک حساب کاربري ديگر مرتبط با دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام مي‌توان در اين شبکه اجتماعي پيدا کرد که ظاهرا حساب کاربري اصلي براي اوست و بيشترين تعداد هوادار را در بين اين صفحات دارد. اين حساب کاربري با عنوان «شهدا شرمنده ايم» براي دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام باز شده است.
محمد سعيدي کيا
هواداران محمد سعيدي کيا و مهندس سعيدي کيا نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري سه صفحه اي است که براي وزير دولت نهم باز شده است صفحاتي که تا کنون بيشتر کمتر از تعداد انگشتان دو دست هوادار دارند.
کامران باقري لنکراني
براي کامران باقري لنکراني هم که از اون به عنوان يکي ازگزينه‌هاي جبهه پايداري ياد مي‌شود صفحه اي راه اندازي شده است. 394 نفر در اين صفحه او را دنبال مي‌کنند. سعيد جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي کشورمان تعداد صفحات بالايي در اين شبکه اجتماعي دارد. در صفحات مربوط به سعيد جليلي، صفحاتي با عنوان کمپين دعوت از جليلي براي حضور در انتخابات هم ديده مي‌شود.
اسفنديار رحيم مشايي
اسفنديار رحيم مشايي هم صفحات مختلفي در اين شبکه اجتماعي دارد. صفحاتي مثل مشايي با 137 نفري که در حلقه دوستانش هستند، دو صفحه به نام مشترک اسفنديار رحيم مشايي که در يکي از آن‌ها 738 نفر اتفاقات اين صفحه رو دنبال مي‌کنند و در ديگري 250 نفر. حتي صفحه‌اي نيز به نام من از مشايي متنفرم هم ديده مي‌شود که 593 حامي دارد. در جست وجوي صفحاتي که به نام مشايي در فيس بوک ايجاد شده است، صفحه اي هم به نام رضا رحيم مشايي فرزند اسفنديار رحيم مشايي هم به چشم مي‌خورد که در فيس بوک خود نوشته است بخاطر شرايطي که کم و بيش در جريانين دوستان و همکلاسي‌ها و فاميل پذيرفته مي‌شوند و از عزيزاني که بخاطر عدم شناخت اکسپت نکردم عذر خواهي مي‌کنم، به اميد روزي که مملکت از حالت خاله زنک بازي دربياد و پيج خصوصي آدمارو تو 20:30 پخش نکنن!!..."
حسن سبحاني
حسن سبحاني نماينده ادوار مجلس و رئيس کميسيون برنامه و بودجه مجلس هفتم هم که اخيرا اعلام نامزدي کرده است صفحه اي در فيس بوک براي خود دارد
اصلاح طلبان
وضعيت اصلاح طلبان در صفحات فيس بوک کمي متفاوت تر از چهره‌هاي اصولگراست. حضور آن‌ها در فضاي تبليغات مجازي تا اينجا حداقل کمرنگ است. محمدرضا عارف حساب کاربري ندارد اما صفحاتي مثل هواداران دکتر محمدرضا عارف براي معاون اول دوران اصلاحات ديده مي‌شود. درباره مصطفي کواکبيان دبير کل حزب مردمسالاري هم وضعيت به همين ترتيب است. او هم به نام خود حساب کاربري ندارد اما صفحاتي مثل هواداران دکتر مصطفي کواکبيان، حاميان دکتر مصطفي کواکبيان و صفحات مشابه ديگري براي او وجود دارد. محمد شريعتمداري نيز از آن نامزدهايي است که در صفحه فيس بوک چند حساب کاربري براي او باز شده ست. بيشتر اين‌ها گروههاي حامي او هستند. حساب‌هاي کاربري مختلفي به نام‌هاي محمد شريعتمداري مرد اقتصاد ايران، محمد شريعتمداري ناجي اقتصاد ايران، حاميان جوان محمد شريعتمداري، ستاد مردمي دکتر محمد شريعتمداري، کمپين دعوت از آقاي محمد شريعتمداري و يک حساب کاربري هم به نام خود محمد شريعتمداري را مي‌توان براي وزير بازرگاني دولت اصلاحات پيدا کرد. البته همان يک حساب هم عنوان داخل پرانتزي حاميان محمد شريعتمداري را براي خود دارد. در اين حساب کاربري 401 نفر در حلقه دوستان محمد شريعتمداري هستند.



تاریخ انتشار : 2 اسفند 1391, 00:43



» اخبار مرتبط:

  • ديشب در خيابان‌هاي تهران چه گذشت؟ + تصاوير
  • کابينه فيس بوکي؛هيات دولت چند لايک خور داره؟
  • «1+2» جمع است يا تفريق؟
  • ستاد انتخاباتي 10 نامزد انتخابات ریاست جمهوری فعال شد
  • تحليل فوتبالي زيباکلام از فضاي انتخابات
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟