مشروح اخبار


» بنویسیم هم اندیشی باورکنید تک اندیشی!



به هر حال در آستانه انتخابات، مدیران و سردبیران نشریات، سایت‌ها و خبرگزاری‌ها به سالن شماره دو استانداری دعوت شدند تا در حضور مقامات قضایی، امنیتی، فرمانده سپاه، استاندار و برخی دیگر از مقامات اجرایی و نظارتی، برای چندمین بار متوالی نبایدها و نشایدها را از زبان این افراد بشنوند.

نشست هم‌اندیشی مقامات ارشد اجرایی و نظارتی در امر انتخابات با مدیران رسانه‌های مختلف در حالی برگزار شد که تنها نامی که نمی‌توان بر این نشست گذاشت، نام نشست هم‌اندیشی است چراکه عملاً در این نشست تک‌اندیشی شد و برای خلق حماسه سیاسی مورد نظر مقام معظم رهبری از افسران جنگ نرم و آگاهی، همفکری و مشورتی انجام نشده است.

البته باید گفت که این طرز تفکر تنها در مورد این نشست نبوده بلکه در بسیاری نشست‌ها و همایش‌هایی که با عناوین تخصصی نیز برگزار می‌شوند شاهد هستیم که سخنرانان غیر متخصص به بیان مطالب کلیشه‌ای و کلی می‌پردازند که بیشتر اتلاف وقت می‌شود تا یک خروجی مؤثر به حال جامعه و مردم.

همایش تخصصی روابط عمومی‌های استان کهگیلویه و بویراحمد و نشست شب گذشته اساتید دانشگاه یاسوج با استاندار این استان نیز نمونه‌هایی از موارد ذکر شده هستند.

به هر حال در آستانه انتخابات، مدیران و سردبیران نشریات، سایت‌ها و خبرگزاری‌ها به سالن شماره دو استانداری دعوت شدند تا در حضور مقامات قضایی، امنیتی، فرمانده سپاه، استاندار و برخی دیگر از مقامات اجرایی و نظارتی، برای چندمین بار متوالی نبایدها و نشایدها را از زبان این افراد بشنوند.

شکی وجود ندارد که هدف و مقصود نهایی همه مقامات دولتی و لشکری منافات و زاویه‌ای با اهداف و راه خبرنگاران و اهالی رسانه ندارند، پس بهتر است در چنین مواقعی در یک فضای صمیمانه و مشفقانه بدون خط و نشان کشیدن‌ها به واقع هم‌اندیشی کنیم که باید چکار کرد که بتوانیم انتخابات پرشور و سالمی را برگزار کرد و هر کدام از ما چه مسئولان و چه خبرنگاران، چه کاری از دستمان بر می‌آید و چکار می‌توانیم برای خلق حماسه سیاسی مورد نظر مقام معظم رهبری انجام دهیم.

بدون شک همه عوامل اجرایی و نظارتی در انتخابات برای کوچک‌ترین کاری که در انتخابات انجام می‌دهند، حق‌الزحمه و حق مأموریت دریافت می‌کنند، ضمن اینکه از روزهای قبل تا بعد از انتخابات همه امکانات دولتی از جمله خودرو را در اختیار دارند ولی این خبرنگاران هستند که با کمترین امکانات و بدون یک ریال حقوق فقط برای خدمت و انجام رسالت بزرگ اطلاع‌رسانی گرما و سرما را به جان می‌خرند و با هزینه‌های شخصی خود در شور و حضور حداکثری در پای صندوق‌های رأی نقش‌آفرینی می‌کنند، حال به جا است که از این افراد نظرخواهی شود نه اینکه به آن‌ها به دید یک موجود خطرناک نگاه کنند.

اگر چه نگارنده معتقد است که در چنین اقداماتی هیچ عمدی از سوی مسئولان نیست ولی به نظر می‌رسد، آنگونه که باید اعتقاد و درکی نسبت به اهمیت هم‌اندیشی و مشورت در این استان آن هم با نمایندگان افکار عمومی وجود ندارد؛ حال اگر نام این نشست هم‌اندیشی نبود و نامی مانند نشست توجیهی خبرنگاران بود بدون شک چنین نقدی وارد نبود ولی از آنجا که چنین رویکردی در سایر نشست‌های تخصصی و هم‌اندیشی نیز مسبوق به سابقه است، لازم دیده شد تا این تذکر به مسئولان داده شود.

به زعم همه مسئولان زحمت‌کش امنیتی و اجرایی در استان کهگیلویه و بویراحمد نه رسانه معاند با نظام و نه هم خبرنگاری با این اتهام وجود دارد، از سوی دیگر خبرنگاران خود بهتر از هر شخص دیگری به حدود اختیارات و حد قانون مسلط هستند که بدون شک اگر قبول داریم که معاندی وجود ندارد پس رسانه‌ای هم که بخواهد از روی عمد پا را از قانون فراتر بگذارد و به امنیت کشور لطمه بزند وجود نخواهد داشت؛ از این رو لازم است تا با اعتقاد واقعی به امر هم‌اندیشی در یک فضای همدلی و برادری بدون از برخوردهای قهری و انشقاق‌ها و برچسب‌های بی‌مورد برای تحقق اهداف عالیه اسلام و انقلاب تلاش کنیم نه اینکه با نام هم‌اندیشی سعی در مجاب کردن و قانع کردن خبرنگاران به ننوشتن‌ها و نگفتن‌ها کنیم.

لازم به ذکر است که بعد از این دلخوری‌ها در نشست هم‌اندیشی با اصحاب رسانه بالاخره دلجویی‌هایی از سوی مسئولان صورت گرفت و مسئولان حاضر با اظهاراتی سعی در نشان دادن حسن نیت خود داشتند و بعد آن از چند خبرنگار و مدیر رسانه خواسته شد تا در این‌باره حرف بزنند.

باید انصاف داشت و گفت که در استان کهگیلویه و بویراحمد مسئولان مختلف به ویژه استاندار و فرمانده سپاه فتح این استان، ارتباط و نگاه مثبتی به خبرنگاران دارند و آنچه در این متن مورد نظر بود نوع نگاه به جلسات هم‌اندیشی و استفاده ابزاری از این واژه راهگشا بوده است.
(فارس)



تاریخ انتشار : 24 اردیبهشت 1392, 19:39



» اخبار مرتبط:

  • لغو جلسه هم اندیشی روحانی به دستور مقامات دولتی
  • برگزاری همایش شورای هماهنگی رسانه‌ها در یاسوج
  • از روی ناچاری جشن‌ها را در رسانه امنیتی صدا و سیما برگزار می‌کنیم
  • نشست " هم اندیشی برای پیشرفت" در دهدشت
  • بسیج رسانه در کهگیلویه و بویراحمد عضوگیری می‌کند
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟