مشروح اخبار


» خبر رسانی "راک نیوز"درمورد مرکز بستردرمانی شهر «قلعه‌رئیسی»وتوضیحات دانشگاه علوم پزشکی یاسوج



درپی انعکاس سخنان حجت الاسلام صلواتی، امام جمعه شهر قلعه رییسی،توسط خبرنگار راک نیوز در این شهر .معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در واکنش انتقاد های شدید امام جمعه شهر قلعه رییسی، مرکز بخش چاروسا از مدیریت علوم پزشکی و کمبود پزشک و پرستار زن در مرکز بهداشتی و درمانی شبانه‌روزی قلعه‌رئیسی، توضیحاتی ارائه کرد.

درپی انعکاس سخنان حجت الاسلام صلواتی، امام جمعه شهر قلعه رییسی،توسط خبرنگار راک نیوز در این شهر .معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در واکنش انتقاد های شدید امام جمعه شهر قلعه رییسی، مرکز بخش چاروسا از مدیریت علوم پزشکی و کمبود پزشک و پرستار زن در مرکز بهداشتی و درمانی شبانه‌روزی قلعه‌رئیسی، توضیحاتی ارائه کرد.
به گزارش پایگاه خبری راک نیوز؛ استان کهگیلویه و بویراحمد با وجود همه مشکلات مذکور دارای روستاهای بسیار گسترده، پراکنده، صعب‌العبور و با خانوارهای بسیار اندک است که این موضوع نیز تحقق عدالت در سلامت و توزیع عادلانه امکانات این بخش حیاتی را با محدودیت‌های زیادی مواجه کرده است.

بدون شک همه روستاها امکانات بهداشتی و درمانی می‌خواهند و جان ارزشمند یک فرد روستایی با یک شهروند شهرنشین تفاوتی ندارد؛ همه آن‌ها به یک نسبت از سیستم سلامت انتظار دارند و حق هم دارند زیرا سخت است فردی را که دردی به نام بیماری و هزینه‌های درمان و حتی مرگ عزیزش را تحمل می‌کند، قانع کرد که نمی‌شود با محدودیت‌ها و ضوابط فعلی کشور، یک روستا بیمارستان و امکانات درمانی شهر را داشته باشد.

در روزهای اخیر که انتقاداتی از سوی برخی افراد در رابطه با امکانات درمانی و بهداشتی شهر «قلعه‌رئیسی» و دهستان «جاورده » مطرح شد، سید رشید غفاری، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی  پاسخ داد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در پاسخ به سؤالی در مورد کمبودهای مرکز بهداشتی و درمانی قلعه‌رئیسی بیان کرد: در شهر قلعه‌رئیسی یک مرکز بهداشتی درمانی شبانه‌روزی درجه یک افتتاح شده که اکنون با این سطح مشغول به ارائه خدمت است.

غفاری با بیان این مطلب که همه خدمات اولیه درمان و بستری موقت در این مرکز شبانه‌روزی ارائه می‌شود، گفت: نباید این مرکز بهداشتی شبانه‌روزی را با بیمارستان اشتباه بگیریم و آن را با خدمات بیمارستانی مقایسه کنیم بلکه باید بدانیم که این مرکز تنها یک مرکز بهداشتی درمانی شبانه‌روزی در سطح یک است.

وی مرکز شبانه‌روزی قلعه‌رئیسی را جز هشت مرکز بهداشتی درمانی افتتاحی درجه یک این استان در دو سال گذشته خواند و ادامه داد: هر خدمتی که در سایر مراکز ارائه می‌شود در قلعه‌رئیسی هم ارائه می‌شود و کمبودی از این حیث وجود ندارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت:‌ این مراکز شبانه روزی درجه یک باید حداقل سه پزشک، چهار پرستار، آزمایشگاه و رادیولوژی داشته باشند.

غفاری با پذیرفتن کمبود پزشک در برخی مراکز بهداشتی استان کهگیلویه و بویراحمد، این مشکل را کشوری عنوان و تأکید کرد:‌ در حال حاضر سه پزشک  و سه پرستار در مرکز بهداشتی درمانی «قلعه‌رئیسی» مشغول به فعالیت هستند که به صورت موقت پزشک دهستان جاورده نیز به این مرکز منتقل شده است.

وی در خصوص کمبود پرستار زن در این مرکز نیز گفت:‌ در حال حاضر در مرکز بهداشتی - درمانی شبانه‌روزی قلعه‌رئیسی چهار پرستار در شیفت‌های مختلف مشغول به خدمت هستند که تنها یکی از آن‌ها مرد بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در پاسخ به این سؤال که در شیفت پرستار مرد تزریقات بانوان چگونه انجام می‌شود، تصریح کرد: یکی از پرستاران زن در این مرکز درمرخصی زایمان به سر می‌برد که به ناچاردر یکی از شیفت‌ها از پرستار مرد استفاده می‌شود ولی تنها در موارد حیاتی و فوریتی تزریقات بانوان توسط پرستار مرد انجام می‌شود و در سایر موارد از ماماهای این مرکز برای تزریقات استفاده می‌شود.

وی بیان کرد: ‌در این مرکز علاوه بر پرستاران زن، پنج ماما نیز مشغول هستند که تزریقات بانوان از سوی آنان انجام می‌شود و نباید مشکل خاصی در این زمینه وجود داشته باشد ضمن اینکه با اضافه شدن یک پرستار زن این مشکل به طور کامل برطرف می‌شود.

غفاری از انتقال یک پرستار زن برای جایگزینی پرستاری که به علت زایمان در مرخصی هستند خبر داد و گفت:‌ مرکز بهداشتی درمانی شبانه روزی قلعه‌رئیسی به لحاظ نیروی انسانی با چهار پزشک، چهار پرستار، پنج ماما و چندین کاردان و کارشناس کاملا مجهز بوده و به لحاظ بخش‌های درمانی نیز به بخش زایمان، اتاق CPR احیای قلبی، فوریت‌های پزشکی، آمبولانس و آزمایشگاه مجهز است و به زودی رادیولوژی آن نیز فعال می‌شود.

پاسخ‌های معاون دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در حالی است که مشکل کمبود پزشک به دلایل درآمد پایین در بیشتر نقاط این استان و به تبع بسیاری از نقاط کشور یک مشکل اساسی است. 



تاریخ انتشار : 19 شهریور 1392, 23:59



» اخبار مرتبط:

  • آیا انتقادات تند امام جمعه قلعه رئیسی مسئولان را به کهگیلویه کشاند ؟یا..
  • نشست پیگیری مشکلات بهداشتی مناطق قلعه‌رئیسی و جاورده /پیگیری راک نیوز جواب داد
  • خبررئیس شبکه بهداشت درمان چاروسا از راه اندازی رادیولوژی
  • خارج شدن جسم خارجی از ریه یک نوزاد 21 روزه در قلعه‌رئیسی+عکس
  • بستر درمانی قلعه رئیسی فاقد امکانات اولیه!!
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟