مشروح اخبار


» مرگ غم انگيز دو زائر ايراني در عربستان



طي 20 روز گذشته در دو حادثه جداگانه در تهران و جده، سه ايراني براثر برخورد سهل انگارانه و عجيب خودروهاي اتباع عربستان كشته شده اند. درحالي كه در آخرين روزهاي اسفند سال گذشته خودروي كاردارسفارت عربستان يك جوان ايراني را زير گرفت، روز پنج شنبه گذشته نيز بر اثر ورود ناگهاني يک کاميون به محل توقف زائران ايراني در سالن ترانزيت فرودگاه بين‌المللي جده دو بانوي ايراني كشته شده و دو زائر ديگر زخمي شدند.
درجريان حادثه تاثر برانگيز فرودگاه جده، ساعت 16:40 عصر به وقت محلي، درحالي كه زائران ايراني در سالن ترانزيت فرودگاه آماده اعزام با اتوبوس جهت سوار شدن به هواپيما بودند، يک کاميون حمل آب پس از عبور از ديوار شيشه‌اي، وارد سالن محل انتظار حجاج ايراني شد و چند نفر از زانران را زير گرفت و اين حادثه مرگبار را رقم زد.پايگاه اطلاع رساني حج دليل ورود اين خودروي سنگين به محل توقف زائران ايراني را نقص فني عنوان و اعلام کرد که خانم‌ پري ارفع 78 ساله و خانم زهرا آتش‌زاي 61 ساله از تهران، قرباني سانحه‌آفريني سعودي‌ها شده و خانم طاهره شادكام و آقاي هادي رئيسي به علت جراحت بلافاصله به بيمارستان منتقل شدند. بنا به گفته پزشکان، مجروحين حادثه از خطر جدي نجات يافته و در حال مداوا هستند.
اين در حالي است که مقامات سعودي از زماني که مسافران ايراني وارد اين کشور مي‌شوند، وظيفه تأمين امنيت زائران را داشته و بايد در قبال اين حادثه دلخراش پاسخگو باشد.
در اين راستا، روز گذشته معاون کنسولي وزارت خارجه گفت: مديرکل حج و زيارت عربستان سعودي و سرکنسول ايران در جده کشته شدن زائران ايراني در فرودگاه جده را مورد پيگيري قرار داده‌اند.
به گزارش فارس، حسن قشقاوي معاون کنسولي، امور مجلس و ايرانيان خارج از کشور وزارت امور خارجه در خصوص کشته شدن 2 بانوي زائر ايراني در فرودگاه جده گفت: متاسفانه اين حادثه بر اثر ورود تانکر خدمات آب به سالن ترانزيت در ساعت 15.30 عصر روز پنج شنبه اتفاق افتاد. قشقاوي افزود: بعد از اين واقعه مديرکل حج و زيارت عربستان سعودي و سرکنسول جمهوري اسلامي ايران در جده موضوع را مورد پيگيري قرار دادند. طرف سعودي ضمن ابراز تاسف و عذرخواهي قول داده است که پس از بررسي دقيق و کارشناسانه حادثه فوق، نتايج آن را به اطلاع طرف ايراني برساند.معاون کنسولي وزارت خارجه با اشاره به رسالت دستگاه ديپلماسي در دفاع از حقوق اتباع ايراني در خارج از کشور و پيگيري مجدانه موضوع حادثه فوق براي زوار ايراني تاکيد کرد: دولت عربستان مسئول حفظ جان حجاج و عمره گذاران مي‌باشد. همچنين علاالدين بروجردي رئيس کميسيون امنيت ملي سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي تأکيد کرده است که بايد هياتي از وزارت امور خارجه به عربستان اعزام و موضوع کشته شدن 2 زائر زن ايراني در فرودگاه جده را پيگيري کنند.اين حادثه تنها چند هفته پس از کشتن جوان ايراني به دست راننده مست سفارت رژيم سعودي در تهران اتفاق افتاد. روز پنجشنبه اسفند ماه يک ديپلمات سعودي حين رانندگي به دليل سرعت نامتعارف و عدم تعادل در مسير شرق به غرب بزرگراه ارتش با يک دستگاه پرايد تصادف کرد که به فوت شهروند ايراني سرنشين پرايد انجاميد. پس از اين حادثه پليس تهران گزارش داد که در اين حادثه منجر به مرگ شهروند تهراني،‌ خودروي كارمند سفارت عربستان مقصر شناخ. گفته شده است كه کارمند سفارت عربستان در خودروي خود مشروبات الکلي حمل مي‌كرد و در حال مستي در حال رانندگي بوده است.
قشقاوي در پاسخ به سئوالي پيرامون حادثه تصادف ديپلمات سعودي در تهران گفت: اين حادثه که به دليل سرعت غير مجاز و رانندگي در حالت عدم تعادل و تخلف از قانون اتفاق افتاد، توسط وزارت امور خارجه بصورت بسيار جدي در دست پيگيري مي‌‌باشد و نتايج به اطلاع خانواده آسيب ديده و افکار عمومي خواهد رسيد. وي تاکيد کرد: وزارت خارجه هر گونه تخلف از قانون توسط ديپلمات‌هاي مقيم را با جديت مورد پيگيري قرار مي‌دهد.
گفته شده است كه عامل اين حادثه به همراه يک ديپلمات سعودي ديگر در حال خروج از ايران بود که مأموران فرودگاه بين‌المللي امام خميني(س) از خروج آنان ممانعت کردند. اما طي روزهاي اخير بار ديگر شايعه اي در خصوص خروج بي سر و صداي اين فرد از ايران به گوش به گوش مي‌رسد./ابتکار



تاریخ انتشار : 17 فروردین 1392, 01:25



» اخبار مرتبط:

  • اسامي زائران شهيد ايراني در انفجار كاظمين
  • مرگ هشت زائر ايراني در حج تمتع 91
  • چمدان حجاج خالي از سوغات سعودي
  • اين يک حاج خانم ايراني نيست+عکس
  • جزييات حمله به سرکنسولگري ايران در هرات
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟