مشروح اخبار


» در واپسین روزهای دولت سیزدهم؛ موفقیتی دیگر در راه کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد/ وقتی عملکرد یک مدیر را با خودش مقایسه می‌کنند!



تحلیل دقیق آمارها از خرید تضمینی گندم مازاد بر نیاز کشاورزان نشان می‌دهد که در روزهای واپسین دولت، موفقیتی دیگر در راه کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد است. 


مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین راک نیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.


تحلیل دقیق آمارها از خرید تضمینی گندم مازاد بر نیاز کشاورزان نشان می‌دهد که در روزهای واپسین دولت، موفقیتی دیگر در راه کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد است. 


یادداشت ارسالی/


در حالی که هنوز در برخی مناطق این استان چهارفصل، خوشه‌های گندم سبز هستند و در برخی مناطق پایان عملیات برداشت از مزارع اعلام شده اما خرید تضمینی گندم با جدیت دنبال می‌شود و آمارهای دقیق خرید این محصول استراتژیک از مرز ۸۰ هزار تن گذشته است.


سال گذشته در استان کهگیلویه و بویراحمد، در مجموع حدود ۸۵ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در بخش سیلویی و بذری خرید تضمینی شد که به نسبت سال قبل آن که حدود ۳۹ هزار تن خرید شده، افزایش چشمگیری را شاهد بودیم تا جایی که رکورد تاریخی خرید گندم در این استان شکسته شد.


این موفقیت از آنجا اهمیت دارد که در سال زراعی ۹۹- ۱۴۰۰ که دولت قبل بر سر کار بود و سال زراعی ۴۰۰-۴۰۱ که هنوز تیم جدید مدیریتی دولت جدید در کهگیلویه و بویراحمد بر سر نیامدند به ترتیب ۳۹ هزار و ۲۰۴ تن و ۳۹ هزار و ۶۲۶ تن گندم از کشاورزان خریداری شد و حتی در سال‌های ۹۷ تا ۹۹ نیز آمار خرید گندم در این استان به ترتیب حدود ۴۱، ۷۵ و ۶۷ هزار تن بوده است.


این بدین معناست که تا قبل از سال ۱۴۰۱، حتی در بهترین سال‌ها خرید تضمینی گندم به مرز ۸۰ هزار تن نرسیده بود و از این حیث و بر اساس آمار دقیق سامانه‌های و مطابق با بهای پرداختی گندم به کشاورزان، در سال نخست مدیریت کنونی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد، در این شاخص مهم رکوردشکنی شده است‌.


و اما امسال و در سال زراعی ۱۴۰۲_ ۱۴۰۳ نیز، تحلیل داده‌ها تا این لحظه نشان می‌دهد که موفقیت تاریخی دولت سیزدهم در خرید تضمینی گندم، در این سال نیز تثبیت شده تا شاهد ثبات در تولید و امنیت غذایی مردم باشیم و با قاطعیت بگوییم که موفقیت گذشته، تصادفی و بدون برنامه نبوده و امسال نیز تکرار شده است.


در حال حاضر و تا این لحظه (صبح ۲۱ خرداد ماه، همزمان با روز نخست هفته جهاد کشاورزی)، میزان ۷۰ هزار و ۸۳۴ تن گندم سیلویی و ۱۰ هزار و ۵۱۳ تن گندم بذری و در مجموع ۸۱ هزار و ۳۴۷ تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان کهگیلویه و بویراحمدی، خرید شده است.


این میزان خرید در حالی است که هنوز در شهرستان‌های سردسیری، برداشت گندم آغاز نشده و در شهرستان های گرمسیری استان نیز خرید گندم ادامه دارد.


اگر وضعیت بر همین منوال جلو برود، پیش‌بینی می‌شود که امسال رکورد قبلی خرید تضمینی گندم که حدود ۸۵ هزار تن بوده نیز شکسته خواهد شد.


این موفقیت دو نکته مهم تحلیلی دارد؛ نخست اینکه عملکرد بسیار خوب جهاد کشاورزی در افزایش قابل توجه تولید و خرید گندم در سال قبل و رسیدن به عدد ۸۵ هزار تن، موجب شده که بسیاری از منتقدین، تحلیل کنند که امسال خرید تضمینی گندم، رشدی ندارد یا رشد چندانی ندارد! تحلیلگرانی که هرگز به این نکته توجه نمی‌کنند که رکورد خرید تضمینی گندم در اختیار دولت سیزدهم است و اگر این رکورد حتی با یک گرم بیشتر شکسته شود، موفقیت تاریخی دیگری رقم می‌خورد.


کاملا طبیعی است که وقتی در سال قبل شاهد رشد بیش از ۱۰۰ درصدی تولید یک محصول بودیم، منطقی این است که چنین آماری در سال بعد تثبیت و ماندگار شود نه اینکه انتظار داشت هر سال این آمار، رشد چند ده درصدی داشت.


نکته دوم اینکه برخی تحلیلگران، عملکرد سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در دولت سیزدهم را با خودش مقایسه می‌کنند و رشد یا عدم رشد را با عددی مقایسه می‌کنند که سال گذشته به دست آمده و به آمارهای خرید گندم در سال تحویل دولت و حتی ماقبل آن توجهی نمی‌کنند؛ در واقع آمار خرید تضمینی گندم از ۳۹ هزار تن در سال پایه ۱۴۰۰ به ۸۵ هزار تن در سال ۱۴۰۱ رسیده و اکنون در سال ۱۴۰۳ از مرز ۸۱ هزار تن گذشته و پیش‌بینی می‌شود علاوه بر تثبیت موفقیت قبلی، رکورد سال قبل نیز شکسته شود.


بنابراین ممکن است آمار خرید تضمینی گندم همانند سال قبل بیش از ۱۰۰ درصد رشد نداشته باشد اما باید انصاف داشت و گفت که حتی اگر رشدی نکند و رکورد تاریخی خرید تضمینی(در حد ۸۵ هزار تن) حفظ شود و ثبات در تولید گندم حاصل شود، به این دلیل که رکورد خرید گندم در اختیار همین دولت است، باز هم موفقیت ارزشمندی برای متولیان بخش کشاورزی در دولت سیزدهم به حساب می‌آید.


نکته دیگر اینکه سامانه برخط و آنلاین سیفا، آمار خرید تضمینی گندم را به صورت لحظه‌ای و با دقت میلی‌گرم ثبت می‌کند و بر اساس همین آمار نیز بهای گرم به گرم گندم پرداخت می‌شود و باید گفت که موفقیت به دست آمده در خرید تضمینی گندم، دقیق، حساب‌شده و حاصل برنامه‌ریزی و تلاش در مراحل کاشت، داشت و برداشت بوده است.


مبارزه به موقع با علف‌های هرز، آماده کردن شرایط کاشت به موقع، تامین بذر اصلاح شده، افزایش ضریب نفوذ بذر اصلاح شده در شهرستان های گرمسیری به حدود 90 درصد، استفاده از کودهای بذر مال، ضدعفونی بذور، مبارزه با سوسک سیاه و مینوز، رصد، شناسایی و کنترل و مبارزه به موقع با عوامل بیماری‌زا چون زنگ زرد گندم، تغذیه مناسب از طریق ترکیب کودی در هنگام کشت و کود سرک به موقع، تامین سوخت کمباین‌داران، پرداخت به‌موقع بهای گندم و اعتماد کشاورزان در کنار عوامل طبیعی همچون بارندگی‌ها از مهمترین عوامل رکوردشکنی آمار خرید تضمینی گندم و تثبیت آن در سال جاری و تا این لحظه است.



تاریخ انتشار : 23 خرداد 1403, 13:52



» اخبار مرتبط:

  • خرید تضمینی 50 هزار تن گندم در کهگیلویه و بویراحمد
  • خرید تضمینی ۳۳ هزار و ۹٠٠ تن گندم در کهگیلویه و بویراحمد انجام شد
  • آغاز برداشت و خرید تضمینی گندم در مناطق گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد
  • مدیرکل تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد خبر داد:خرید تضمینی ۱۱ هزار تن گندم و کلزا در مناطق گرمسیری
  • 17هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان گچساران خریداری شد
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟