مشروح اخبار


» *تبلیغات سیاه برخی از رسانه های محلی علیه نماینده کهگیلویه ومظلومیت موحد



چند سالی است که در فضای واقعی و مجازی عده ای معلوم الحال! با یک رویکرد غیر منصفانه همه مشکلات شهرستانهای کهگیلویه بهمئی،چرام ولنده را به گردن موحد می اندازند.


مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین راک نیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.


*تبلیغات سیاه برخی از رسانه های محلی علیه نماینده کهگیلویه ومظلومیت موحد*

به قلم: سید فضل الله گنجی پور  

قال الله الحكيم : كونوا قوامين لله شهدآء بالقسط

 اى اهل ايمان در راه خدا قيام كنندگان (و پايدار) بوده و گواه بر عدالت و انصاف باشيد.

قال على عليه السلام : من ينصف من نفسه لم يزده الله الا عزا

هر كس از خود به ديگران انصاف دهد، خداوند بر عزتش ‍ مى افزايد

ايمان بنده كامل نمى شود مگر انصاف درباره خود و درباره مردم را رعايت كند؛ و خداوند در عوض بر عزت آن بنده مى افزايد


*تبلیغات سیاه*:به موارد کذب ودروغهای مطلقی گفته میشود که به منظور تخریب یک جریان یا شخصیت بکار می رود .

*تبلیغات خاکستری*: به تبلیغات راست توام با دروغ گفته میشود .

*تبلیغات سفید*:به تبلیغات صد درصد صحیح اطلاق میشود 

*************

چند سالی است که در فضای واقعی و مجازی عده ای معلوم الحال! با یک رویکرد غیر منصفانه همه مشکلات شهرستانهای کهگیلویه بهمئی،چرام ولنده را به گردن موحد می اندازند.

  ازجمله این بی انصافی ها به موارد مهم زیر میتوان اشاره کرد 

-احداث سد مارون بهبهان: متاسفانه عده ای بدون مراجعه به تاریخ احداث سد مارون آنرا به موحد نسبت میدهند و صدای تبلیغاتشان برعلیه این سید مظلوم گوش فلک را کر کرده است و ایشان را متهم ردیف اول ساخت این سد و به یغما بردن آب مارون وسرشاخه های آن میدانند در صورتیکه مطالعات ساخت این سد به قبل از انقلاب اسلامی برمی گردد وعملیات احداث این سد در سال ۱۳۶۸ هجری شمسی زمانی که موحد دادستان استان چهار محال و بختیاری بود آغاز و در سال ۱۳۷۷ پایان یافت.

پس اگر وجدان و انصاف دارید بدانید این سد در زمان نمایندگی آقای حاج بهرام تاجگردون نماینده دوره سوم شهرستانهای کهگیلویه وگچساران عملیاتی گردید .

_ تغییر مسیر جاده ملی دهدشت پاتاوه :که در واقع این جاده خوزستان و بوشهر را از طریق استان ما به اصفهان وصل می کند. شایعات متعددی علیه موحد کردند که مسیر جاده را تغییر دادند و اصرار دارند که بنا بود جاده از طریق تنگ پیرزال به پاتاوه وصل شود ولی شواهد و قرائن نشان میدهد در دوره پهلوی دوم سه مسیر برای این جاده مطالعه و مورد نقشه برداری واقع گرفت که هرکدام بدلایلی کنار گذاشته شدند و آنچه باعث حذف مسیر تنگ پیرزال گردید وجود جاده موسوم به ویلیام که گاز خوزستان از طریق بیدبلند بهبهان را به مرکز و شمال ایران یعنی شهر آستارا می برد و وجود لوله های گاز و انفجارات ناشی از ساخت تونل ها بعلاوه هزینه نگهداری همزمان این مسیر و لوله های مملو از گاز و بارسنگین توده های سنگ ریزشی در محل تونل های پیش بینی شده ،هزینه جانبی و.... باعث تغییر این مسیر پردرد سر شده است. بعلاوه فشردگی چین های زاگرس در یک برش عرضی از تنگ پیزال تا کوه نیر ونهایتا تا روستای زیزی بگونه ای است که هیچ دهلیزی ایجاد نشده است از طرفی به لحاظ مهندسی راه بهترین مسیر برای ایجاد و ساخت یک جاده خوب ومناسب مسیری است که در کنار و در جهت مورفولوژیک حوزه آبریز باشد معهذا بهترین مسیر به لحاظ ایمنی ،هزینه احداث و مورفولوژی منطقه مسیر فعلی جاده دهدشت پاتاوه بود که انجام شد. هرچند که لازمست نقاط حادثه خیز این جاده شناسایی و حذف گردد. 

-تصادفات جاده ای :یکی دیگر از اشکالاتی که با کمال بی انصافی به موحد خرده می گیرند تصادفاتی که در مسیر های مواصلاتی این شهرستانها انجام میشود لازم به ذکر است که به اطلاع رسانده شود که اولا خود آقای موحد یکی از عزیزان و جگرگوشه خود را در همین مسیرها از دست داده است .و از طرف دیگر لازم به توضیح است که ارتباط ما با بعضی از شهرستانهای استان خوزستان از جمله بهبهان و رامهرمز مثل سایر شهرستانهای استان کهگیلویه و بویراحمد بسیار سنتی ، دوطرفه و ممتد است و مجموعه مراوده های اقتصادی واجتماعی از گذشته تاکنون با این شهرستانها زیاد بوده و می باشد معهذا ارتباطات اقتصادی و اجتماعی زیاد قطعا ارتباط جاده ای و ماشینی را بدنبال دارد که این حجم ارتباط احتمال تصادفات را متاسفانه افزایش میدهد .بطوریکه محور گچساران بهبهان یکی محورهای پرتصادف استان است.  

هر چند که لازمست مسئولین اجرایی ملی و استانی تلاش نمایند تا جاده ها به گونه ای باشد که خطاهای مهندسی راهسازی در تصادفات به حداقل ممکن برسند.


 انتساب بعضی از عوامل که منجر به فوت مسافران بین شهری استان ما و استان خوزستان میشود به شخص موحد مصداق شعر معروف زیر است :

گنه کرد در بلخ آهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری

-عدم احداث سد کلات یا مارون ۲:

عامل عدم انجام این مهم را متاسفانه موحد میدانند وبشدت آنرا علیه ایشان تبلیغ می نمایند.

اما واقعیت اینطور نیست . کاملا درست است که مطالعات مقدماتی و مکان گزینی این سد انجام شد ولی مطالعات تکمیلی و مردم شناسی ،فرهنگی واقتصادی آن که در مرحله دوم انجام شد. ساخت این سد را به دلایل زیر منتفی دانستند :

اول اینکه ایل دشمن زیاری یکی از ایلات با اصالت و ریشه دار در استانهای کهگیلویه و بویراحمد ، و فارس است این ایل یکی از ایلات مهم جنوب کشور است که درگذشته دارای ارکان ایلی کامل و ایلخانی بوده که کلانتر داشته است و امروزه هم بلحاظ آمارجمعیتی و تاثیرات فرهنگی و سیاسی صاحب اقتدار ونفوذ می باشد. با این توضیحات با ساخت سد کلات عملا جغرافیای طبیعی وایلی این ایل برای همیشه از بین می رفت .

دوم حاصلیخیزی زمین های حاشیه مارون وسرشاخه ان مثل رودخانه جن و رود خانه چاروسا باعث خلق یک دهلیز حاصلخیز شببه به دره بقاع در لبنان کرده است که منجر 

به ایجاد یک قطب کشاورزی با اولویت کشت مرکبات و محصول استراتژیک برنج و بعلاوه یک قطب گردشگری مهم در استان شده که با ساخت این سد عملا این دو قطب مهم از بین میرفت .

سوم با ساخت این سد و با انتقال جمعیت این ایل به سایر مناطق علاوه بر حذف اشتغال ایلوندان دشمن زیاری در زمینه کشاورزی و دامداری قطعا سبب بروز اختلافات ودرگیری های ایلی و طایفه ای بین مهاجرین و ساکنین مقیم منطقه مورد نظر می گردید که مشکلات امنیتی زیادی را سبب میشده است.

چهارم؛ یا ایجاد سد کلات کلیه تعلقات فرهنگی،مذهبی و ایلی ،ایلوندان دشمن زیاری ازجمله امام زادگان، قبور مطهر شهدا ،قبور فرهیختگان و الگوهای ایل ، و بطور کلی جغرافیای فرهنگی،مذهبی و تاریخی این ایل سترگ زیر آب میرفت و نابود میشد.

پنجم؛عدم امکان مکان یابی مناسب برای جمعیت قریب به ۱۵ هزار نفری ساکنان منطقه دشمن زیاری :با فرض احداث سد کلات همه روستا های منطقه از جمله قلعه دختر ،کلات لیرکک برآفتاب ،دشت قاضی دشت بن، قلعه گل و...... زیر آب می رفتند و هیچ منطقه ای گنجایش این جمعیت عمدتا کشاورز و دامدار را نداشت .

ششم: فاصله نسبتا کم ونامتعارف بین محل مورد نظر ایجاد سد دوم روی رودخانه مارون یعنی کلات با سد احداث شده یعنی سد مارون بهبهان .

به همین دلایل احداث سد کلات از دستور کار دولت وقت خارج شد.



تاریخ انتشار : 20 خرداد 1403, 12:23



» اخبار مرتبط:

  • خیز موحد
  • واکنش کارگردان هم استانی نسبت به ویدیوی اخیر عدل هاشمی پور
  • موحد و سوالات بی پاسخ از منتقدان
  • پیام گردهمایی چنگلوا
  • عدم انحراف مسیر تبلیغات دموکراتیک، مستلزم نظارت جدی است
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟