مشروح اخبار


» نسل خرس قهوه‌ای کهگیلویه و بویراحمد رو به انقراض است



مدیرعامل تشکل‌های غیردولتی کهگیلویه و بویراحمد افزود: مسئولان محیط زیست استان توجه خود را تنها به دو منطقه حفاظت شده معطوف کرده‌اند، که متاسفانه در همان مناطق حفاظت شده نیز آنچنان که باید کار علمی و اصولی صورت نمی‌گیرد


مدیرعامل تشکل‌های غیردولتی کهگیلویه و بویراحمد میگوید: مسئولان محیط زیست استان توجه خود را تنها به دو منطقه حفاظت شده معطوف کرده‌اند، که متاسفانه در همان مناطق حفاظت شده نیز آنچنان که باید کار علمی و اصولی صورت نمی‌گیرد.

به گزارش راک نیوز ؛علی رکان با اشاره به اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از متنوع‌ترین پوشش‌های گیاهی و جانوری را دارا  بود، اظهار کرد: متاسفانه  به دلیل عدم برنامه‌ریزی منسجم و در مواردی بی‌توجهی مسئولان محیط زیست این تنوع زیستی  در حال نابودی است.

مدیرعامل تشکل‌های غیردولتی کهگیلویه و بویراحمد افزود: مسئولان محیط زیست استان توجه خود را تنها به دو منطقه حفاظت شده معطوف کرده‌اند، که متاسفانه در همان مناطق حفاظت شده نیز آنچنان که باید کار علمی و اصولی صورت نمی‌گیرد.

رکان با بیان اینکه نسل خرس قهوه ای به عنوان گونه شاخص جانوری  کهگیلویه و بویراحمد رو به نابودی است، تصریح کرد: در سال های اخیر به دلیل بی توجهی متولیان امر در  زمینه حفاظت از زیستگاه‌های خرس قهوه ای نسل این گونه با ارزش در مناطقی مانند دنا،کوه نیر، کوه ساورز و سیاه در حال نابودی است و مسئولان محیط زیست عملا هیچ کار فرهنگی و بازدارنده برای نجات نسل خرس قهوه ای در این مناطق انجام نداده‌اند.

این فعال زیست‌محیطی تصریح کرد: در حالی که نسل خرس قهوه‌ای در سال‌های اخیر  با خطر انقراض مواجه شده است و شکار خرس‌های قهوه‌ای به سرگرمی بدون دغدغه برای شکارچیان تبدیل شده است و هر ساله شاهدیم که تعدا زیادی خرس قهوه ای به دست شکارچیان از بین می‌روند.

این کارشناس محیط زیست عنوان کرد: این موضوع در حالی به وقوع می‌پیوند که مسئولان محیط زیست با ارائه آمار حرف از افزایش تعداد کل و بز در مناطق حفاظت شده می زنند.

رکان یادآور شد: تا مادامی مسئولان محیط زیست تنها به افزایش آمار کل و بز دل خوش کنند و نسل پلنگ و خرس قهوه ای در حال نابودی باشد نباید انتظار توازن و بقاء را در  حیات وحش مناطق مختلف استان را داشت.

مدیرعامل موسسه زیست محیطی دوستداران کوه نور اصلی‌ترین عامل خطر انقراض خرس قهوه ای و پلنگ را عدم مسئولیت پذیری متولیان امر در این زمینه دانست و خاطرنشان کرد: فرهنگ‌سازی و برگزاری کلاس‌های آموزشی و توجیهی برای ساکنان روستاهای محل زیست این وحوش در استان عملا به فراموشی سپرده شده و هیچ کار فرهنگی در این زمینه صورت نگرفته است.

وی عنوان کرد: باید از مسئولان محیط زیست استان این سوال را پرسید که آیا حیات وحش استان تنها به چند منطقه حفاظت شده محدود می‌شود و چرا تاکنون برای حفظ گونه های جانوری سایر مناطق کوچکترین تحرکی از خود نشان نداده‌اند./فارس

 



تاریخ انتشار : 16 اسفند 1393, 09:35



» اخبار مرتبط:

  • اتاق فکر مشترک صدا و سیما و محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تشکیل می‌شود
  • حال و روز ناخوش محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد!
  • عقاب "مارخور "توسط شهروند کهگیلویه وبویراحمدی در حله استان بوشهر راهسازی شد
  • افزايش جمعيت پلنگ ايراني در كهگيلويه و بويراحمد
  • حکم اعدام محیط‌بان دنا برای بار سوم تائید شد
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟