مشروح اخبار


» احیا رشته های رنگرزی، گلیم برجسته و ریسندگی در میراث فرهنگی گچساران



رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گچساران از احیا رشته های رنگرزی، گلیم برجسته و ریسندگی در این شهرستان خبر داد.


احیا رشته های رنگرزی، گلیم برجسته و ریسندگی در میراث فرهنگی گچساران

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گچساران از احیا رشته های رنگرزی، گلیم برجسته و ریسندگی در این شهرستان خبر داد.

هومن عنایی در گفت و گو با راک نیوز اظهار داشت:بر اساس برآورد انجام شده 6رشته هنرهای سنتی و دستی منسوخ شده در گچساران شناسایی شده که نیازمند کار دقیق کارشناسی است.

وی ادامه داد: برای احیای این رشته های سنتی و دستی فراموش شده تمام تلاش خود را بکار خوهیم بست.

وی بیان کرد: سیاه چادر، سبدبافی، سفالگری، گچمه بافی، سفره بافی، جاجیم بافی، گلیم نقش برجسته، مفرش بافی، نمد مالی، توبره بافی، جاقرآنی، هور، شله بافی، آیینه بافی و خورجین بافی از مهم ترین صنایع دستی گچساران است.

عنایی از روستاهای سربیشه و بیدزرد به عنوان روستاهای هدف در بخش صنایع دستی نام برد و اظهار کرد: این رشته ها در روستاهای سربیشه و بیدزرد گچساران با 140 کار آموز راه اندازی شد.

عنایی ابراز کرد: این کارگاه از محل اعتبارات ملی هنرهای سنتی تجهیز و راه اندازی شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گچساران ، به استفاده از تجربه استاد کاران قدیمی در راستای احیاء این رشته ها اشاره کرد و افزود: خوشبختانه در سال های اخیر این رشته ها در قالب کارگاه هایی با محوریت مشاغل خانگی توسعه یافته و روند رو به رشدی نیز دارد. 

وی با اشاره به اینکه این رشته ها توسط بانوان انجام می شود، تصریح کرد: امروزه زنان نقش بسزایی در بهبود اقتصاد خانواده ایفا می کنند بنابراین می توانند در این رشته به عنوان یک شغل خانگی فعالیت کرده و به فرزندان خود نیز بیاموزند. 



تاریخ انتشار : 16 آذر 1395, 00:17



» اخبار مرتبط:

  • رنگرزي و جاجيم‌بافي کهگيلويه و بويراحمد در فهرست آثار ملي
  • راه‌اندازی نخستین بازارچه دائمی صنایع‌دستی در یاسوج
  • جایگاه گچساران در صنعت گردشگری کشور
  • هنرمندان استان فارس وکهگیلویه وبویراحمد در نمایشگاه صنایع دستی زنجان برتر شدند
  • سه اثر صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد مهر اصالت یونسکو گرفت
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟