مشروح اخبار


» دیدار مدیر کل دفتر شهردار تهران با نماینده سازمان جهانی بهداشت /جزئیات



آمادگی شهرداری تهران برای همکاری با سازمان‌های بین‌المللی

مدیرکل دفتر شهردار تهران در دیدار با نماینده سازمان جهانی بهداشت بر همکاری شهرداری تهران با نهادها و سازمان های بین المللی که در جهت کاهش آلودگی هوا و ارتقا سطح سلامت شهروندان فعالیت می کنند، تاکید کرد.

به گزارش راک نیوز به نقل از خبرنگار شهر، سید علی اسماعیلی فرد در دیدار با کریستوف هملمن، نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران که برای ارائه دعوتنامه حضور در کنفرانس بین المللی سازمان جهانی بهداشت با موضوع آلودگی هوا و سلامت به شهردار تهران آمده بود، گفت: موضوع سلامت در آموزه های اسلام از مهم ترین عناصر حیاتی بشر و بسیار مورد تاکید است. همان طور که موضوع امنیت مورد تاکید و توصیه است. در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هم که برگرفته از تجارب بشری و آموزه های دینی ما است، سلامت از حقوق مسلم شهروندان ایرانی و از تکالیف مهم حکومت است.

مدیرکل دفتر شهردار تهران با بیان اینکه براساس قوانین جاری کشور ایران، فراهم کردن رایگان زیرساخت ها و امکانات لازم برای شهروندان در حوزه سلامت و زیست پذیری سالم از وظایف حکومت تعریف شده است، اظهار کرد: در حوزه مدیریت شهری نیز موضوع سلامت شهروندان و آلودگی هوا از مهمترین مسائل است. به طوری که از اصلی ترین چالش های فعلی مدیریت شهری تهران آلودگی هواست زیرا به طور مستقیم با سلامت شهروندان در ارتباط است.

اسماعیلی فرد با اشاره به وزارت بهداشت به عنوان متولی اصلی حوزه سلامت در ایران به منظور تامین زیرساخت ها و سیاست گذاری ها، تصریح کرد: از انجایی که یکی از حقوق و مطالبات شهروندان از شهرداری کلانشهرها خصوصا تهران سلامت است و با توجه ارتباط مستقیم سلامت و مساله آلودگی هوا، شهرداری تهران خود را مکلف می داند به این نیاز شهروندان پاسخ دهد. بنابراین بخشی از ابزارها و زیرساخت های مرتبط با حوزه کاهش آلودگی هوا و سلامت مانند توسعه فضای سبز و حفظ باغات توسط شهرداری تهران مدیریت می شود.

وی با اشاره به برخی تهدیدها در مسیر ارتقا سطح سلامت شهروندان از جمله آلودگی هوا گفت: بر اساس مطالعات انجام شده اتوبوس ها، تاکسی های فرسوده و موتورسیکلت ها به عنوان منابع متحرک آلودگی هوا در تهران شناخته شده اند که مدیریت شهری با نوسازی اتوبوس ها و تاکسی ها و نیز برقی کردن موتورسیکلت های بنزینی درنظر دارد تا در مسیر کاهش منابع آلاینده هوای شهر گام های موثر لازم را بردارد.

اسماعیلی فرد با پرداختن به نقش موثر معاینه فنی خودروها در کاهش الودگی هوا بیان کرد: یکی از راهکارهای کارآمد از نظر شهرداری تهران برای مقابله با آلودگی هوا و به تبع آن ارتقا سطح سلامت شهروندان توسعه مترو به عنوان مد حمل ونقلی پاک و ایمن است.

مدیرکل دفتر شهردار تهران فعالیت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران را یکی دیگر از راه های مدیریت شهری در جهت سلامت شهروندان خواند و گفت: این شرکت با 30 ایستگاه سنجش آلودگی هوا در سطح شهر، پایش مستمر هوا و اطلاع رسانی به شهروندان را بر عهده دارد.

وی با اشاره به دیگر زیر مجموعه های شهرداری تهران که در حوزه سلامت و محیط زیست فعال هستند، بازنگری و تصمیم گیری تخصصی در ماموریت های محوله به آنها را بخشی دیگر از اقدامات مدیریت شهری در دوره جدید، به منظور ارتقای سطح سلامت شهروندان و کاهش آلاینده های زیست محیطی از جمله آلودگی هوا خواند.

اسماعیلی فرد با تاکید بر تقویت ماموریت های جدید و کارآمد در حوزه سلامت و آلودگی هوا در شهرداری تهران با توجه به شعار شهردار پایتخت مبنی بر «شهر زیست پذیر، شهروند مشارکت پذیر» گفت: این شعار سید محمدعلی افشانی درواقع مبنای برنامه های ایشان است و بر اساس همین برنامه منتخب شورای شهر برای تصدی پست شهرداری تهران شده اند.

وی با بیان اینکه «شهر زیست پذیر، شهروند مشارکت پذیر» شعاری است که مورد استقبال کارشناسان داخلی و بین المللی در حوزه های سلامت و زیست محیطی واقع شده، خاطرنشان کرد: این شعار به عنوان مبنای برنامه های شهردار تهران برای پایتخت جمهوری اسلامی ایران در سند برنامه 5ساله دوم شهرداری تهران هم مورد توجه است.

مدیرکل دفتر شهردار مساله سلامت را در حقیقت مساله ای فراگیر و در سطح جهانی دانست و تصریح کرد: همه مجامع بین المللی از منظر اخلاقی، انسانی و البته الزامات بین المللی موظفند به موضوع سلامت شهروندان جهان، زیست سالم و مقابله با عواملی که این مهم را به مخاطره می اندازد، کمک کنند. ما هم در شهرداری تهران رسالت خود می دانیم با همه سازمان ها و نهادهای بین المللی که در جهت سلامت به معنای عام و مقابله با عواملی که سلامت مردم را تهدید می کند، فعال هستند، همکاری کنیم و اعلام آمادگی می کنیم که در تعامل با سازمانهای بین المللی اقدامات لازم را انجام دهیم.

اسماعیلی فرد با تاکید بر کاهش آلام شهروندان و افزایش سلامت، نشاط و امید در بین پایتخت نشینان به عنوان یکی از اهداف مدیریت شهری در دوره اخیر ابراز امیدواری کرد، حضور کریستوف هملمن که از بهار 97 به عنوان نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران فعالیتش را آغاز کرده، زمینه همکاری های بیشتر، بهره مندی از تجربیات دیگر کشورها و اقدامات عملی موثر در جهت تامین سلامت شهروندان و کاهش آلودگی هوا را فراهم کند.

در پایان این جلسه مدیرکل دفتر شهردار تهران از پذیرش دعوت شهردار پایتخت برای حضور در کنفرانس بین المللی سازمان جهانی بهداشت با موضوع آلودگی هوا و سلامت خبر داد و گفت: با توجه به اینکه شهردار جدید تهران در آغاز دوره مدیریتی شان هستند و برنامه های جدیدی و نوینی به منظور تغییرات بنیادین در تهران در راستای تبدیل این شهر به شهری زیست پذیر در نظر دارند، تلاش بر این است که به رغم فشردگی برنامه کاری شان بتوانند در این کنفرانس حضور داشته باشند.

با توجه به روحیه مشارکت‌پذیری افشانی آینده روشنی برای تهران متصورم

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران با پرداختن به شعار «شهر زیست پذیر، شهروند مشارکت پذیر» به عنوان مبنای برنامه های شهردار تهران گفت: نگاه مشارکت پذیری شهردار تهران بسیار ارزشمند است و این فاکتور مهم می تواند نوید بخش آینده ای روشن در حوزه سلامت برای این شهر باشد.

کریستوف هملمن در گفت و گو با خبرنگاران  با بیان اینکه موضوع آلودگی هوا و تاثیر آن بر سلامت شهروندان از اولویت های سازمان جهانی بهداشت است، اظهار کرد: سالیانه هفت میلیون نفر در دنیا جان شان را به علت آلودگی هوا از دست می دهند.

وی با اشاره  به کنفرانس بین المللی سازمان جهانی بهداشت با موضوع آلودگی هوا و سلامت که مهرماه امسال در ژنو برگزار می شود، گفت: این کنفرانس سه روزه که طی دو روز ابتدایی آن به موضوعات فنی و تخصصی پرداخته می شود و در روز سوم مسئولان تصمیم گیرنده و ارشد کشورهای مختلف در این مورد به تبادل نظر می پردازند، در نظر دارد تا به جمع بندی کارامدی در حوزه آلودگی هوا برسد.

نماینده سازمان جهانی بهداشت(WHO) با تاکید بر لزوم همکاری های بین المللی برای کاهش آلاینده ها در هوا تصریح کرد: مشکل آلودگی هوا تقریبا مشکلی جهانی است و کشورهای بسیاری با آن دست به گریبان هستند، اما در این کنفرانس از همه آنها نمی توانیم دعوت کنیم. البته برای ما حضور تهران به عنوان کلانشهری که مدیرانش به این مهم توجه ویژه دارند و درصدد اجرای راهکارهای موثر به منظور کاهش آلودگی هوا هستند، اهمیت دارد.

هملمن نگاه شهردار تهران را به مسائل زیست محیطی نگاهی اندیشمندانه خواند و خاطرنشان کرد: ما به همکاری تهران با سازمان جهانی بهداشت بسیار خوش بین هستیم زیرا شهردار تهران شعار «شهر زیست پذیر و شهروند مشارکت پذیر» را مبنای برنامه ریزی هایش برای این شهر قرار داده است.

وی روحیه مشارکت پذیری سیدمحمدعلی افشانی را فاکتور موثری در همکاری های بین بخشی دانست و گفت: این روش و روحیه ای که شهردار تهران دارد، شاخص مهمی است و می تواند آینده ای روشن را در حوزه سلامت شهروندان تهرانی و کاهش آلودگی هوا ترسیم کند.



تاریخ انتشار : 9 مرداد 1397, 11:44



» اخبار مرتبط:

  • رویکرد شهرداری تهران «مدیریت مینیاتوری محلات» است
  • آیین تکریم و معارفه شهردار منطقه 6 برگزار شد
  • دفن بهداشتی زباله ها برای حفظ محیط زیست گچساران ضروری است.
  • مدارس ابتدایی تهران فردا تعطیل است
  • کاندیدای اصلاح‌طلبان اعلام شد
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود