مشروح اخبار


» مردم با گراني ارز چه كنند



در اين شرايط كه همه يكديگر را متهم به كم كاري يا بي تدبيري مي‌كنند كسي نيست كه به فرياد خانواده هايي برسد كه فشار زندگي را بر دوش ناتوان خود تحمل مي ‌كند و صورتشان را در برابر فرزندانشان با سيلي سرخ نگه مي دارند.

کنترل نابسامانی قیمت دلار و ارز؛حالا تبديل به يك آرزو شده اما هنوز اين اميد وجود دارد كه دستگاه‌های ذیربط با فعال کردن بازرسی‌ها از افزایش بی‌رویه قیمت‌ کالاها و اجناس ضروری مردم جلوگیری کنند.

وزرای اقتصادي دولت چندین بار با نمایندگان مجلس در رابطه با نابسامانی قیمت های سکه و ارز و کالا جلسات متعددی گذاشتند که راه حل های آنها راه گشا نبود. و امروز كار به جايي رسيده كه قيمتها لحظه‌اي تغيير مي‌كند وتاثيرات رواني آن دامن اجناس و خدماتي را كه هر روزه جز لاينفك زندگي مردم است مي گيرد.‌

همه از جو رواني ايجاد شده در اين تلاطم ارز، نگران هستند و آرامش و سكوت را براي حل تاخت وتاز دلار بهترين شيوه مي‌دانند اما با در نظر گرفتن اين راهكار،سوال اينجاست كه آيا با بي توجهي به اين جو،اقدامات براي برون رفت از اين اتفاقات توسط مسئولین انديشيده شده است يا همچنان اختلافات سياسي ،اجازه انجام تدابير لازم را نمي دهد.

مجلس در مقابل مسئولين كوتاه نمي‌آيد

محمدحسين فرهنگي نماينده تبريز و عضو هيئت رئيسه مجلس در پاسخ به اين سوال كه در چنين جو رواني زندگي براي مردم منوط به دقيقه‌هايي است كه اجناس تغيير قيمت مي دهند به جام جم آنلاين گفت كه مجلس قطعاً در اين زمينه كوتاه نخواهد آمد و هر كس،از وزير اقتصاد گرفته تا ديگر مسئولين،كه در اين زمينه كوتاهي كرده باشند بايد به نمايندگان پاسخگو باشند.

عضو هيئت رئيسه مجلس با توصيه به مسئولين اجرايي ،در بخش هاي توليد و تنظيم بازار از آنان خواست كه هرچيزي را كه به ضرر توليد كننده و مصرف كننده است بدون ايجاد هرگونه رانت خواري و  زمينه سوءاستفاده مديريت كنند.

وي مديريت مناسب را محور بوجود آمدن يك اقتصاد مقاومتي ذكر كرد و از مردم خواست با چشم تيز بين همه داد و ستدهاي خود را كنترل كرده و چنانچه با مشكلي مواجه شدند آنرا به مسئولين گزارش دهند.

رئيس بانك مركزي عزل شود

مويد حسيني صدر عضو كميسيون صنايع ومعادن نيز با انتقاد از عملكرد رئيس كل بانك مركزي در مورد كنترل بازار تأكيد كرد كه اگر وي در اين زمينه ناتوان است هرچه سريعتر بايد استعفا كند يا عزل شود تا فرد كار آمدتري جايگزين وي شده و كنترل امور را بدست بگيرد.

نماينده مجلس، يكي از اصول قانون را حفظ پول ملي و ارزش آن توسط بانك مركزي عنوان كرد و با اشاره به درآمد ارزي شش سال گذشته كه بالغ بر 600 ميليارد دلار بوده تأكيد كرد: اين انتظار وجود داشت كه با حفظ اين درآمدها تدابيري انديشيده مي‌شد تا چنانچه ما حتي يك ريال در آمد ارزي نداشتيم  با مشكل مواجه نشويم.

نماينده خوي،واردات بي رويه كالاهاي غير ضروري را عامل از دست رفتن دلارهاي كشور دانست وافزود:چرا بايد ارز بصورت غير مستقيم وارد زندگي مردم شود و فضاي سودءاستفاده را فراهم كند.بنابراين بهتر است آقاي بهمني عزل شود تا يك اقتصاددان با تدابير راهگشا هر چه سريعتر جلوي سقوط پول ملي را بگيرد و بازار را كنترل كند.

بي تدبيري عامل گراني ارز است

محمدرضا پور ابراهيمي نايب رئيس كميسيون اقتصادي مجلس نيز بي‌تدبيري بانك مركزي و مجموعه اقتصادي را منجر به افزايش قيمت ارز در كشور عنوان كرد وگفت:اين رفتار فرصتهاي طلايي را براي سفته بازان فراهم كرده است.

وي در توضيح چنين آشفتگي در بازار به مردم  اطمينان خاطر داد كه چنين روندي گذرا است و قيمتهاي بوجود آمده حبابي است و به زودي از بين خواهد رفت.

نماينده كرمان در باره اقدام مجلس براي كنترل بي‌تدبيري ها يادآور شد كه با بررسي هايي كه توسط كارشناسان صورت گرفته طي هفته آينده اقدامات خوبي صورت خواهد گرفت.

فاطمه اميري-




تاریخ انتشار : 12 مهر 1391, 06:34



» اخبار مرتبط:

  • رانت ارزی دولت به جیب عده ای رفت!!
  • فقط 9 امضا تا عملي شدن طرح سؤال از رئيس‌جمهور‌
  • بورس ارز هفته آينده راه‌اندازي مي‌‌شود
  • آيا بازار دلار تك‌نرخي را باور كرده است
  • «پاستور» و«بهارستان» حريف «ناصر خسرو» مي‌شوند؟
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود