مشروح اخبار


» آيا لاريجاني شانسي براي رياست جمهوري دارد؟



درحاليکه علي لاريجاني از عدم تمايل خود براي کانديداتوري در انتخابات رياست جمهوري يازدهم سخن گفته، شواهد حکايت از عزم جدي او براي کانديداتوري دارد. به گزارش پايگاه خبري فريادگر، علي لاريجاني چندي پيش به صراحت اعلام کرده بود قصد کانديداتوري در انتخابات آتي رياست جمهوري را ندارد، اما با اين وجود فعاليت‌هاي تبليغاتي خود را شدت بخشيده است. لاريجاني طي ماه‌هاي اخير ديدارهايي با اقشار مختلف از جمله شوراي عالي نظام پرستاري و............

 راک نیوز   :  درحاليکه علي لاريجاني از عدم تمايل خود براي کانديداتوري در انتخابات رياست جمهوري يازدهم سخن گفته، شواهد حکايت از عزم جدي او براي کانديداتوري دارد. به گزارش پايگاه خبري فريادگر، علي لاريجاني چندي پيش به صراحت اعلام کرده بود قصد کانديداتوري در انتخابات آتي رياست جمهوري را ندارد، اما با اين وجود فعاليت‌هاي تبليغاتي خود را شدت بخشيده است. لاريجاني طي ماه‌هاي اخير ديدارهايي با اقشار مختلف از جمله شوراي عالي نظام پرستاري و ورزشکاران ايران در المپيک لندن داشته و روز شنبه نيز در اقدامي تبليغاتي به اردوي تيم‌هاي ملي فوتسال و فوتبال ايران رفته است. افزايش تعداد سخنراني‌ها و ديدارهاي لاريجاني نشان‌دهنده اين است که بر خلاف آنچه پيش از اين از زبان او نقل شده، لاريجاني تمايل زيادي براي کانديداتوري در انتخابات آتي رياست جمهوري دارد و به همين دليل فعاليت‌هاي رسانه‌اي خود را گسترش داده است. از سوي ديگر، علي لاريجاني نماينده شهر قم در مجلس است و حضور او در اين شهر مذهبي مي‌تواند حمايتهاي مراجع از او را در پي داشته باشد. حمايت مراجع از لاريجاني از اين جهت اهميت دارد که محمود احمدي نژاد طي دوران رياست جمهوري خود، ارتباط صميمانه اي با مراجع قم نداشته و بطي ماه‌هاي اخير، انتقاد مراجع از عملکرد دولت به ويژه در عرصه اقتصادي افزايش يافته است. در چنين شرايطي لاريجاني ديدارها و تعاملات خود با مراجع را هم افزايش داده تا در کنار ديدارهاي مختلف مردمي و سخنراني‌هايي که از نظر تعداد، بيش از گذشته شده و لحن انتقادي‌تري هم به خود گرفته، بتواند پشتوانه قوي‌تري براي انتخابات رياست جمهوري پيدا کند. پايگاه خبري خبرآنلاين به عنوان حامي رسانه اي جدي لاريجاني هم تلاش فراواني در پوشش خبري سخنراني‌هاي لاريجاني داشته و تمامي تحرکات لاريجاني اعم از ديدارها و سخنراني‌ها همواره تيتر اصلي اين سايت خبري است که البته انتقادي‌ترين سخنان لاريجاني هم به عنوان تيتر اصلي آن انتخاب مي‌شود.

ورود رسمي به عرصه انتخابات

هرچند لاريجاني از کانديداتوري خود سخني به ميان نياورده، اما نزديکان او ورود رسمي لاريجاني به عرصه تبليغات انتخاباتي را کليد زده اند. کاظم جلالي يار نزديک لاريجاني که با حمايت او موفق شد رياست مرکز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي را از احمد توکلي بگيرد، در گفت و گويي به صراحت اعلام کرده علي لاريجاني کانديداي اصلي فراکسيون رهروان ولايت مجلس براي انتخابات آينده است. جلالي گفته«با توجه به سابقه مديريت اجرايي و درايت علي لاريجاني، نظر اين فراکسيون براي انتخابات رياست جمهوري بر روي ايشان است.» منادي سفيدان نماينده مردم تبريز و عضو اين فراکسيون هم گفته لاريجاني گزينه اصلي فراکسيون براي انتخابات رياست جمهوري است«ولي خودش قبول نمي‌کند که بيايد و مي‌گويد نمي‌خواهم بيايم». او در گفت‌وگو با همشهري آنلاين گفته : «راستش را بخواهيد، ته دل فراکسيون رهروان ولايت روي آقاي لاريجاني است و اعضاي اين فراکسيون دوست دارند آقاي لاريجاني به ميدان بيايد». از سوي ديگر، به تازگي اعضاي شوراي عالي جبهه ايستادگي هم با لاريجاني ديدار داشته اند تا جبهه مقابل حاميان دولت، عزم خود را براي حمايت از لاريجاني نشان دهند. اما آيا لاريجاني مي‌تواند در انتخابات رياست جمهوري آتي موفق باشد؟

استراتژي شکست‌خورده

فعاليت‌هاي انتخاباتي لاريجاني به عنوان کانديداي مورد نظر طيف سنتي اصولگرايان در شرايطي اوج گرفته که طيف سنتي جناح راست از اقبال عمومي گسترده‌اي در بدنه اجتماع برخوردار نيست و حتي در انتخابات رياست جمهوري نهم که اصلاح‌طلبان موفق به پيروزي در انتخابات نشدند، علي لاريجاني که کانديداي اين طيف در انتخابات محسوب مي‌شد و از حمايت بزرگان اصولگرا نيز برخوردار بود، با کسب کمتر از 2 ميليون راي در بين 7 کانديدا رتبه‌اي بهتر از ششم کسب نکرد و اين امر نشان مي‌دهد که شخص لاريجاني نيز از پتانسيل خاصي براي جذب آراي عمومي و افزايش پايگاه مردمي طيف سنتي اصولگرايان برخوردار نيست. اما لاريجاني و طيف همراه او براي رفع اين نقاط ضعف، برنامه ريزي کرده اند. به نظر مي‌رسد استراتژي انتخاباتي لاريجاني و حاميانش در حال حاضر، شدت بخشيدن انتقادها عليه دولت احمدي‌نژاد باشد؛ کما اينکه لاريجاني طي ماههاي اخير به يکي از مهمترين منتقدان دولت تبديل شده است. اما بعيد به نظر مي‌رسد اين استراتژي لاريجاني کارساز باشد چرا که از يک سو تجربه نشان داده طيف سنتي جريان راست که حامي جدي لاريجاني محسوب مي‌شود از پايگاه مردمي گسترده اي برخوردار نيست و حاميان تقريبا ثابتي دارد که توان ايجاد يک بسيج مردمي گسترده را ندارند و از سوي ديگر در شرايطي که تمامي گروه‌ها و حتي ائمه جمعه و مراجع به انتقاد از دولت احمدي نژاد مي‌پردازند و کار به جايي رسيده که انتقاد از دولت اصولگرا، کار چندان سخت و غيرمنتظره‌اي نيست، اين استراتژي نمي‌تواند خط اصولگراياني همچون لاريجاني را از احمدي نژاد جدا کند؛ چرا که از هر زاويه که به احمدي نژاد بنگريم، تعلق او به جريان اصولگرا آشکار است. منتقدان دولت احمدي‌نژاد، زماني نه چندان دور حاميان جدي او بوده اند و تغيير جهت لاريجاني طي ماه‌هاي اخير براي افزايش انتقادات نسبت به احمدي‌نژاد نمي‌تواند خاطره قرار داشتن اين دو در يک جناح را از ذهن مردم بزدايد. ضمن اينکه لاريجاني رياست مجالسي را بر عهده داشته که در مقابل عملکرد دولت و حتي زير سوال بردن جايگاه مجلس توسط رييس دولت، اغلب سکوت کرده و مجالس تحت رياست لاريجاني هم که اکثريت آن در اختيار اصولگرايان بوده در پديدآمدن شرايط فعلي کشور با دولت شريک است. به نظر مي‌رسد استراتژي تغيير جهت در آستانه انتخابات و سردادن شعار عليه دولت، نمي‌تواند پايگاه مردمي لاريجاني و طيف اصولگرا را افزايش دهد چراکه مردم، اصولگراياني همچون لاريجاني را هم در پديد آمدن مشکلات کشور در جريان حاکميت يکپارچه اصولگرايان سهيم مي‌دانند. بنابراين شانس لاريجاني براي ر‌ئيس‌جمهور شدن چندان زياد نيست.



تاریخ انتشار : 24 مهر 1391, 06:25



» اخبار مرتبط:

  • احتمال نامزدي "مشايي" در انتخابات آتي
  • نامه احمدي نژاد به لاريجاني
  • نظرلاريجاني درباره ممنوع الخروجي خاتمي
  • حب آقاي لاريجاني در دل ما جا نمي‌گيرد
  • ولايتي کانديداي انتخابات رياست جمهوري نمي‌شود
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟