مشروح اخبار


» شوراي نگهبان طرح جديد انتخابات را رد مي‌کند



عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به مصوبه اخير کميسيون شوراها در مورد اصلاح قانون انتخابات، گفت: تفسير شوراي نگهبان تاکنون اينطور بوده که نمي‌توان کارهايي که جنبه اجرايي دارد را به غير دولت و يا به صورت مشارکتي انجام داد.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به مصوبه اخير کميسيون شوراها در مورد اصلاح قانون انتخابات، گفت: تفسير شوراي نگهبان تاکنون اينطور بوده که نمي‌توان کارهايي که جنبه اجرايي دارد را به غير دولت و يا به صورت مشارکتي انجام داد.

مرتضي نبوي در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به مصوبه اخير کميسيون شوراها و اصلاحيه‌اي که اين کميسيون براي قانون انتخابات در نظر دارد اظهارداشت: آن چه که در مورد تغيير قانون انتخابات در دستور کار مجمع بود به دوره قبل مجمع بر مي‌گردد؛ زماني که پورمحمدي وزير کشور بود نامه‌اي را در مورد معضلات انتخابات به رهبري نوشت و ايشان نيز اين نامه را به مجمع ارجاع کردند و آقا تصميم گرفتند که اين معضلات به صورت سياست‌هاي کلي در مجمع پيگيري شود و بررسي‌هايي نيز صورت گرفت؛ اما به نتيجه نرسيد و متوقف شد. عضو مجمع تشخيص افزود: در دوره جديد مجمع، رهبري 10 اولويت را براي مجمع تعيين کردند که يکي از ‌آنها هم سياست‌هاي انتخاباتي است. بنابراين آنچه در دستور کار مجمع است سياست‌‌هاي انتخاباتي است. وي با بيان اينکه سياست‌هاي انتخاباتي به قانونگذاري و اجرا مربوط مي‌شود، گفت: سياست‌هاي انتخاباتي در مجمع هنوز در مراحل اوليه است؛ چرا که طبق روال جديد بايد يک پيش نويس اوليه از طرف دفتر رهبري به مجمع بيايد و مجمع روي آن پيش نويس کارش را آغاز کند. نبوي در مورد روند بررسي طرح‌هاي مختلف در مجمع تشخيص مصلحت نظام ، گفت: در دوره جديد، مجمع هر مشورتي که مي‌دهد يک پيش نويس از دفتر رهبري مي‌آيد و بعد مجمع روي آن پيش نويس کارش را شروع مي‌کند.

عضو هيئت عالي حل اختلاف،ادامه داد: در مورد اقتصاد مقاومتي و انتخابات هم همين رويه وجود دارد؛ اما در مورد انتخابات هنوز از طرف رهبري پيش نويسي به مجمع ارجاع نشده است. وي در خصوص تناقض اصلاحيه اي که توسط کميسيون شوراها بر قانون انتخابات اعمال مي‌شود با کار مجمع گفت: مجلس نمي‌تواند منتظر شود و حق دارد طرح بدهد و اگر مصوبه آن نيز از سوي شوراي نگهبان تاييد شد آن طرح قابل اجراست. عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، افزود: مجلس بر اساس قانون مي‌توانند طرح بدهند. حالا اينکه اين طرح به اين دوره از انتخابات برسد يا نه آن يک بحث ديگري است. وي با اشاره به تصميم مجلس در تغيير مجري انتخابات گفت: در مورد تغيير مجري انتخابات نيز که در مصوبه کميسيون شوراها آمده نمي‌دانم در فاصله‌ کوتاهي که تا انتخابات مانده چقدر به نتيجه برسند. چرا که در اين مورد شبهه وجود دارد و اين سوال قانون اساسي است که آيا مي‌شود مجري انتخابات را به غير دولت واگذار کرد يا خير؟

نبوي خاطرنشان کرد: تفسير شوراي نگهبان نيز تا کنون اين بوده است که کارهاي اجرايي قابل واگذاري به غيرقوه مجريه نيست و کاري که جنبه اجرايي دارد را نمي‌شود به صورت مشارکتي انجام داد و يا به نهاد ديگري واگذار کرد ؛ بنابراين بايد صبر کنيم و ببينيم که آيا اين مصوبه مورد تاييد شوراي نگهبان قرار مي‌گيرد يا خير؟ اگر هم پيش نويسي از سوي رهبري بيايد مجمع آن را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

وي در واکنش به نامه نگاري سران قوا گفت: علاوه بر وظيفه مسولان درپرهيز از اختلافات و حفظ آرامش جامعه تدابيري هم براي رفع اختلافات چه در قانون اساسي و چه توسط ولي فقيه صورت گرفته است که اگر به آنها تمسک شود، نيازي به نوشتن نامه‌هاي سرگشاده نيست. وي خاطرنشان کرد: قانون اساسي پيش‌بيني کرده که اگر اختلاف برداشتي از قانون بود، چه کارهايي بايد انجام داد. در اين مواقع بايد اختلافات را به شوراي نگهبان ارجاع داد و زمانيکه شوراي نگهبان تفسير اصل موضوع مورد اختلاف را داد همه بايد تسليم شوند؛چرا که ساز و کار اداره کشور بر اساس قانون اساسي است و اگر مسئولين بخواهند طبق قانون و طبق قاعده عمل کنند چيز مبهمي وجود ندارد.



تاریخ انتشار : 7 آبان 1391, 06:47



» اخبار مرتبط:

  • تغيير مجري انتخابات به مصلحت نيست
  • گام نخست تغيير مجري انتخابات
  • تشکيل شوراي عالي انتخابات
  • واکنش به احتمال رد صلاحيت محمد خاتمی
  • دكتر كدخدايي:هزينه‌هاي انتخاباتي نامزدها بر تاييد يا رد صلاحيت ها تاثير دارد
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟