مشروح اخبار


» تشکيل شوراي عالي انتخابات



کمتر از 8 ماه مانده به برگزاري يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري هر روزه پيشنهادهاي جديدي درباره نحوه برگزاري اين انتخابات در عرصه سياسي کشور مطرح مي‌شود.موضوعي که البته واکنش دولت را نيز برمي انگيزد. چندي پيش طرح برگزاري انتخابات توسط کميسيون ملي انتخابات مطرح شده بود که نقش کمتري به وزارت کشور به عنوان مجري انتخابات داده مي‌شد و در چند هفته اي نيز عرصه سياسي کشور و رسانه‌ها را به خود مشغول کرده بود.برخي از اصولگرايان مخالف..

کمتر از 8 ماه مانده به برگزاري يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري هر روزه پيشنهادهاي جديدي درباره نحوه برگزاري اين انتخابات در عرصه سياسي کشور مطرح مي‌شود.موضوعي که البته واکنش دولت را نيز برمي انگيزد. چندي پيش طرح برگزاري انتخابات توسط کميسيون ملي انتخابات مطرح شده بود که نقش کمتري به وزارت کشور به عنوان مجري انتخابات داده مي‌شد و در چند هفته اي نيز عرصه سياسي کشور و رسانه‌ها را به خود مشغول کرده بود.برخي از اصولگرايان مخالف دولت با توجيه اين که اين موضوع «شائبه دخالت دولت در انتخابات» را از ميان خواهد برد، از آن حمايت مي‌کردندکه البته برخي ازهواداران دولت نيز در واکنش به اين ادعا «تضعيف دولت» و در نهايت «زير سئوال بردن انتخابات‌هاي گذشته در نظام جمهوري اسلامي» را از نتايج اين طرح اعلام مي‌کردند. موضوعي که در انتخابات رياست جمهوري 22خرداد88 نيز مطرح شد.
اينک نيز پيشنهاد تشکيل"شوراي عالي انتخابات" مرکب از سه قوه در مجلس مطرح شده است که احتمالا در روزهاي آِينده واکنش برانگيز خواهد بود.توجه به سلامت انتخابات همواره مد نظر نيروهاي سياسي و مسئولان کشور بوده است. آخرين موضع گيري در اين ارتباط، سخنان مقام معظم رهبري در سفر اخير به استان خراسان شمالي بود که سلامت انتخابات را مسئله اي اساسي و مهم دانستند و فرمودند: در همه دولتها از جمله در شرايط کنوني فرض ما بر اين بوده است که مسئولان با وجدان الهي وارد مي‌شوند و انتخابات سالم است، البته لازم است مراقبت‌هاي گوناگون از جهات مختلف براي سالم بودن انتخابات صورت گيرد.روز گذشته نيز کميسيون شوراها و امور داخلي مجلس شوراي اسلامي پيشنهاد تشکيل شوراي عالي انتخابات مرکب از نمايندگان سه قوه را که بيش از 50 نماينده آن را به اين کميسيون ارايه کرده‌اند مورد بررسي قرار خواهد داد.يک نماينده عضو کميسيون شوراها و امور داخلي مجلس در گفت وگو با مهر از ارايه پيشنهادي به اين کميسيون مبني بر تشکيل شوراي عالي انتخابات مرکب از نمايندگان سه قوه خبر داد.وي گفت: اين پيشنهاد بيش از 50 امضا دارد و قرار است در کميسيون شوراها و در بررسي طرح اصلاح قانون انتخابات مورد بررسي قرار گيرد.به گفته اين نماينده در اين پيشنهاد وزير کشور و وزير اطلاعات به عنوان نمايندگان دولت، يکي از نواب مجلس و رئيس کميسيون شوراهاي مجلس شوراي اسلامي به عنوان نمايندگان قوه مقننه و معاون اول قوه قضائيه و دادستان کل کشور به عنوان نماينده قوه قضائيه ترکيب اين شورا را تشکيل مي‌دهند.به گفته اين عضو کميسيون شوراها همچنين شوراي مذکور دبير ستاد انتخابات کشور را تعيين مي‌کند و کار اين شورا سياست گذاري در اجراي انتخابات است.طرح اصلاح قانون انتخابات رياست جمهوري از چندي پيش در دستور کار کميسيون شوراها و امور داخلي مجلس قرار گرفته و هم اکنون پيش نويس آن در دست بررسي است. 10 روز به نمايندگان فرصت داده شده تا پيشنهادات خود در بررسي اين طرح به کميسيون ارايه دهند که تشکيل شوراي عالي انتخابات مرکب از نمايندگان سه قوه يکي از مهمترين پيشنهاداتي است که به کميسيون شوراي مجلس رسيده است.
واکنش دولت به شوراي عالي انتخابات
محمودرضا رحيمي روز گذشته در اين باره مورد سئوال نمايندگان قرار گرفت و نسبت به آن موضع گيري کرد.معاون اول رئيس جمهور با اشاره به بررسي تشکيل طرح شوراي عالي انتخابات در مجلس گفت که اين طرح در ايران قابل اجرا است ولي به انتخابات آينده نمي‌رسد و ممکن است براي دوره‌هاي آينده اجرا شود.به گزارش مهر، محمدرضا رحيمي عصر ديروز در حاشيه مراسم هفتمين روز درگذشت ايت‌الله انواري در مسجد دانشگاه امام صادق(ع) در ادامه گفت: بايد ببينيم قانون اساسي چقدر در اين موضوع دست را باز گذاشته است.وي ادامه د اد: در برخي کشورها کميسيون مستقلي انتخابات را برگزار مي‌کند اما در ايران برگزاري انتخابات به عهده قوه مجريه است.
سلامت انتخابات
اگرچه پس از انتخابات خرداد 88 ادعاي اصلي اصلاح طلبان اين بود که انتخابات از سلامت کافي برخوردار نبود، اما اصولگرايان ضمن تاکيد بر سلامت انتخابات اين موضوع را«ريختن آب به آسياب دشمن» عنوان مي‌کردند و ادعاي آنان در خيانت و تضعيف نظام مي‌دانستند. اما درچند مورد برخي از چهره‌هاي مشهور اين جناح سخناني گفتند که همسويي با ادعاي اصلاح طلبان از آن استشمام مي‌شد. محمدرضا باهنر و اسدالله بادامچيان دو فردي بودند که از اردوگاه اصولگرايي ادعا کردند که در انتخابات مجلس برخي از آراي آنان جابه جا شد. اين افراد اگرچه در رزوهاي بعد زير فشار انتقادات برخي از دوستان خود و البته ادعاهاي اصلاح طلبان سخنان خود را تصحيح کردند، اما برخي ديگر از همين اردوگاه همچنان بر همراهي برخي ديگر از نهادها از جمله شوراي نگهبان در برگزاري انتخابات آينده اصرار مي‌کنند. امري که سبب طرح مباحث چندماه گذشته در اين باره شد. روز گذشته دکترحسن روحاني در اين باره به اظهار نظر پرداخت.رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه در سلامت انتخابات شکي نيست ولي بايد براي احساس سلامت به اندازه کافي کار شود و آن را جدي گرفت، گفت: اگر مردم به احساس سلامت در انتخابات پي ببرند حتما حضوري فعال و چشمگير در پاي صندوق‌هاي راي خواهند داشت.حجت الاسلام حسن روحاني در گفت وگو با مهر،در خصوص تاکيد مقام معظم رهبري به سلامت انتخابات اظهار داشت: ايشان درباره انتخابات به نکات بسيار مهمي اشاره کردند از اين رو بنده نيز معتقدم بايد در شيوه و سلامت انتخابات توجه ويژه اي صورت گيرد، البته دولت و مسئولان ذي ربط تمام تلاش خود را به کار خواهند بست تا انتخابات قانوني و سالم برگزار شود.وي گفت: اما بايد شيوه اي در نظر گرفته شود که مردم در انتخابات احساس سلامت کنند، ما سلامت انتخابات را داريم و در آن شکي نيست ولي بايد براي احساس سلامت به اندازه کافي کار شود و آن را جدي گرفت،اگر مردم به احساس سلامت در انتخابات پي ببرند حتما حضوري فعال و چشمگير در پاي صندوق‌هاي راي خواهند داشت.



تاریخ انتشار : 1 آبان 1391, 00:04



» اخبار مرتبط:

  • گام نخست تغيير مجري انتخابات
  • شوراي نگهبان طرح جديد انتخابات را رد مي‌کند
  • زمان ثبت‌نام داوطلبان انتخابات رياست جمهوري و شوراهاي شهر اعلام شد
  • یک نماینده مجلس اعلام کاندیداتوری کرد
  • خطر تبديل انتخابات به انتصابات
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟