مشروح اخبار


» بایدن: ما پیروز انتخابات خواهیم شد



مرکز مطالعات مستقر در نیویورک با انتشار یادداشتی، نوشته، همزمان که نتیجه انتخابات آمریکا نامعلوم مانده، تفرقه‌ای عمیق در این کشور به وجود آمده است.


به گزارش راک نیوز از استان کهگیلویه وبویراحمد، «جو بایدن» نامزد دموکرات‌ انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا امروز (شنبه) طی سخنرانی در ایالت «دیلاور» بدون آنکه مستقیماً اشاره کند که در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شده گفت که در سه ایالت مهم پنسیلوانیا، آریزونا و نوادا، نیز پیروز خواهد شد.

بایدن در سخنرانی خود از طرفدارانش خواست صبر پیشه کنند و در خصوص روند کند شمارش آراء توضیح داد: «صبر و آرامش خود را حفظ کنید، می‌دانم شمارش آراء کند پیش می‌رود اما این نمایانگر تعداد بالای آراء‌ است و باید صدا و رأی افراد شنیده شود».

وی سپس با اشاره به این موارد تأکید کرد: «افرادی هستند که می‌خواهند شمارش آراء‌ انتخاباتی متوقف شود، من چنین اجازه ای نمی‌دهم. تمامی آراء شمارش خواهد شد و مهم نیست که چه اندازه این فرایند به طول انجامد».

بایدن در خصوص پیشتازی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفت:گ‌«فقط یک نگاهی به آنچه که از دیروز رخ داده بیاندازید. 24 ساعت. ما در جورجیا عقب بودیم، الآن پیشتازیم و در این ایالت پیروز خواهیم شد. 24 ساعت پیش، در پنسیلوانیا عقب بودیم و در پنسیلوانیا پیروز می‌شویم».

وی که برای پیروی در انتخابات به ۲۷۰ رأی الکترال نیاز دارد، در جمع هوادارانش گفت: «من در مسیر کسب بیش از ۳۰۰ رأی الکترال قرار دارم».

وی ادامه داد: «ما رأی 74 میلیون آمریکایی را به دست آوردیم و این بزرگترین رقم در تاریخ انتخابات آمریکا محسوب می‌شود و ما پیروز خواهیم شد».

در حالیکه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا وعده دادخواهی داده است، بایدن از پیروزی در انتخابات خبر داد و گفت: «ما در سه ایالت پنسیلوانیا، آریزونا و نوادا پیروز می‌شویم و دیوار آبی (دموکرات‌ها) را بازسازی خواهیم کرد. اعداد روایت روشن و قانع‌کننده‌ای را برای ما بیان می‌کند. ما پیروز خواهیم شد».

وی سپس ضمن ابراز امیدواری درباره پیروزی در ایالت آریزونا که تاکنون همواره به نفع جمهوری‌خواهان رأی می‌داده است گفت: «من اولین نماینده دموکرات‌ها خواهم بود که ظرف 40 سال در آریزونا پیروز خواهم شد».

بایدن در این خصوص توضیح داد: «ما دیوار آبی را در میانه این کشور که چهار سال پیش خرد شده بود، مجدداً بازسازی کردیم: پنسیلوانیا، میشیگان، ویسکانسین، کانون این کشور.»

این نامزد دموکرات علیرغم آنکه مستقیماً پیروزی خود در انتخابات را اعلام نکرد، گفت:‌«این اعداد و ارقام به طور شفاف و قانع‌کننده‌ای داستان را روایت می‌کند. گرچه هنوز اعلام نهایی پیروزی نکرده‌ایم اما ما در این رقابت پیروز می‌شویم».

بایدن خواستار پایان خشونت‌های پساانتخاباتی آمریکا و اتحاد میان مردم کشورش شد و گفت: «شاید ما در خصوص مسائل زیادی اختلاف داشته باشیم اما بیایید خشم و خشونت را پشت سر بگذاریم. اکثریت قریب‌ به اتفاق 150 میلیون آمریکایی که رأی دادند، خواستار خارج شدن نیش و کنایه از سیاست ما هستند».

وی درباره اتحاد کشورش گفت: «رأی دهندگان خواستار تغییر و اتحاد هستند و به د نبال تجزیه‌طلبی در آمریکا نیستند».

نامزد دموکرات  در این خصوص ادامه داد: «هدف سیاست ما جنگ بی‌پایان و بی وقفه نیست. زما آن رسیده است که ما بعنوان یک ملت برای بهبودی گردهم آییم و هدف سیاست حل مشکلات و بهبود زندگی مردم ما است».

جو بایدن در سخنرانی خود به مسئله مقابله با شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: «در همان روز اول طرحی را برای رویارویی و مقابله با شیوع ویروس کرونا آماده خواهیم کرد».

وی همچنین ضمن تأکید بر حمایت از آنهایی که به وی رأی ندادند گفت: «. سیاست ما رفع بحران و متحده کردن کشور است. من نماینده کل ملت هستم. من برای آنهایی که به من رأی ندادند به همان اندازه افرادی که به من رأی دادند، سخت تلاش خواهم کرد».

این نامزد دموکرات ابراز امیدواری کرد که بتواند فردا به وقت محلی برای هواداران خود مجدداً سخنرانی پیروزی کند و گفت: «امیدوارم فردا نیز برای مردم آمریکا صحبت کنم».

اظهارات بایدن در شرایطی مطرح شده است که ترامپ ساعاتی قبل در یک پیام توییتری به بایدن درباره ادعای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری هشدار داد.

وی در این پیام توییتری نوشت: «جو بایدن نباید به غلط ادعای دفتر ریاست جمهوری را بکند. من هم می‌توانم این ادعا را داشته باشم. روند قانونی تازه آغاز شده است!»

در حال حاضر، جو بایدن، نامزد حزب دموکرات ۲۶۴ رأی الکترال کسب کرده و برای رسیدن به کاخ سفید تنها به ۶ رأی الکترال دیگر نیاز دارد. در مقابل، دونالد ترامپ ۲۱۴ رأی الکترال دارد و برای پیروزی باید آرای الکترال تمامی ایالت‌های کلیدی باقی‌مانده به علاوه ایالت نوادا را ببرد. 

ترامپ روند برگزاری انتخابات را زیر سوال برده و شکایت‌هایی را در چند ایالت طرح کرده است. او در روز اول برگزاری انتخابات گفت که روند شمارش آرا باید متوقف شود.

**************************************
مرکز مطالعات «سوفان» مستقر در نیویورک با انتشار یادداشتی ضمن اشاره به نتیجه نامعلوم انتخابات آمریکا به وجود تفرقه عمیق در این کشور اذعان کرده است.

به نوشته این مرکز مطالعاتی همزمان که حامیان «جو بایدن»، نامزد دموکرات انتخابات آمریکا شمارش آرا را با اضطراب دنبال می‌کنند، این فصل انتخاباتی به طور کل و آشفتگی موجود در آن، کشوری را نشان داد که بشدت دچار قطب‌بندی شده است.

در ادامه این یادداشت آمده است، بسیاری از آمریکایی همزمان با شمارش آراء، به سبب اقدامات مخرب دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا انواع مختلف احساسات از عصبانیت تا سر‌در‌گمی را تجربه کرده‌اند و این امر نشان دهنده وجود اختلافات عمیق در جامعه آمریکاست.

این یادداشت همچنین عنوان کرده که مقیاس هرج و مرج نشأت گرفته از کاخ سفید از چند جهت بی‌سابقه است. ترامپ هر بار، کار ادارات و نهاد‌های مختلف در دولت آمریکا را کوچک شمرده و بار‌ها افرادی را که چاپلوس نباشند زیرسؤال برده است و دولت او بی‌وقفه دستگاه اطلاعاتی آمریکا را سیاسی کرده و در این راه امنیت ملی این کشور را به خطر انداخته است.

در ادامه این یادداشت همچنین آمده که هرج و مرج ناشی از این انتخابات سبب ایجاد سر‌درگمی و دلخوری متحدان، شرکا و کشور‌های دوست آمریکا شده است.

بر این اساس، بسیاری از کشورها از خود خواهند پرسید که آمریکا به ایفای چه نقشی در جهان ادامه خواهد داد، بویژه آنکه دولت ترامپ در درجه اول رویکرد یک جانبه در قبال روابط بین‌المللی را دنبال کرده است. این در حالی است که دولت بایدن قصد دارد فوراً اعتبار آمریکا را در مقابل چشم بسیاری از متحدان سنتی این کشور باز‌سازی کند.

در پایان یادداشت آمده اما حتی اگر متحدان آمریکا بعد از چهار‌سال ادهاکراسی (نقطه مقابل بروکراسی) با باز‌گشت این کشور به دیپلماسی سنتی خود آرام شوند، اما روشن است که در آمریکا در ابعاد مختلف نژادی، سیاسی و اقتصادی عمیقاً تفرقه و اختلاف وجود دارد.


**************************************
با گذشت بیش از سه روز از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و ادامه تنش‌ها بر سر اینکه چه کسی پیروز این انتخابات شده است، رئیس‌جمهور سابق نیجریه بدون اشاره مستقیم به نام دونالد ترامپ، به او درباره پذیرش شکست توصیه‌‎هایی کرد.

بنا بر گزارش «ساهارا ریپرترز»، «گودلاک جاناتان» رئیس‌جمهور سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ نیجریه که خودش در سال ۲۰۱۵ در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری شکست خورد و کنار رفت، درباره تنش‌ها و بحران در آمریکا پس از انتخابات ریاست جمهوری این کشور اظهاراتی مطرح کرد.

جاناتان اولین کسی بود که در تاریخ نیجریه به عنوان رئیس‌جمهور مستقر در انتخابات دور دوم شرکت کرد و رقابت را باخت و شکست خود در انتخابات را پذیرفت.

رئیس‌جمهور سابق نیجریه در پیامی فیسبوکی بدون اشاره مستقیم به نام دونالد ترامپ نوشت: «اهداف و جاه طلبی هیچ کسی ارزش (ریخته شدن) خون هیچ شهروندی را ندارد. بهتر است به هزینه از دست دادن قدرت شرافت به دست بیاورید تا اینکه شرافت را از دست بدهید و قدرت به دست آورید».

او که اخیرا به عنوان رئیس هیات اعزامی «جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا» موسوم به اِکُواس در حال ایفای نقش برای حل بحران در کشور مالی است، ادامه داد: «در هر زمانی، قدرت عشق باید بیش از عشق به قدرت اهمیت داده شود».

این مقام ارشد سابق نیجریایی افزود: «این فلسفه من است و با آن زندگی کرده‌ام. این (فلسفه) برای کشور دوست داشتنی من و همچنین برای خودم صلح و آرامش بزرگی به ارمغان آورده است و من به همه رهبرانی که با وضعیت مشابهی مواجه هستند چه در دولت و چه در انتخابات و یا حتی در مراوداتشان با بازیگران سیاسی هم وطنشان، این توصیه را مطرح می‌کنم».

اشاره جاناتان به انتخابات سال ۲۰۱۵ ریاست جمهوری نیجریه است که در آن او که به عنوان رئیس‌جمهور در قدرت بود، رقابت را به رقیبش باخت و پس از آن به شکست اذعان کرد.

توصیه تلویحی رئیس‌جمهور نیجریه به ترامپ برای پذیرش شکست در حالی مطرح شده است که تشدید بحران انتخاباتی در آمریکا با گذشت سه روز از موعد اصلی برگزاری این انتخابات همچنان ادامه دارد.

به رغم آنکه رسانه‌های آمریکایی از پیشتازی جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری و رسیدن او به حد نصاب ۲۷۰ رای الکترال خبر داده‌اند، ترامپ ضمن اعلام پیروزی خودش، مدعی تقلب بزرگ در انتخابات شده است.


**************************************
در یک حادثه تیراندازی در محل تجمع طرفداران «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در «فورت لودردال» ایالت «فلوریدا» آمریکا دست‌کم دو زن مجروح شدند.

بنا بر گزارش شبکه روسی «راشاتودی»، یک عامل مسلح ساعاتی پیش به وقت محلی از درون خودرویی در حال به وسیله یک تفنگ ساچمه‌ای به سمت جمعی از هواداران ترامپ در فورت لودردال فلوریدا تیراندازی کرد.

طبق این گزارش، حادثه فوق در ساعت 18:15 جمعه به وقت محلی (02:45 بامداد شنبه به وقت تهران) و زمانی به وقوع پیوست که گروهی از طرفداران ترامپ در مقابل فروشگاه «کورال ریج» تجمع کرده بودند.

علیرغم آنکه رسانه‌های محلی گزارش کرده‌اند که فرد تیرانداز، تجمع‌کنندگان را هدف قرار داده بود اما پلیس محلی می‌گوید که «انگیزه پشت پرده این حادثه تاکنون مشخص نشده است».

حامیان ترامپ در فلوریدا در حالی تظاهرات برپا کرده‌اند که ترامپ تاکنون با 214 رأی الکترال از بایدن با 264 رأِ الکترال بسیار عقب‌تر قرار گرفته است و برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری به کسب آراء الکترال در تمامی ایالات باقی‌مانده بعلاوه نوادا نیاز دارد و این در حالی است که بایدن هم‌اکنون در ایالات پنسیلوانیا، جورجیا و آریزونا پیشتاز است و در جدیدترین سخنرانی خود گفته است که بیش از 300 رأی الکترال به دست می‌آورد.

پیش از این نیز پلیس شهر «فیلادلفیا» در پی تهدید بمبگذاری، یک مرکز فروش را در این شهر ایالت پنسیلوانیا تخلیه کرد.


**************************************
شریه «نیوزویک» در گزارشی به بررسی چگونگی خارج کردن «دونالد ترامپ» از کاخ سفید در صورت امتناع وی از این کار پرداخت.

این نشریه در گزارش خود نوشت: «در حالی که "جو بایدن" معاون رئیس جمهور سابق به لطف آرای پستی در انتخابات به پیش افتاده اما "دونالد ترامپ" پیش از موعد اعلام پیروزی کرده است.»

ترامپ از روز پس از انتخابات مدعی وقوع تقلب شده و هیچ نشانه‌ای از آمادگی وی برای تسلیم قدرت به رقیب دموکرات خود وجود ندارد.

یک مقام سابق آمریکا به نشریه نیوزویک گفت در صورتی که ترامپ از ترک کاخ سفید خودداری کند، سرویس مخفی وظیفه خارج کردن وی را بر عهده خواهد گرفت.

در حالی که شمارش آرا در چند ایالت همچنان ادامه دارد اما شانس ترامپ برای پیروزی همچنان در حال کاهش است.

تا کنون چنین سابقه‌ای وجود نداشته که رئیس جمهوری پس از پایان دوره‌اش از خروج از کاخ سفید امتناع کند و هنوز نیز چنین تهدید فوری برای ماه ژانویه و زمان اتمام دوران ریاست جمهوری ترامپ وجود ندارد اما در صورت امتناع وی، طرحی برای جلوگیری از بروز بحران انتقال قدرت وجود خواهد داشت.


**************************************
«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در پیامی در توییتر به رقیب خود درباره ادعای پیروزی در انتخابات هشدار داد.

وی در این پیام توییتری نوشت: «جو بایدن نباید به غلط ادعای دفتر ریاست جمهوری را بکند. من هم می‌توانم این ادعا را داشته باشم. روند قانونی تازه آغاز شده است!»

رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه نیز در بیانیه‌ای با تکرار ادعاها درباره انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور گفته از مبارزه در این خصوص کوتاه نخواهد آمد.

ترامپ در این بیانیه‌ خاطر نشان کرد: «ما معتقدیم مردم آمریکا مستحق شفافیت درباره روند شمارش آرا و تأیید انتخابات هستند و در اینجا مسئله فقط مربوط به یک انتخابات نیست.»

آخرین نتایج انتخابات حاکی است جو بایدن در ایالت‌های کلیدی جورجیا و پنسیلوانیا هم از ترامپ پیشی گرفته است.

در حال حاضر، جو بایدن، نامزد حزب دموکرات ۲۶۴ رأی الکترال کسب کرده و برای رسیدن به کاخ سفید تنها به ۶ رأی الکترال دیگر نیاز دارد. در مقابل، دونالد ترامپ ۲۱۴ رأی الکترال دارد و برای پیروزی باید آرای الکترال تمامی ایالت‌های کلیدی باقی‌مانده به علاوه ایالت نوادا را ببرد. 

ترامپ روند برگزاری انتخابات را زیر سوال برده و شکایت‌هایی را در چند ایالت طرح کرده است. او در روز اول برگزاری انتخابات گفت که روند شمارش آرا باید متوقف شود. 

انتهای پیام/.





تاریخ انتشار : 17 آبان 1399, 08:13



» اخبار مرتبط:

  • آخرین اخبار از انتخابات آمریکا/ تجمع اعتراضی مقابل کاخ سفید
  • نتایج انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا
  • آخرین نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تا این لحظه+تکمیلی
  • «آشوشیتدپرس»:استیضاح ترامپ رای می آورد
  • 270 رای تا فتح کاخ سفید: رامنی203- اوباما 244+تکمیلی
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟