مشروح اخبار


» آیت‌الله ملک‌حسینی در اجتماع عزاداران گچسارانی؛ قیام‌ عاشورا نورانی‌ترین راه نجات‌ بشریت است



نماینده مردم کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امام حسین (ع) با قیام عاشورا بشریت را از دنیای ظلمانی نجات دادند، افزود: قیام عاشورا یک حرکت توحیدی و به نام خداوند متعال است که به بشریت آموزش می‌دهد.


آیت‌الله سید شرف‌الدین ملک حسینی در اجتماع عزاداران حسینی در حسینیه ثارالله گچساران ضمن تسلیت ایام محرم‌الحرام گفت: حادثه‌ای رخ داد و پاره قلب نبی اکرم (ص)، اصحاب و یارانشان در مدت‌زمان یک روز پرپر شدند و دشمن احساس می‌کرد پایان آن‌ها نیز پایان دین و مکتب پیامبر (ص) است اما برای آن‌ها شهادت آغاز یک فتح ابدی و شهادت آغاز راه اباعبدالله الحسین علیه‌السلام بود.

وی افزود: حادثه عاشورا دریک روز اتفاق افتاد اما تا ابد تأثیراتش بر جامعه بشری باقی است، حادثه‌ای که دوست و دشمن آن را تحلیل کردند از تحلیل‌های منفی و بغض‌آلود تا تحلیل‌های مثبت؛ برخی به تحلیل شخصیت‌ها نشستند، برخی به تحلیل خود حادثه نشستند و برخی هم نشستند تا رمز شکل‌گیری عاشورا به جهان بشریت را دریابند.

نماینده مردم استان در خبرگان رهبری ادامه داد: بنابراین هرکسی تحلیلی کرد اما خوب این است که واقعه کربلا را از زبان اباعبدالله الحسین علیه‌السلام جویا شویم و چرا این حادثه رخ داد؟ عناصر مختلفی است که می‌شود در کلمات امام علیه‌السلام کشف کرد لذا بار نهضت عاشورا بر دوش کلمات نهاده شده که به‌تبع بر مغزها و عقل‌ها اثر می‌کند و اگر بزرگانی خاطره عاشورا و سخنان اباعبدالله را نقل و روایت نمی‌کردند، اصلاً کربلا معنایی نداشت.

آیت‌الله ملک حسینی تصریح کرد: پس مفاهیم عاشورایی است که بار این واقعه را یدک می‌کشد، وقتی مداحان نوحه می‌خوانند و مرثیه‌سرایی می‌کنند از مفاهیم عاشورایی استفاده می‌کنند که سینه‌به‌سینه به نسل‌ها منتقل‌شده است؛ اما سه حقیقت است که به نظر می‌رسد به کربلا معنا داده است که حذف هرکدام دیگر کربلا را کربلا نمی‌کند و البته مفاهیم نیز متعدد است.

وی افزود: نکته اول مفهوم الله و حقیقت توحیدی حادثه کربلا، نکته دوم مفهوم اخلاقی حادثه کربلا (کرامت) و نکته سوم نیز آنچه نامش مرگ (شهادت) درراه رضای خداوند است. بااین‌حال مرگ طلبی در واقعه عاشورا مثل امواتی سیال از ابتدا تا انتهای قیام عاشورا را به خود اختصاص داده است و مرگ باوری و شهادت‌طلبی در این واقعه اگر حذف شود، دیگر عاشورا هم‌معنا نخواهد یافت.

نماینده مردم استان در خبرگان رهبری اظهار کرد: از روزی که اباعبدالله الحسین علیه‌السلام مدینه را به‌قصد مکه و نیز مکه را به‌قصد کوفه ترک کردند و در ادامه از کربلا سر درآوردند و باقی حوادث مرتبط با این واقعه نیز شش ماه به طول انجامید، پس هر انقلابی که به نام انسانیت شکل‌گرفته است اباعبدالله علیه اسلام به آن نقش داده و اما دلیل ماندگاری عاشورا چه بوده است؟

آیت‌الله ملک حسینی تصریح کرد: بنابراین امام خود تجلی مشیت الهی است و مشیت الهی گمشده امروز جامعه است، صدالبته فکر، رفتار و عمل صالح انسان‌ها زیر چتر خداوند معنا پیدا می‌کند و امام علیه‌السلام تسلیم محض امر پروردگارش بود. امام حسین علیه‌السلام قبل از حرکت خود از مدینه وصیت‌نامه‌ای به برادرش محمد بن حنفیه می‌نویسد که در این وصیت هم فلسفه قیام و نهضت حسینی در آن گنجانده‌شده است که حضرت می‌فرمایند: من خروج نکردم از برای تفریح و تفرج؛ و نه از برای استکبار و بلند منشی و نه از برای فساد و خرابی و نه از برای ظلم و ستم و بیدادگری! بلکه خروج من برای اصلاح امت جدم رسول خدا (صلی‌الله علیه و آله) است.

 

وی افزود: امام حسین علیه‌السلام در تمامی لحظات نیز خداوند را حاضر و ناظر می‌بینند و رمز ماندگاری و جاودانگی عاشور این است که به حقیقتی پیوند خورد که نه زمان داشت و نه مکان و خداوند متعال زمان و مکان ندارد و اما هیچ مکان و زمانی از وجود خداوند نیز خالی نیست. لذا عاشورا یک حرکت توحیدی و به نام خداوند متعال است که به بشریت آموزش می‌دهد.

نماینده مردم استان در خبرگان رهبری گفت: انسان الهی، لایق انسانیت است و در مقابل هم انسان‌هایی بودند که به‌فرمان یزید بن معاویه به‌قصد پیکار با امام علیه‌السلام آمدند، آن‌هم در پی دنیاطلبی که در حقیقت دشمنی باخدا کردند. پس عاشورا را باید در تابلوی توحید نظاره کرد چراکه اباعبدالله علیه‌السلام از سالیان قبل اصحابشان را برای چنین روزی تربیت می‌کردند و همواره راضی به رضای الهی بودند.

آیت‌الله ملک حسینی ادامه داد: در واقعه عاشورا دشمنان به طمع منافع دنیوی، مقابل دین خدا ایستادند و چه بسیار انسان‌های بزرگی که در طول تاریخ مقابل کفر نیز ایستادند و اما سر تسلیم مقابل ظلم فرود نیاوردند و امروز برخی‌ها بانام دین همچون داعش، القاعده، تکفیری‌ها و... را به وجود می‌آورند و جنایات علیه بشریت انجام می‌دهند. لذا امروز جنگ توحید و شرک است کسی که مسیر حق را با خداوند متعال شروع کرد و در ادامه طی مسیر کرد هرگز شکست نخواهد خورد و شهادتش هم فتح تمامی قله‌های عزت و سربلندی در پیشگاه خداوند خواهد بود.

وی افزود: اما نکته دیگر بحث اخلاق و کرامت است و اساساً تقابل عاشورا بین دو صف لئامت و کرامت بود. برخی‌ها بزرگ هستند اما بزرگوار نیستند و تنها پُست و منصبی دارند اما اخلاق مدار نیستند؛ اما برخی انسان‌ها هم بزرگوارند چه بر مسندی باشند و چه نباشند، حقیقتاً اخلاق و معنویت انسان بزرگ را تفسیر می‌کند.

نماینده مردم استان در خبرگان رهبری بیان کرد: بنابراین تقابل دو اخلاق عاشورا را آفریده است و انسانی که برای خودش ارزش قائل باشد خودش را با گناه و پستی ذلیل نمی‌کند. انسان باشخصیت زیر بار ظلم و باطل نمی‌رود پس جامعه‌ای که از مسیر اخلاق خارج شد همانا محکوم‌به تباهی است.

آیت‌الله ملک حسینی ادامه داد: امام حسین علیه‌السلام با نهضت عاشورا بشریت را از دنیای ظلمانی نجات دادند، امام حسین علیه‌السلام به اسم لقاء پروردگار یارانی جمع کرده‌اند پس مرگ چگونه باید در نگاه انسان لقاء شود تا به‌سوی پروردگارش برود. شهادت‌طلبی به عاشورا معنا می‌دهد لذا این چه مرگی است که حیات است برای هستی تاریخ و تاریخ مرده است اگر شهید در آن نباشد و امام حسین علیه‌السلام در عاشورا به حیات بشریت معنا داده است.



تاریخ انتشار : 24 تیر 1403, 10:00



» اخبار مرتبط:

  • فرماندار کهگیلویه مطرح کرد: نهضت امام حسین (ع) چراغ راه آزادی، عدالت و مبارزه با انحرافات است
  • توزیع 4 هزار بطری آب معدنی میان عزاداران حسینی
  • پیام تسلیت مدیرکل راهداری استان کهگیلویه و بویراحمد به مناسبت تاسوعا و عاشورا حسینی
  • سوگواره بصیرت عاشورایی در بقعه متبرکه امامزاده جعفر علیه السلام گچساران
  • طنین زیارت عاشورا در حسینیه شهید سید جمال الدین دولت‌خواه
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟