مشروح اخبار


» چرا قاليباف «حالا» عليه اصلاح‌طلبان موضع گرفت؟



چرا قاليباف «حالا» عليه اصلاح‌طلبان موضع گرفت؟
بهار نیوز نوشت: محمدباقر قالیباف شهردار تهران پس از مدتها سكوت در باره حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ در اظهارنظري تند و بي‌سابقه موضعي بسيار غيرمنتظرانه اتخاذ كرد. 
او گفت: «این سوال را امروز کسانی می‌پرسند که روزی حتی رای برخی از توده مردم را باطل می‌دانستند و امروز سوال می‌کنند آیا سران فتنه با عذرخواهی می‌توانند بیایند در حالی که وقتی سران فتنه با قصد براندازی آمده‌اند در پیشگاه خدا و قانون مجرم هستند. پس این که بگوییم سران فتنه با عذرخواهی برگردند، حرف غلطی است»! 
اين اظهارات شهردار اصولگرا و سردار فرمانده سابق نيروي انتظامي از اين منظر بيشتر عجيب به نظر مي‌آيد كه در روزها و هفته‌هاي اخير تعدادي از اصولگرايان كه اتفاقا برخلاف او در ۴ سال اخير تندترين مواضع را عليه سران اصلاح‌طلبان (كه در ادبيات اصولگرايان از آنها تحت عنوان سران فتنه ياد مي‌شود)، را داشتند حالا صراحتا گفته‌اند آنها (موسوي، كروبي و خاتمي) نه تنها اهل فتنه نيستند چه رسد به اينكه سران فتنه باشند. (رجوع كنيد به اظهارات اخير عسگراولادي و علم الهدا) 

به گزارش گروه سياسي بهارنيوز، در اولين ارزيابي، برخي سياسيون اين اظهارنظر را تقويت اين خبر تلقي مي‌كنند كه اصولا او از مدتي پيش قيد كانديداتوري را زده و به پست معاون اولي در دولت آينده اصولگرايان بسنده كرده است به همين دليل، دغدغه‌اي براي جذب راي ندارد و در همين راستا چنين موضع اصولگرايانه‌پسندي را اتخاذ نموده تا صراحتا اتهام برخي از همفكران اصولگرايش را كه او را در بين ساكتين فتنه مي‌دانستند را لغو اثر نمايد. 

 اما اگر نظريه فوق واقعي نباشد و او را همچنان يكي از كانديداهاي مطرح اصولگرايان بدانيم، به نظر مي‌رسد شهردار پايتخت با كمك مشاوران سياسي خود در آستانه ورود رسمي به عرصه انتخابات آينده دو هدف اصلي را در اتخاذ اين موضع داشته است:
۱- مخالفت با مواضع اخير  بايد نيك دانست كه بدنه اجتماعي اصلاح‌طلبان از اينكه از كوچكترين تريبون و فضاي تنفسي محرومند آزرده‌اند، زيرا سه سال و نيم زير فشار، حمله، افترا، توهين، فشار، تحقير و ...رسانه‌هاي اصولگرا بسر مي‌برند... اصولگرايان معتدلي چون عسگراولادي گرچه براي او آن هم در آستانه انتخابات هزينه‌ساز و «راي‌سوزانه» خواهد بود اما اينكه خود را در اردوگاه تندروهاي اين طيف قرار بدهد يك نگاه ويژه را نيز با خود دارد: «فشارها براي ممانعت ورود كانديداي مطرحي چون خاتمي بر نهادهاي تصميم گير و تاثير گذار افزايش يابد» زيرا از اين طريق عملا امكان ورود يك رقيب جدي به عرصه رقابت آينده به حداقل خواهد رسيد و اين مي‌تواند تغيير جهت در مواضع سياسي آقاي شهردار باشد زبرا ايشان و مشاورانش اينگونه ارزيابي كرده اند كه در هرحال غيبت كانديداي شاخص اصلاحات، باعث افزايش آراي او در بين طبقه متوسط جامعه خواهد شد.

۲- از طرف در آستانه انتخابات آينده قاليباف با اتخاذ اين موضع عملا سعي كرده بهانه حاميان دولت و همچنين اصولگرايان افراطي كه او را همواره از ساكتين فتنه قلمداد مي‌كردند، از آنها گرفته و با فراغ بال خود را آماده رقابت خرداد ماه ۹۲ بكند.
اما در محافل رسانه‌اي و سياسي عقيده بر اين است كه مشاوران او بابت اين سخنان، بزرگترين اشتباه را مرتكب شده‌اند. چه عملا با اين سخنراني او از هم اكنون آراي طيف وسيعي از حاميان اصلاح‌طلبان (كه حتي اگر در صورت عدم كانديداتوري اختصاصي طيف خود پاي صندوق هم بروند) نيم نگاهي به او داشتند اين اظهارات آب سردي بر آنها بود تا به جانب فرد ديگري نظر كنند. كه تا اينجاي كار بازي را تيم باتجربه تر اصولگرايان يعني حزب موتلفه اسلامي بهتر شروع كرده است. تيمي كه به احتمال زياد كانديداي اختصاصي اش را انتخاب كرده (علي اكبر ولايتي) و شيوه كارش را هم به خوبي مي‌داند كه شمه اي از ان را در مواضع ناباورانه اما مقبول طيف وسيعي از جامعه آزرده‌خاطر ايران، آقاي عسگراولادي شاهد بوديم. مواضعي كه به جرات مي توان گفت حتي در بين آن گروه (هرچند اقليت اما تاثيرگذار) حاميان اصلاح‌طلبان كه به هر شكل  پاي صندوق خواهند رفت، مثبت ارزيابي شده است. بايد نيك دانست كه بدنه اجتماعي اصلاح‌طلبان از اينكه از كوچكترين تريبون و فضاي تنفسي نيز محرومند آزرده‌اند، زيرا سه سال و نيم زير فشار، حمله، افترا، توهين، فشار، تحقير و ...رسانه‌هاي اصولگرا بسر مي‌برند (دقيقا عين همين فضاي حاكم بر صدا و سيما طي چندروز اخير) حتي اگر پاي صندوق هم بروند رايشان به نام اصولگراياني سوق داده خواهد شد كه حداقل تحقيرشان نكردند، همه معترضان را اوباش و اراذل معرفي نكردند، سرانشان را فتنه‌گر نناميدند (آن هم فتنه‌گراني كه حتي توبه‌اشان هم قابل قبول برخي اصولگرايان نيست!) 

به همين دليل بايد گفت: در ديدار دو تيم مدعي اصولگرايان، تيم باتجربه و سرد و گرم چشيده عسگراولادي بازي را بسيار حرفه‌اي‌تر از تيم كم تجربه قاليباف آغاز كرده و دو بر صفر هم جلو افتاده است گرچه بازي اصولگرايانه همچنان ادامه دارد و شايد به وقت اضافه و پنالتي هم برس



تاریخ انتشار : 10 دی 1391, 23:35



» اخبار مرتبط:

  • اعتراف پس از چند سال اتهام‌زني ؛ پول عربستان به اصلاح‌طلبان نرسید
  • جنگ رواني براي انفعال اصلاح‌طلبان
  • (خبر ويژه) کیهان:خط و نشان افراطيون براي نامزدهاي اصلاح طلب
  • آيا هر شهرداري رييس‌جمهور مي‌شود؟
  • نمايندگان مجلس ؛توصيه به اصولگرايان براي پذيرش شكست
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟