مشروح اخبار


» نشست هم اندیشی ریشه یابی دلایل و پیشگیری از آتش سوزی های عرصه های طبیعی استان



نشست هم اندیشی ریشه یابی دلایل و پیشگیری از آتش سوزی های عرصه های طبیعی استان، با حضور جانشین یگان حفاظت و رئیس اداره پیشگیری و اطفاء حریق سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با معاون دادستان مرکز استان برگزار شد.


به گزارش راک نیوز،نشست هم اندیشی ریشه یابی دلایل و پیشگیری از آتش سوزی های عرصه های طبیعی استان، با حضور جانشین یگان حفاظت و رئیس اداره پیشگیری و اطفاء حریق سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با معاون دادستان مرکز استان برگزار شد.


سرهنگ ابراهیم جانی نسب در ابتدای این جلسه ضمن تقدیر از همکاری و حمایت دستگاه قضایی استان در حفاظت و حراست از منابع طبیعی به ارائه گزارش درباره آتش سوزی های استان پرداخت. 

جانی نسب افزود بیشترین دلایل آتش سوزی های استان: آتش زدن پسماند مزارع و سرایت آتش به عرصه های طبیعی و همچنین اختلافات مرتعی دامداران است. 

ابراهیم پیرزادیان جانشین یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ضمن تقدیر از همکاری و حمایت مجموعه دستگاه قضای کشور و استان در حراست از منابع طبیعی، تصریح کرد: در سال زراعی جاری در کشور، ۸ استان که یکی کهگیلویه و بویراحمد هست، پیشتاز بارش ها بودند، به نحوی که بارش آنها از میانگین ۵۰ ساله بیشتر بوده و به همین علت افزایش حجم پوشش گیاهی را در این استانها شاهد بوده ایم که احتمال وقوع حرق در سطح جنگلها و مراتع را بالا برد.

پیرزادیان افزود از مهمترین دلایل آتش سوزی های زاگرس، آتش زدن پس چر مزارع و همچنین اختلافات مرتعی مردم محلی بوده است.

جانشین یگان حفاظت منابع طبیعی کشور با اعلام اینکه در برخی موارد جرایم حوزه منابع طبیعی عامل بازدارندگی ندارد، از افزایش سطح جرائم مستند به مصوبه اخیر هیأت دولت (در تاریخ ۱۴۰۳/۴/۴) خبر داد‌ و اعلام کرد میزان جرایم به ۹ برابر افزایش پیدا کرده است که می تواند نقش موثری در کاهش تخریب و تعرض به منابع طبیعی داشته باشد.

پیرزادیان افزود در سطح کشور مجموعا ۱۳۵ میلیون هکتار عرصه های منابع طبیعی است، گفت: گستردگی عرصه های منابع طبیعی در کشور و حجم بالای وظایف ما در این سازمان، امکانات و حمایت بیشتری را می طلبد. پیرزادیان تصریح کرد با توجه به تاکید بر مشارکت مردمی در حفاظت از منابع طبیعی، حدود نیم میلیون نفر همیار طبیعت را سازماندهی کرده ایم که بصورت داوطلبانه در حراست و حفاظت از منابع طبیعی همکاری می کنند.

وی اذعان کرد حسب تبصره ذیل ماده ۴۷ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع، همه دستگاه های اجرایی موظف به حضور و همکاری در اطفا حریق هستند که امیدوارم این امر در کشور و استان به بهترین نحو انجام پذیرد.



گودرزی رئیس اداره پیشگیری و اطفاء حریق سازمان منابع طبیعی کشور نیز گفت: تحربیات موفقی در همکاری همیاران طبیعت و تشکل های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی در حفاظت از منابع طبیعی داریم و این پتانسیل را در اطفا حریق عرصه ها نیز سازماندهی کرده ایم. گودرزی افزود حضور تشکل های مردم نهاد و مردم طبیعت دوست این استان ظرفیت بسیار خوبی در حراست از انفال و طبیعت است.

 حامد رهبر معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان با اشاره به اینکه حدود ۸۷ درصد سطح استان عرصه های منابع طبیعی است و حجم بالایی از جنگل های زاگرس و نقش مهمی در تولید آب و بیلان آبی کشور دارد، از مسئولان منابع طبیعی خواست نگاه ویژه ای به حمایت از منابع طبیعی استان داشته باشند.

معاون دادستان مرکز استان اعلام کرد همکاری خوبی با مجموعه منابع طبیعی استان در برخورد با متخلفین و حراست از منابع طبیعی داریم.

رهبر ضمن تاکید بر حساسیت و جدیت دستگاه قضایی استان در برخورد با عاملین آتشسوزی ها، اصافه کرد از آنجایی که طبق قانون، همکاری و مشارکت در اطفاء حریق وظیفه همه دستگاه هاست، در صورتیکه دستگاهی کم کاری کند طبق قانون برخورد خواهد شد.



تاریخ انتشار : 30 مرداد 1403, 09:14



» اخبار مرتبط:

  • اقدامات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در پیشگیری از آتش سوزی و اطفا حریق عرصه های طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد
  • از فعالیت اطفاء حریق در عرصه های طبیعی استان تا برخورد با متخلفان و متعرضان به منابع طبیعی
  • مهار آتش سوزی در منطقه وزگ یاسوج
  • بیش از 36هکتار از جنگل های تنگ پیواره بویراحمد در آتش سوخت
  • جلسه هم اندیشی فرماندهان یگان حفاظت ادارات استان کهگیلویه و بویراحمد در راستای قانون و حفاظت از جنگل ها و مراتع برگزار شد
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟