مشروح اخبار


» پیامدهای نصف‌شدن ارزش پول ملی



اميد توشه: هنوز پيامدهاي افت ناگهاني ارزش پول ملي در سال 91 و نصف شدن سرمايه مردم از يادها نرفته و سايه سنگين آن بر سيستم پولي كشور ديده مي‌شود. تداوم تمايل بخشی از مردم به عدم نگهداري ريال و تلاش براي تبديل فوري ريال به ساير ارزها يا كالاها، يكي از نمودهاي بارز بي‌اعتمادي است كه به واسطه عملكرد ضعيف دولت در حفظ ارزش پول ملي ديده مي‌شود. در يك كلام مي‌توان گفت كه سوزاندن اعتماد عمومي نسبت به پول ملي نتيجه نصف شدن ارزش پول ملي است كه ريشه در تصميمات غلط و سوء مديريت دولت و سيستم بانكي كشور دارد. اما آيا واقعا كاهش شبانه ارزش پول ملي اجحاف به دارندگان ريال ايراني بود يا خير؟ این موضوعي است كه با كارشناسان در ميان گذاشتيم. در اين ميان پرسيده شد كه اعتماد سوزي ناشي از كاهش شبانه ارزش پول ملي و نصف شدن ارزش ريال چه آثاري دارد و چگونه مي‌توان اعتماد را به مردم برگرداند؟



محمدعلي عبدالله‌زاده عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به ريشه‌هاي كاهش ارزش پول ملي در سال گذشته مي‌گويد: «اقتصاد برخلاف حوزه‌هاي ديگر از فرمول‌هاي جبري تشكيل شده است. يعني تصميم‌هاي سطحي، غيركارشناسي و سياسي در حوزه اقتصاد برخلاف حوزه‌هاي ديگر به سرعت خودش را نشان مي‌دهد. يعني اگر در حوزه اجتماعي ممكن است تصميمي اشتباه چندين سال طول بكشد تا خودش را نشان بدهد، در حوزه اقتصاد گاه طی چند روز و چند هفته نتيجه تصميمي خلق‌الساعه خودش را نشان مي‌دهد.»

نماينده مردم فردوس در مجلس با اين مقدمه نتيجه مي‌گيرد: «وقتي در دو سال گذشته ما به حوزه توليد بي‌توجهي كرديم و جامعه را از نقدينگي انباشته كرديم بايد منتظر مي‌بوديم كه چنين اتفاقي روي دهد. آن هم در حالي كه پول ملي داراي يك شأن و منزلتي است كه آسيب به آن مي‌تواند آثار رواني و غيراقتصادي هم به‌جاي بگذارد.»

به گفته عبدالله‌زاده، «پول ملي با رتبه‌اي كمتر مانند پرچم، نماد يك كشور است و وقتي شما به هر دليلي كاري مي‌كنيد كه پول ملي‌تان كاغذي بي‌ارزش به نظر برسد، به اشكال مختلف روحیه مردم آن سرزمين را تضعيف مي‌كنيد. وقتي براي مردم كشوري، پول ملي كشوري ديگر به پناهگاهي مطمئن و اقتصادي تبديل مي‌شود، يعني روش‌هاي شما غير كارشناسي و غيرمسئولانه بوده است.»



تاثير خودرايي مديران دولتي

اما دليل اصلي كاهش ارزش پول ملي در سال گذشته چه بوده است؛ ناصر عاشوري قلعه، عضو كميسيون اقتصادي مجلس با اشاره به ايراد اساسي دولتمردان مي‌گويد: «وقتي ما به‌جاي تمكين به نظرات كارشناسان و دلسوزان دچار خودرايي مي‌شويم و در حوزه تخصصي چون اقتصاد بر اساس نگاه شخصي كه اتفاقا در زمينه اقتصاد كارشناس هم نيست، عمل مي‌كنیم نتيجه اين مي‌شود كه ظرف مدت چند هفته ارزش دارايي مردم كشور نصف مي‌شود.»




تاریخ انتشار : 8 اردیبهشت 1392, 08:26



» اخبار مرتبط:

  • هاشمي: مردم گرفتارند، عده‌ای دلخوش آمار
  • بانک مرکزي به جاي نکوهش دلار فکري به حال ريال کند؛
  • تداوم اين وضعيت فروپاشي اقتصاد است
  • چه كسي پاسخگوست؟
  • نگذاريد تا دير شود!
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟