مشروح اخبار


» پروژه های اقتصادی کهگیلویه وبویراحمد/امید های مردم حالا فقط خاک میخورند



عدم تحقق مصوبات و پروژه هایی که می توانست موجب اشتغالزایی در استان شود همچون پتروشیمی دهدشت، پتروشیمی گچساران، کارخانه ماشین سازی گچساران، سد چمشیر، سیمان سپو و ...نیز باعث شد همچنان این استان در ردیف استانهای دارای بالاترین نرخ بیکاری بماند.

  به گزارش راک نیوز عدم تحقق مصوبات و پروژه هایی که می توانست موجب اشتغالزایی در استان شود همچون پتروشیمی دهدشت، پتروشیمی گچساران، کارخانه ماشین سازی گچساران، سد چمشیر، سیمان سپو و ...نیز باعث شد همچنان این استان در ردیف استانهای دارای بالاترین نرخ بیکاری بماند.

پروژه هایی که با کمبود سرمایه گذاری مواجه هستند و هم اکنون قفل شده اند و از کمترین پیشرفتی برخوردار نیستند.

به نظر می رسد عدم سرمایه گذاری دولت و بخش خصوصی در این استان از اصلی ترین عوامل بالا بودن نرخ بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد است. مشکلی که حتی برگزاری همایش فرصتهای سرمایه گذاری کهگیلویه و بویراحمد با حضور وزیر اقتصاد و 200سرمایه گذار خارجی و داخلی در مهر ماه 89 هم نتوانست گرهی از آن باز کند و هنوز خبری از 114 طرح اقتصادی که در این همایش ارائه شد، نیست.

نماینده گچساران در مجلس هشتم می گوید: پتروشیمی گچساران پس از 9 سال از آغاز عملیات اجرایی آن، پیشرفت چشمگیری نداشته است.

سید قدرت حسینی عنوان کرد: بانیان این پروژه سرمایه قابل ملاحظه ای از خود ندارند و می خواهند از طریق وامهای دولتی این پروژه را به سرانجام برسانند در حالیکه دولت مشکلات خود را دارد.

حسینی همچنین یادآور شد: کارخانه ماشین سازی گچساران نیز پس از افتتاح تعطیل شده و سد چمشیر نیز به دلیل نبود فاینانس با مشکل مواجه است.

نماینده شهرستانهای کهگیلویه ، چرام و بهمئی در مجلس هم به خبرنگار مهر گفت: کمبود اعتبار و نبود سرمایه گذار از عمده دلایل تاخیر در ساخت پروژه های پتروشیمی و سیمان "سپوی" دهدشت است.

حجت الاسلام سید علی محمد بزرگواری افزود: پتروشیمی دهدشت پس از پنج سال از کلنگزنی تنها فنس کشی شده است.

وی با بیان اینکه پروژه پتروشیمی دهدشت نیاز به سرمایه گذار دارد، گفت: استقبال خوبی از پذیره نویسی این طرح نشد و کل پذیره نویسی این پتروشیمی هشت میلیارد و 800 میلیون تومان بود.

 بزرگواری بیان کرد: هم اکنون نمی دانیم این مبلغ در چه بانکی است و سود آن به جیب چه کسانی می رود.

وی افزود: یک تشکیلاتی به عنوان پتروشیمی دهدشت ایجاد شده و به این نام حقوق هم می گیرند اما شش سال است که هیچ کاری انجام نشده است.

نماینده شهرستانهای کهگیلویه ، چرام و بهمئی در مجلس گفت: مجلس باید دست دولت را باز بگذارد تا در مناطق محروم سرمایه گذاری کند.

وی همچنین عنوان کرد: تاکنون 40درصد از اعتبارات ملی در این استان را تخصیص نداده اند و این باعث راکد شدن برخی پروژه های ملی در استان شده است.

با این حال منتخب شهرستانهای بویراحمد و دنا در مجلس نهم یکی از مهمترین مشکلات مناطق محروم را کمبود سرمایه گذاری عنوان کرد و گفت: با اجرای اصل 44 قانون اساسی نمی توانیم در حوزه سرمایه گذاری دولتی امیدوار باشیم.

غلام محمد زارعی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: باید مناطق محروم از این قانون مستثنی شوند تا دولت بتواند در این مناطق سرمایه گذاری کند.

وی از تلاش برخی منتخبان مناطق محروم کشور برای تشکیل فراکسیون مناطق محروم در مجلس نهم خبر داد و گفت: هم اکنون مذاکراتی بین منتخبین مناطق محروم کشور در حال انجام است تا با آغاز به کار مجلس نهم این فراکسیون تشکیل شود.

زارعی مهمترین هدف ایجاد این فراکسیون را پیگیری دغدغه های مردم مناطق محروم و توسعه و رشد این مناطق عنوان کرد و گفت: ایجاد این فراکسیون راهکار بسیار خوبی برای احقاق حقوق مردم محروم جامعه است.

وی اظهار داشت: ایجاد این فراکسیون امتیاز خوبی برای مناطق توسعه نیافته است تا فاصله خود را با مناطق توسعه یافته کشور کمتر کنند.
این درحالیست که کهگیلویه و بویراحمد با یک درصد جمعیت و یک درصد مساحت کشور، 20درصد نفت و گاز تولیدی کشور، هشت درصد جنگلها و10درصد آب شیرین کشور را در اختیار دارد.



تاریخ انتشار : 5 اردیبهشت 1391, 11:32



» اخبار مرتبط:

  • علاقمند به حضور در کمیسیون صنایع هستم
  • بزرگواری گفت :پتروشیمی دهدشت 2 درصدپیشرفت فیزیکی دارد
  • سید قدرت الله حسینی:صنعت گچساران در انزوا قراردارد
  • واگذاري 20 درصد سهام پتروشيمي گچساران به بخش خصوصي
  • سرمایه گذار پروژه ملی " سیمان سپو " فراری است
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟