مشروح اخبار


» ادامه آزادي زندانيان امنيتي /سخنگوي قوه قضائيه اعلام کرد؛



سخنگوي قوه قضاييه ضمن بيان توضيحاتي درباره روند آزادي زندانيان امنيتي گفت که اين موضوع ادامه خواهد داشت. حجت‌الاسلام و المسلمين محسني‌اژه‌اي در پنجاه‌ و دومين نشست خبري خود با اصحاب رسانه‌ پاسخگوي سئوالات خبرنگاران در مورد

 سخنگوي قوه قضاييه ضمن بيان توضيحاتي درباره روند آزادي زندانيان امنيتي گفت که اين موضوع ادامه خواهد داشت. حجت‌الاسلام و المسلمين محسني‌اژه‌اي در پنجاه‌ و دومين نشست خبري خود با اصحاب رسانه‌ پاسخگوي سئوالات خبرنگاران در مورد عفو 80 محکوم امنيتي، حادثه اتوبان قم، پرونده دانشگاه ايرانيان، ديدار شمخاني با ميرحسين موسوي، سعيد مرتضوي و مفقود شدن نتايج تحقيق و تفحص از سازمان تأمين اجتماعي و... بود.وي با اشاره به آزادي تعدادي از زندانيان امنيتي در روزهاي اخير، گفت: در بين اين افراد کساني هستند که فقط حبس‌شان عفو شده‌، کساني نيز هستند که همه مجازات‌هاي آن‌ها مشمول عفو شده و افرادي نيز حبس نداشته و مجازات‌هاي ديگر آن‌ها مانند جزاي نقدي‌شان بخشيده شده است.
آزادي زندانيان امنيتي
وي گفت: افرادي که مورد عفو قرار گرفتند هم شامل محکومان مربوط به فتنه 88 و هم غير از آنها هستند.محسني‌اژه‌اي با بيان اينکه محکومان فتنه 88 تاکنون در سه نوبت مورد عفو قرار گرفتند، افزود: در سال‌هاي 90، 91 و 92 تعدادي از محکومان امنيتي مربوط به فتنه 88 مشمول عفو واقع شده‌اند که مجموع مشمولان عفو در نوبت اخير 80 نفر هستند، البته مجازات اين 80 نفر لزوما حبس نيست.سخنگوي قوه قضاييه ادامه داد: تعدادي از محکومان امنيتي دادگاه انقلاب در روزهاي اخير مشمول عفو مقام معظم رهبري قرار گرفتند. طبق بند 11 اصل 110 قانون اساسي، محکومان مي‌توانند با پيشنهاد رئيس قوه قضاييه از طرف مقام معظم رهبري مورد عفو قرار گيرند که اين عفو مي‌تواند شامل کل يا بخشي از مجازات آن‌ها شود.محسني‌اژه‌اي گفت: يک آيين‌نامه در رابطه با عفو از ساليان گذشته وجود دارد که در آن مشخص شده که به چه مناسبت‌هايي عفو داشته باشيم که اين مناسبت‌ها در ماده 17 آيين‌نامه آمده است. هرچند عفو به اين مناسبت‌ها اختصاص ندارد.محسني‌اژه‌اي گفت: طبق ماده 6 اين آيين‌نامه، رئيس دادگستري محل، دادستان‌ها، قاضي ناظر زندان، رئيس زندان، محکوم‌عليه و خانواده يا بستگان او مي‌توانند پيشنهاد و درخواست عفو کنند که اين درخواست‌ها و پيشنهادات از طرف رئيس قوه قضاييه به مقام معظم رهبري اعلام مي‌شود و در صورت اجازه ي مقام معظم رهبري تمام يا بخشي از مجازات محکومان مورد عفو واقع مي‌شود.
زندانيان مشمول عفو شدند
سخنگوي قوه قضاييه اظهار کرد: در مناسبت‌هايي که گفته شد به صورت معياري يا مصداقي محکومان مشمول عفو واقع مي‌شوند، يعني ممکن است شرايطي به مقام معظم رهبري اعلام شود مبني بر اينکه کساني که داراي اين شرايط هستند عفو شوند. عفوهاي موردي هم که بيشتر صورت مي‌گيرد، از لحاظ تعداد محدوديتي ندارد و همچنين محدوديتي هم از اين لحاظ که مشمولان عفو از کدام حوزه قضايي باشند وجود ندارد.
سخنگوي قوه قضاييه گفت: درباره کساني که مشمول عفو مي‌شوند مباني متفاوت است، مثلا توجه مي‌شود که فرد چه جرمي مرتکب شده، تحت چه شرايطي بوده، چقدر تحمل کيفر کرده، خانواده‌اش چه کساني هستند، مريض است يا نه و آيا در زندان مشغول حرفه‌آموزي يا تحصيل بوده است يا خير. محسني‌اژه‌اي افزود: در مورد اخير هم تعدادي از زندانيان و محکومين دادگاه انقلاب تهران که برخي از آن‌ها مرتکبان فتنه 88 و برخي غير از آنها بودند، مشمول عفو واقع شدند.وي اظهار کرد: عفو اين افراد توسط دادستان تهران پيشنهاد شده بود که اين پيشنهاد در يک هيأت مورد بررسي قرار گرفت و آن‌هايي که تشخيص داده شد که مي‌توانند مورد عطوفت اسلامي قرار گيرند، به رئيس قوه قضاييه اعلام شد و ايشان هم اين موارد را به مقام معظم رهبري پيشنهاد کردند.سخنگوي قوه‌قضاييه گفت: بعد از اينکه عفو افراد مورد موافقت مقام معظم رهبري واقع مي‌شود، اين عفو به سازمان زندان‌ها ابلاغ مي‌شود. سازمان زندان‌ها با نظارت دادستان بررسي مي‌کند که آيا اين افراد پرونده ديگري دارند يا خير و اگر قرار بازداشت ديگري نداشته باشند، آزاد مي‌شوند.محسني‌اژه‌اي با بيان اينکه محکومان فتنه 88 تاکنون در سه نوبت مشمول عفو واقع شده‌اند، گفت: اين سه نوبت در سال‌هاي 90، 91 و 92 بوده است. تعدادي از اين افراد در ارديبهشت‌ماه سال جاري نيز مشمول عفو واقع شده‌اند.
تکذيب ديدار شمخاني با ميرحسين
غلامحسين محسني‌اژه‌اي در ادامه نشست خبري خود با اصحاب رسانه در پاسخ به پرسش خبرنگاري در مورد ديدار شمخاني با ميرحسين موسوي، اظهار کرد: اول، اين سؤال مطرح مي‌شود که آيا اصل خبر درست است؟ اصل خبر وقتي جعل باشد مابقي خبر نيز جعل است.محسني‌اژه‌اي گفت: آقاي شمخاني تا ظهر امروز که من با خبر هستم با ميرحسين موسوي ديداري نداشته و اين خبر کذب است.وي ادامه داد: بعضي از آقايان گفتند که در فيس‌بوک حاشيه‌هايي را برايشان به وجود آوردند که در اين زمينه وزير مربوطه نزد من گله‌هايي را انجام داده است و گفته که من اين سايت را ايجاد نکرده‌ام. کساني که اين سايت را به وجود آوردند از طرف من مطلب مي‌گذارند که البته خود دولت افرادي را در رابطه با اين موضوع قرار داده تا مسئله را بررسي کنند.وي خاطرنشان کرد: رسانه‌ها مهم هستند اما مهم‌تر از آن اعتماد مردم است و ما بايد سعي کنيم فضا را در جامعه ملتهب نکنيم؛ بنابراين اصلا چنين ديداري بين آقاي شمخاني و فردي که شما نامش را برديد صورت نگرفته است. لااقل تا ظهر که من از اين ماجرا اطلاعي ندارم. از بعدازظهر به بعد نيز اگر اتفاق افتاده باشد بي‌اطلاع هستم.
عفو زندانيان امنيتي ادامه دارد
به گزارش ايسنا، محسني‌اژه‌اي در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاري مبني بر اينکه بحث موردي عفو زندانيان امنيتي ممکن است ادامه داشته باشد، اظهار کرد:‌ حتما همين‌طور است. ما عفو را هم به صورت معياري و هم غيرمعياري داريم که در طول سال انجام مي‌گيرد. همچنين در مناسبت‌هاي مختلف در طول سال برخي از زندانيان عفو مي‌شوند که البته الزامي ندارد در هر مناسبت عفو صورت گيرد.
لايحه جرم سياسي 
خبرنگاري با اشاره به مطرح شدن جرم سياسي در مجلس شوراي اسلامي که روز گذشته اعلام وصول شده بود، از سخنگوي دستگاه قضايي خواستار توضيح شد که آيا قوه قضاييه بررسي‌هاي لازم را در اين زمينه انجام داده است که اژه‌اي پاسخ داد: اين موضوع بايد مسير خود را در مجلس شوراي اسلامي طي کند و زماني که موضوع به کميسيون بيايد از قوه قضاييه دعوت مي‌شود که در آنجا قوه قضاييه نسبت به آن نظر دهد.
پرونده حادثه اتوبان قم
وي در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري در خصوص آخرين جزئيات پرونده حادثه اتوبان قم، گفت: آن حادثه، حادثه دلخراشي بود و متأسفانه خانواده‌هاي زيادي در اين حادثه لطمه جدي ديدند و شايد اين موضوع براي همه تلخ باشد. الحمدالله در اين زمينه قوه قضاييه، قوه مجريه و قوه مقننه وارد شدند و تحقيقات لازم را شروع کردند.محسني‌اژه‌اي با اشاره به اينکه اين پرونده داراي دو قسمت است، خاطرنشان کرد: قسمت اول اين پرونده مربوط به افرادي است که در اين حادثه مقصر هستند و بايد تحت تعقيب قضايي قرار گيرند و دومين قسمت مربوط به اين است که چه زمينه‌اي باعث به وجود آمدن چنين مساله دلخراشي شده است.سخنگوي دستگاه قضا افزود: براي شناسايي افرادي که سوخته شده بودند اقدامات خوبي انجام شد و مصدومان در حال حاضر به خوبي مورد رسيدگي قرار گرفته و مي‌شوند و تاکنون دو هيأت کارشناسي کار را دنبال کرده و بخشي از نتايج به دست آمده اين است که اين دو هيات کارشناسي اتوبوس‌ها را ناقص دانستند که همين باعث به وجود آمدن چنين حادثه‌اي با چنين حجمي شده است، هر دو هيأت از نظر فني اتوبوس‌ها را معيوب ديده‌اند که بايد با وزارت صنايع و استاندارد در اين راستا بحث‌هايي صورت گيرد.وي در اين راستا تصريح کرد: لاستيک ماشين عيب اصلي اتوبوس نيست که البته اين موضوع در حال آزمايش است و اين تنها يک نظر ابتدايي است. بحث ديگر در اين حادثه در مورد تعاوني‌هاست که تحقيق ميداني در اين راستا صورت گرفته و از مديران تعاوني دعوت و تحقيقات به عمل آمده است. همچنين سرعت اتوبوس نيز غيرمجاز بوده که در اين راستا سازنده اتوبوس‌ها را خواسته‌اند و از آنها تحقيق کرده‌اند که در حال حاضر سازنده اتوبوس با قرار وثيقه هشت ميليارد توماني آزاد است و تحقيقات اين پرونده همچنان ادامه دارد.وي گفت: در رابطه با پرونده حادثه اتوبان قم از شرکت‌هاي بيمه نيز خواسته شده تا بيايند و بخشي از ديه‌ها را به صورت توافقي مانند ماجراي خوزستان پرداخت کنند.
قوه قضائيه عقب نشيني نکرده
محسني‌اژه‌اي در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري در مورد اينکه رسانه‌هاي غربي تحليل کردند که قوه قضاييه از پيگيري حادثه سال 88 عقب‌نشيني کرده است، تحليل شما در مورد اين مطلب چيست؟ افزود: مطلقا اينگونه نيست. افرادي که در اين راستا مرتکب جرم شده‌اند تحت تعقيب قرار گرفته و محکوم شده‌اند و عده‌اي مانند مابقي زندانيان مورد عفو رهبري قرار گرفتند و اين اصلا صحت ندارد که قوه قضاييه از اين موضوع عقب‌نشيني کرده است.
گم شدن نتايج تحقيق و تفحص از تامين اجتماعي
به گزارش ايسنا، سخنگوي قوه قضاييه در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه آيا قوه قضاييه به موضوع گم شدن 20 هزار برگه از نتايج تحقيق و تفحص از سازمان تامين اجتماعي وارد شده است يا خير؟، گفت: هنوز به عنوان يک پرونده به دستگاه قضايي ارجاع نشده است، ولي اين موضوع دارد تعقيب مي‌شود. البته آنها گفتند توانسته‌ايم اوراق را جايگزين کنيم ولي بايد مشخص شود چه اتفاقي افتاده است. لذا دستگاه قضايي بايد در اين قضيه وارد شود.خبرنگاري با اشاره به صحبت‌هاي رئيس هيأت تحقيق و تفحص از تامين اجتماعي گفت که ايشان در نشست خبري که صدا و سيما نيز پخش کرد عنوان کرد که مطالبش جرم است و انتشار آن هم مجرمانه است، آيا قوه قضاييه در اين زمينه وارد مي‌شود؟محسني‌اژه‌اي گفت: اصل پرونده به قوه قضاييه نرسيده است. مسائل حاشيه‌اي آن هم موردي است. اگر توهين شده باشد و شکايت مطرح شود قوه قضاييه وارد مي‌شود و اگر هم مسئله جنبه عمومي داشته باشد دادستان مي‌تواند وارد شود، البته بايد ديد صحبتي که شده، چه بوده است.
خروج هداياي رياست جمهوري
خبرنگاري از آمار ديگر زندانيان امنيتي و اينکه در مورد خروج هداياي رياست جمهوري پرونده‌اي تشکيل شده است يا خير؟ سوال پرسيد که محسني‌اژه‌اي گفت: درباره تعداد زندانيان آمار دقيقي ندارم و در مورد دوم هم پرونده‌اي تشکيل نشده است.
متهم اصلي کهريزک در دسترس است
خبرنگاري سوال خود را اينگونه مطرح کرد که گفته مي‌شود متهم اصلي پرونده کهريزک که در پرونده ي پاليزدار متهم است در دسترس نيست و ابلاغ‌ها به او نمي‌رسد. آيا مفقود شدن او را تأييد مي‌کنيد؟، محسني‌اژه‌اي پاسخ داد: خير، مفقود نشده است. ايشان در تهران و در دسترس هستند.



تاریخ انتشار : 2 مهر 1392, 00:54



» اخبار مرتبط:

  • دادگاه کهريزک؛ آخر فروردين
  • مگر روساي جمهور قبلي زندان مي‌رفتند؟
  • سخنگوي قوه قضائيه مطرح کرد؛شرط رفع فيلتر از«فيس بوک»
  • پيگيري بازگرداندن خاوري بي نتيجه مانده است
  • به جاي ليست بدهکاران، فهرست ممنوع‌الخروج‌ها را دادند
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟