مشروح اخبار


» صداوسيما با سانسور آغاز کرد



 محسن رضايي اولين نامزدي بود که برنامه تلويزيوني خود را از طريق شبکه اول سيماي جمهوري اسلامي به مخاطبان ارائه کرد.اما پس از پايان، مشخص شد که بخش‌هايي از سخنان اين کانديداي رياست جمهوري ودبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، سانسور شد.

در حالي که مهم ترين و فراگيرترين رسانه اي که نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري مي‌توانند سخنان، نظرات و برنامه‌هاي خود را به راي دهندگان عرضه کنند، صداوسيماي جمهوري اسلامي است و هم راي دهندگان و هم نامزدها توقع دارند، واسطه اي امين و مطمئن باشد، مسئولان اين رسانه ملي اولين گام انتخاباتي خود را چندان محکم برنداشته اند. محسن رضايي اولين نامزدي بود که برنامه تلويزيوني خود را از طريق شبکه اول سيماي جمهوري اسلامي به مخاطبان ارائه کرد.
اما پس از پايان، مشخص شد که بخش‌هايي از سخنان اين کانديداي رياست جمهوري ودبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، سانسور شد.
سايت شخصي محسن رضايي در اين باره نوشت: اولين برنامه تلويزيوني محسن رضايي کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري از شبکه اول سيما پخش شد که دو بخش از اخطارهاي وي در اين برنامه تلويزيوني با سانسور مواجه شد.
در اين برنامه تلويزيوني محسن رضايي زماني که از غم و رنج پدر سه شهيدي مي‌گفت که اينک پنج پسر تحصيلکرده وي بيکار بودند عليرغم اينکه سه نقر آنان فوق ليسانس و دو نفر آنان ليسانس داشت، ادامه سخنان وي در اين باره سانسور شد و از تلويزيون پخش نشد. اين در حالي است که اين پدر شهيد در ادامه مکالمه خود به محسن رضايي مي‌گويد اگر تا چند وقت ديگر مشکلات وي حل نشود، خود کشي مي‌کند. محسن رضايي با نقل اين واقعه مي‌خواست به مخاطبان نشان دهد که بيکاري چه بلايي بر سر اقشار مختلف جامعه و حتي بر سر پدري آورده است که سه فرزندش را تقديم ميهن کرده است. اين هشدار در تلويزيون اجازه پخش نيافت.علاوه بر اين بخش ديگري از سخنان محسن رضايي و زماني که وي در مورد تبعيض‌ها سخن مي‌گفت نيز با سانسور مواجه شد.
سايت عصر ايران در اين باره تذکر برخي موارد به مسئولان رسانه ملي را لازم دانست. در بخشي از اين مطلب آمده است: قرار است مردم، کانديداها را آن طور که هستند يا خود مي‌گويند انتخاب کنند نه آن طور که صدا و سيما معرفي مي‌کند.از اين رو بايد پرسيد به کدام دليل، اختيار و تشخيص، صداوسيما اقدام به حذف سليقه اي بخش‌هايي از نطق يک کانديدا مي‌کند؟ چرا صداوسيما به جاي مردم تصميم مي‌گيرد و آنچه را که خود تشخيص مي‌دهد اجازه پخش مي‌دهد يا سانسور مي‌کند. آيا مردم خود قدرت تشخيص ندارند؟ توجه داشته باشيم که آنچه سانسور شده، حرف‌هاي دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام بوده است که قطعاً در چارچوب سياست‌هاي نظام حرف مي‌زند.
در بخش ديگري از اين يادداشت آمده: متأسفانه صداوسيما در بي اعتماد سازي يد طولايي دارد و قبل از اين هم دست به چنين اقدامات سليقه اي زده بود که مي‌توان به آخرين آن يعني سانسور يک سؤال و جواب انتقاد آميز از محمود احمدي نژاد رئيس جمهور ايران در نشست خبري او اشاره کرد اما نه آن سانسور، مخفي ماند و نه اين يکي و طبيعتاً نه بعدي ها. لذا انتظار رفتار امروزي تري از صدا و سيما مي‌رود.در برهه انتخابات بسياري، از فعاليت شبکه‌هاي ماهواره اي و رسانه‌هاي فارسي زبان در خارج از ايران انتقاد مي‌کنند و فعاليت آنها را در راستاي تخريب اعتماد ميان ملت و حاکميت مي‌دانند. به راستي کدام رسانه مي‌تواند بيشتر از صداوسيما که با پول مردم اداره مي‌شود در تخريب اعتماد عمومي مردم نقش داشته باشد؟
نويسنده در ادامه آورده است: مديران صداوسيما بايد درک کنند که اين مجموعه در زمينه پخش تبليغات کانديداها تنها و تنها يک کانال ارتباطي است که بايد بدون کم يا اضافه کردن چيزي، آنها را پخش کنند.
ايام انتخابات، از مقاطعي است که مردم مي‌توانند به برکت حضور کانديداهايي از طيف‌هاي مختلف، چهره ملي تري از رسانه ملي ببينند و همين، باعث مي‌شود در اين ايام، مراجعه مردم به رسانه‌هاي بيگانه تا حد زيادي کاهش يابد. از مسئولان صدا و سيما انتطار مي‌رود اين چند روز زودگذر را از مردم نگيرند و به آنها اجازه دهند پژواک صداي خود را از زبان کانديداهاي خود بشنوند.
در بخش ديگري از اين مطلب امده است: حماسه سياسي، که مورد انتظار رهبري نظام است با اعتماد سازي حداکثري محقق مي‌شود و صدا و سيما مي‌تواند مهم ترين نقش را در اين عرصه ايفا کند لذا اميد است آنچه درباره اولين نطق تبليغاتي گذشت، صرفاً يک خطا بوده و رويه نشود. بناي نظام و مردم اين است که انتخابات امسال، در عين شکوهمندي، حتماً با آرامش و بدون تحميل هزينه بر کشور برگزار شود که انشاء الله چنين نيز خواهد شد لذا انتظار مي‌رود رسانه ملي به عنوان پرمخاطب ترين و حساس ترين رسانه کشور، حساسيت‌ها را درک کند و با سعه صدر و دورانديشي، زمينه تحقق حماسه سياسي را فراهم سازد.



تاریخ انتشار : 6 خرداد 1392, 01:12



» اخبار مرتبط:

  • مشكل از صداوسيماست نه سريال
  • کانديدايي مردد براي همه فصول!
  • پخش مستند حداد عادل، تبليغات انتخاباتي بود
  • محسن‌رضايي: فعلا در انتخابات رقيبي ندارم
  • اخبار صدا و سیما باز هم دولت را نشانه گرفت
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟