مشروح اخبار


» شروع به‌کار قاتل نامرئی



خلقت متعادل نظام طبیعی اطراف ما به گونه‌ای است که در کنار هر لذت و خوشی، تلخی‌هایی هم وجود دارد.

لذت برف و بوران در دنای سپیدپوش نیز تلخی‌هایی را در کنار خودش دارد که البته خالق این تلخی‌ها، کسی نیست جز خودمان.

تکنولوژی و امکانات رفاهی هم به...


راک نیو ز ؛ خلقت متعادل نظام طبیعی اطراف ما به گونه‌ای است که در کنار هر لذت و خوشی، تلخی‌هایی هم وجود دارد.

لذت برف و بوران در دنای سپیدپوش نیز تلخی‌هایی را در کنار خودش دارد که البته خالق این تلخی‌ها، کسی نیست جز خودمان.

تکنولوژی و امکانات رفاهی هم به خطراتی که لذت‌ها را از زندگی به زجر و ملالت تبدیل می‌کنند، کمک کرده است.

آن‌هایی که از لرز سرما و بوران به دامن گرمایی پناه می‌آورند نمی‌دانند که اگر مراقب نباشند، لرز و ترس یک قاتل خاموش به جان آن‌ها خواهد افتاد.

کهگیلویه و بویراحمد که نخستین برف‌های پاییزی، رشته کوه‌های دنا را سپیدپوش کرده است این روزها از سوز سرما به خود می‌لرزد تا مسئولان اورژانس 115 از افزایش حوادث گازگرفتگی بگویند، پزشکی قانونی از افزایش قربانیان این حوادث، اداره‌کل استاندارد از ضرورت استفاده از وسایل استاندارد و رسانه‌ها از اقدامات مؤثرتر مسئولان بگویند.

alt

اما هر چه باشد، چه ما به وظایف اداریمان عمل کنیم یا نکنیم و چه مراقب جان ارزشمند خود و فرزندان بی‌گناهمان باشیم یا نه، این قاتل بی‌رحم، چنگال از گلوی قربانیانش بر نمی‌دارد و شاید روزی نباشد که یک حادثه گازگرفتگی در کهگیلویه و بویراحمد رخ ندهد.

در سال قبل اگر چه به لطف برخی اقدامات رسانه‌ای و آگاهی‌بخشی‌های مؤثر، تنها هفت نفر در کهگیلویه و بویراحمد بر اثر این حادثه غمناک به کام مرگ فرستاده شدند ولی صدها نفر دیگر با قدرت این قاتل خاموش دست و پنجه نرم کردند و با فداکاری‌ها و اقدامات امدادی اورژانس 115 نجات یافتند.

* شروع حوادث گازگرفتگی با 2 کشته در کهگیلویه و بویراحمد

امسال نیز آمار کشته‌های ناشی از گازگرفتگی روی عقربه "2" است و زمستان شروع نشده، آژیرهای خودروهای امدادی در کهگیلویه و بویراحمد برف‌خیز، بارها به صدا درآمده است.

شاید روزی که من و شما به بستر خواب می‌رویم، برای فردای خود برنامه‌های زیادی داشته‌ باشیم و هر گز نمی‌خواهیم بمیریم؛ باید بپذیریم که مرگ با گاز CO مرگی دردناک و زجرآور است که آرامش را برای مدت‌ها از اطرافیان ما خواهد ربود.

پشیمانی‌های که برای عدم رعایت برخی نکات ساده ولی حیات‌بخش، بعد از مرگ عزیزی داریم هیچ سودی ندارد.

پدری که صبح از خواب بلند می‌شود و با بدن نیمه‌جان کودک معصومش مواجه می‌شود و این‌بار مجبور است پیکر بی‌جان فرزندش را در آغوش بگیرد، بدون شک هیچ پاسخ و توجیهی برای عدم توجه‌اش به سلامتی خانواده‌اش و مهم‌تر از آنها کودک کم قدرتش ندارد.

اشتباهاتی که نفس‌های عزیزی را به شماره می‌اندازد و پایانی است بر زندگی یک انسان، می‌تواند با اندکی جدیت وجود نداشته باشند.

مردم باید بدانند که این بی‌احتیاطی به قیمتی گران تمام می‌شود و پشیمانی هم هیچ‌گاه سودی نداشته است.

از سوی دیگر رسانه‌ها در این بین نقش مؤثری دارند که البته اقدامات آن‌ها بدون اقدامات عملی و جدی مسئولان نمی‌تواند شمار نگران‌کننده کشته‌های ناشی از حوادث گازگرفتگی را آن‌چنان که باید کاهش دهد.

البته در کهگیلویه و بویراحمد، سکه حوادث گازگرفتگی مانند هر موضوع دیگری یک روی دیگر هم دارد و آن لزوم تلنگری است که ابتدا باید به خود مسئولان بزنیم و این هم از قضا در حوزه اختیارات رسانه‌ها است.

* مسئولان، توپ را در میدان بی‌پول رسانه‌ها می‌اندازند

باید بپذیریم که مسئولان آن‌گونه که باید پای کار نیستند و مثل همیشه توپ را در میدان بی‌پول رسانه‌ها می‌اندازند و بدون اینکه دستی در جیب کنند، انتظار معجزه دارند.

اگر مردم باید بدانند که قاتل خاموش CO در کمین است و نکات ایمنی را رعایت کنند، مسئولان نیز باید بدانند که کار فرهنگی بدون اعتبار و پول، آب در هاون کوبیدن است.

به هر حال با شروع فصل سرما و برودت هوا مردم روی به استفاده از وسایل گرمایشی در منازل و اماکن می‌آورند و گاها" بر اثر سهل‌انگاری در استفاده بهینه از آنها و گرایش به استفاده از وسایل گازی و نفتی غیراستاندارد شاید به دلیل ارزان بودن، موجب بروز اتفاقات ناگوار و غیر قابل جبرانی می‌شوند.

ضیاء رسولی، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد به موضوع مسمومیت با گاز مونواکسید کربن CO ، علائم، عوارض و پیشگیری و درمان آن پرداخت و گفت: آسیب‌هایی که توسط مواد سمی خوراکی، پوستی و یا استنشاقی در دستگاه‌‌های مختلف بدن به وجود می‌آید را مسمومیت گویند و گاز گرفتگی با منواکسید کربن CO از مهم‌ترین مسمومیت‌های استنشاقی است که  در اثر عدم کارکرد صحیح وسایل گرمایشی و خوراک‌پزی به‌وجود می‌آید.

وی ادامه داد: گاز مونواکسید کربن از ترکیب کربن با اکسیژن به دست می‌آید و براثر احتراق ناقص زغال، بخاری، آبگرمکن، شومینه و اجاق‌گاز چه از نوع گازی یا نفتی در هوا آزاد می‌شود که بی‌رنگ، بی‌بو و دارای طعمی مایل به حموضت (ترش‌مزه) بوده و چون از هوا سنگین‌تر است همیشه در پایین‌ترین طبقه محیطی که به وجود می‌آید منتشر می‌شود.

alt

رسولی تصریح کرد: چون این گاز با گلبول‌های قرمز خون 200 بار آسانتر از اکسیژن ترکیب می‌شود، لذا مقادیر کم گاز، گلبول‌های قرمز خون را "مونوپلیزه" کرده و از انتقال اکسیژن به قسمت‌های حیاتی بدن جلوگیری و موجب مسمومیت تنفسی می‌شود.

*علائم فردی که دچار گازگرفتگی شده است

رسولی در پاسخ به این سؤال که فرد مصدوم در این حادثه چه علائمی دارد، بیان کرد: بسیاری از علائم اولیه مسمومیت با CO شبیه به علائم سرماخوردگی و همه‌گیری آن شبیه آنفولانزا است که موجب بروز اشتباه در افراد می‌شود.

وی گفت: این علائم شامل، سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ، خستگی، ضعف، تاری دید، خمیازه کشیدن و خواب‌آلودگی است و بیشتر مسمومین با این تفکر به خواب می‌روند که اگر این‌گونه افراد اکسیژن دریافت نکنند و از محیط آغشته به گاز مونواکسید کربن خارج نگردند، دچار علائم دیگر و نزدیک به مرگ مانند تشنج، عدم تشخیص موقعیت، کبودی دست و لب‌ها، تنگی نفس، اغما و در نهایت مرگ خاموش خواهند شد.

*چگونگی پیشگیری از مسمومیت با گاز مونواکسید کربن

محمدرضا قنبری، کارشناس مرکز اورژانس 115 نیز درا ین رابطه می‌گوید: راهکارهایی چون استفاده از دودکش برای تمام بخاری‌های گازی و نفتی و آبگرمکن‌های دیواری و مخزنی و نصب کلاهک H مانند برای دودکش‌ها، می‌تواند از بروز حوادث گاز گرفتگی با مونواکسید کربن ممانعت کند.

وی ادامه داد: مسدود نکردن تمامی درزها و روزنه‌های جریان هوای درب و پنجره‌های منزل و اتاق خواب‌ها در مواقعی که از بخاری و شومینه استفاده می‌شود و عدم بکارگیری و نصب آبگرمکن در حمام و فضاهای بسته منازل نیز می‌تواند به کاهش حوادث ناشی از گازگرفتگی کمک کند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش، استفاده از بخاری‌های بدون دودکش در منازل و محیط های در بسته بدون تهویه مناسب را بسیار خطرناک و مرگ‌آفرین دانست و ابراز داشت: آزمایش داغ بودن لوله دودکش بخاری‌ها در مواقع روشن بودن به طوری که اگر لوله دودکش سرد بود، یعنی گازهای سمی بدرستی از لوله خارج نشده و در محیط منتشر می‌شوند؛ در این مواقع باید تهویه در محیط ایجاد شود که با باز نمودن پنجره‌ها این‌کار به خوبی انجام می‌شود.

وی عدم استفاده از زغال و منقل و اجاق‌های خوراک‌پزی به منظور گرم نگه‌داشتن منازل و محیط‌‌های بسته را نیز اقدامی ضروری برشمرد.

 

*اقدامات اولیه در مواجه با افراد مسموم شده با مونواکسید کربن

پرویز علی‌پور تکنسین ارشد مرکز فوریت‌های پزشکی 115 که تاکنون در این استان هزاران بار به مأموریت‌های امدادی رفته است، در این ارتباط مهم‌ترین اقدامات در مواجه با فرد یا افراد مسموم شده با گاز CO را رساندن اکسیژن و هوای تازه به آنها می‌داند و می‌گوید: قبل از هر چیز فرد مسموم را به هوای آزاد منتقل کنید و درب‌ها و پنجره‌ها را باز کنید.

علی‌پور گفت: شناسایی منبع مسمومیت و قطع آن، باز نگاه‌داشتن راه هوایی بیماران و ندادن مواد خوراکی و نوشیدنی به آنها از نخستین کارهایی است که باید در بالای سر بیمار انجام داد و بلافاصله با اورژانس 115 تماس گرفته شود.

وی تأکید کرد: به یاد داشته باشیم که در مواقع بروز چنین حوادثی، کودکان و سالمندان آسیب‌پذیرترین افراد هستند که باید در اولویت امدادرسانی باشند.

به هر حال هر شب که می‌خوابیم باید بدانیم که فردا صبح باید زنده و سرحال از خواب بلند شویم و کودک خود را زنده در اغوش بگیریم نه مرده.

-----------------------

گزارش از: کریم بنام-فارس



تاریخ انتشار : 12 آبان 1392, 18:51



» اخبار مرتبط:

  • مرگ خاموش دو جوان در یکی از روستاهای کهگیلویه وبویراحمد
  • مسمومیت ۱۰ نفر از داوران کشتی در شیراز
  • 28دانشجوی پزشکی اهوازی راهی بیمارستانی در مشهد شدند
  • مرگ مرد یاسوجی توسط قاتل خاموش
  • یک خانواده از مسافران نوروزی از مرگ حتمی در یاسوج نجات یافتند.
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟