مشروح اخبار


» چهلمین کاروان جمعیت هلال احمر شهرستان کهگیلویه در چهل سالگی انقلاب اسلامی به روستای محروم «نسه تاویس» دیشموک رسید



چهلمین کاروان جمعیت هلال احمر شهرستان کهگیلویه در چهل سالگی انقلاب اسلامی با هدف اشاعه برنامه های سلامت و توزیع بسته‌های مواد غذایی به روستای محروم «نسه تاویس» از توابع بخش دیشموک در شهرستان کهگیلویه اعزام شد.


به گزارش راک نیوز، کاروان سلامت جمعیت هلال احمر باز هم به بخش محروم دیشموک رفت و این بار روستای محروم و دورافتاده «نسه تاویس» در این بخش مقصد کاروان بود.
برای رفتن به روستای نسه تاویس ، کاروان سلامت مسیر 95 کیلیومتری دهدشت، قلعه رئیسی، دیشموک و مورخانی را پیمود.
بعد از عبور از مسیر مورخانی خودروهای کاروان هلال احمر وارد راهی باریک و پر از چاله و چوله شد. جاده بیشتر به راه مال رو شبیه و مدت زیادی بود که خودرویی در آن تردد نکرده بود.
بعد از نزدیک به یک ساعت پیمودن مسیر مورخانی ،خانه های قدیمی و فرسوده روستای نسه تاویس چشم ها را خیره کردند.
خانه های گلی و قدیمی روستای 16 خانواری نسه تاویس رو به آفتاب و بصورت پلکانی و در سراشیبی تندی ساخته شده است .
هیزم های انباشته شده در کنار خانه ها و دود غلیظی که از پشت بام خانه ها به آسمان می رفت نشان از آتش زدن جنگل ها از یک سو و فقر و محرومیت منطقه از سوی دیگر بود.
با سلام گفتن وارد خانه گلی و دود گرفته زنی 45 ساله شدیم. دود غلیظ سوختن هیزم جلوی دیدن را در خانه محقر زن روستایی می گیرد و چند دقیقه می گذرد تا فضای خانه روشن شود و وسایل زندگی زن بیشتر خود را نشان دهد.
وسایلی ساده و کهنه شده که با چند گاری می شد حملشان کرد .«گلی محمدی» از رنج و محرومیت اهالی روستا سخن گفت و اینکه تنها درآمد اهالی روستا از نگهداری 30 تا 40 راس گوسفند تامین می شود.
گلی هشت ماه است که به نزدیک ترین شهر یعنی دیشموک سفر نکرده است وی می گوید: با اولین بارندگی راه ارتباطی روستای نسه تاویس و روستاهای همجوار با شهر دیشموک مسدود می شود.
اگر چه همه چیز در روستا بوی محرومیت می دهد اما اهالی روستا با گرمی و مهمان نوازی همان خصلت دیرینه روستائیان از کاروان هلال احمر به گرمی استقبال کردند.
سوز سرمای زمستانی از تحمل اعضای کاروان که از شهر آمده اند می کاهد و با راهنمایی تعدادی از اهالی به مدرسه ابتدایی که بخاری نفتی در آن روشن بود هدایت شدند.
بوی نفت بخاری برای تعدادی از اهالی کاروان غیرقابل تحمل بود ولی بوی بد فضای مدرسه را به سوز سرمای بیرون ترجیح دادند.
چهره های ژولیده و خسته از رنج زنان روستا نشان می داد در این ناکجا آباد ، درد ، سختی و محرومیت با مردم چه کرده است.
راضیه اوستاد دختر جوان روستا با اشاره به نبود آب آشامیدنی سالم ،گفت: ساکنان روستا با هزینه شخصی یک لوله اتیلنی به طول 2 کیلومتر از چشمه بالادست تهیه کرده و به روستا آورده اند تا مجبور نشوند در روز ساعت ها برای آوردن آب صرف کنند.
مریم پویا از ساکنان روستا هم اضافه می کند که این چشمه تامین آب روستا در فصل تابستان کم آب و خشک می شود و اهالی روستا در فصل تابستان آب مورد نیاز خود را از چشمه های اطراف روستا با الاغ حمل می کنند.
به گفته این دو دختر ، با توجه به وجود چشمه های زیرزمینی در نزدیکی روستا نیاز است مسئولان نسبت به تامین آب آشامیدنی سالم با مردم روستا همکاری کنند.
ساکنان روستا اظهار داشتند که در فصل تابستان تعداد خانوارهای روستا با آمدن تعدای از ساکنان مناطق همجوار به 25 خانوار می رسد و نیاز است مسولان نسبت به تامین امکانات از جمله جاده مناسب و آب آشامیدنی اقدام کنند.
16 خانوار روستای نسه تاویس بر روی میزهای قدیمی و کهنه مدرسه توسط دکتر متخصص کاروان سلامت هلال احمر یکی یکی ویزیت شدند.
پزشک معتمد و همراه کاروان جمعیت هلال احمر کهگیلویه پس از دیدن چهره ساکنان گفت: مشکلات اصلی اهالی این روستا سوء تغذیه است. به گفته وی کودکان روستا مشکل کمبود رشد بدنی دارند و نیاز است تدابیر ویژه برای حمایت از این کودکان اندیشیده شود.
اعظم دلیری تاکید کرد که برای تکمیل دوره درمان اهالی نیاز است هر ماه پزشک از این روستا بازدید کند و وضعیت سلامت کودکان را بررسی کند.
وی تصریح کرد در صورت تداوم نداشتن دوره درمان این کودکان ،در سال های آینده آنان با مشکلات بیشتری رو به رو می‌شوند.
بخشدار دیمشوک هم همراه کاروان است .وی می گوید روستاهای زیادی در بخش دیشموک هست که از کمبود امکانات اولیه رنج می برند. عمق محرومیت در این روستاها زیاد است.
صفا حبیبی هم که مثل بقیه اعضای کاروان ظاهر روستا را دیده است ،می افزاید: خانواده‌های ساکن در این روستا که از هرجهت محروم هستند.
وی با اشاره به اینکه در بیشتر فصول سال راه ارتباطی و ماشین رو روستا به دلیل بارندگی و گل آلود بودن مسدود می‌شود ،بیان کرد: به دلیل سخت گذر و ناهموار بودن راه ارتباطی، بیشتر مواقع فرد بیمار که با تابوت چوبی حمل می‌شود با مشکل رو به رو می‌شود.
رئیس جمعیت هلال احمر کهگیلویه ، کاروان سلامت روستای نسه تاویس دیشموک را چهلمین مقصد کاروان سلامت هلال احمر در 2 سال گذشته ذکر کرد و گفت: این کاروان ها با همکاری و حمایت خیرین به روستاها سفر می‌کنند.
سید عادل رهبریان افزود: جمعیت هلال احمر با هدف ارائه خدمات انسان دوستانه به اقشار محروم جامعه در طول سال خدمات مختلفی را ارائه می‌دهد.
وی بیان کرد: در سال گذشته این جمعیت با تهیه دارو و بسته‌های مواد غذایی کاروان های زیادی به مناطق محروم این شهرستان از جمله آجم، دلی مهتاب، روستای رودسمه و سرگچ دیشموک و منطقه آبریزک دشمن زیاری در بخش مرکزی و دیشموک شهرستان اجرا کرده است.
رهبریان اضافه کرد: این جمعیت در سال جاری همزمان با چهلمین سالگرد انقلاب ، چهلمین کاروان سلامت خود را به روستای محروم نسه تاویس فرستاد.
وی تصریح کرد: در این کاروان 30 بسته مواد غذایی و بهداشتی به ارزش 25 میلیون ریال توزیع شد.
رئیس جمعیت هلال احمر کهگیلویه اظهار کرد: از سوی پزشک و مامای داوطب همراه جمعیت هلال احمر 80 نفر از اهالی روستا بصورت رایگان ویزیت شدند و دارو در اختیار آنها قرار گرفت.
رهبریان تصریح کرد: در صورت حمات خیرین سفرهای کاروان هلال احمر به نقاط محروم شهرستان کهگیلویه ادامه خواهد داشت.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه یکی از سیاست های اصلی دولت خدمات رسانی به نقاط محروم است گفت: هلال احمر در راستای خدمات انسان دوستانه خود کاروان های سلامت را در نقاط محروم اجرا می کند.
سید امان الله جهان بین اظهار داشت: تاکنون کاروان های حمایتی خوبی از سوی هلال احمر کهگیلویه در مناطق محروم این شهرستان اعزام شده که مشوق خوبی برای حمایت خیرین بوده است.
وی افزود: روستاهای محروم و دور افتاده با همکاری بخشداران و دهیاران شناسایی و با حمایت خیرین این کاروان ها به روستاها اعزام می شود.
روستای نسه تاویس با 16 خانوار جمعیت در بخش دیشموک و 105 کیلومتری دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه قرار دارد.
بخش دیشموک با 21 هزار نفر جمعیت دارای 75 روستای بزرگ و کوچک است.



تاریخ انتشار : 18 بهمن 1397, 09:46



» اخبار مرتبط:

  • با هدف کمک به نیازمندان طرح «ارمغان مهر» به همت جمعیت هلال‌احمر کهگیلویه برگزار می‌شود
  • روستای سردره چاروسا میزبان بیست و ششمین کاروان سلامت هلال احمر شهرستان کهگیلویه بود/گزارش تصویری
  • اجرای اردوی جهادی جمعیت هلال احمر کهگیلویه به روستای "رودریش" بخش دیشموک
  • عمق محرومیت در روستاهای دورافتاده دیشموک /مردم«موردراز» خواستار رسیدگی مشکلات هستند
  • دست یاری هلال احمر کهگیلویه بر سر معلولان بی منجگانی
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟