مشروح اخبار


» اخلاق پیروزی را فوتبال تقلید کنیم



مشارکت بیش از هفتاددرصدی و خلق حماسه‌ای که مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در دوم اسفندماه آفریدند تنها به لطف رعایت اخلاق و شعارهای انسانی در کمپین‌های مختلف انتخاباتِی بود. این پیروزی گوارای وجود آحاد افرادی که با مشارکت خویش سرود وحدت و مشارکت و مسئولیت اجتماعی سر دادند.

مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین راک نیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.

به نام خدا:

اخلاق پیروزی را از فوتبال تقلید کنیم
 نوشته :سید نورمحمد حسینی سوق
مشارکت بیش از هفتاددرصدی و خلق حماسه‌ای که مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در دوم اسفندماه آفریدند تنها به لطف رعایت اخلاق و شعارهای انسانی در کمپین‌های مختلف انتخاباتِی بود. این پیروزی گوارای وجود آحاد افرادی که با مشارکت خویش سرود وحدت و مشارکت و مسئولیت اجتماعی سر دادند.
 این مشارکت گسترده میسر نمی شد مگر با حضور فعال گروههای سیاسی مختلف اعم از اصول گرا و اصلاح طلب ،سنتی و مدرن ،شهری و روستایی و عشایری . 
تمرین دموکراسی تنها در سایه دو سرمایه علم و ادب ممکن خواهد بود. علم می گوید که هر کس آزاد است از میان کاندیداهای موجود، هر کسی را که می‌پسندد برگزیند و ادب حکم می‌کند که به انتخاب همه افراد، احترام بگذاریم.
من سال‌ها پیش در یک همایشی پس از انتخابات گفتم باید بیشتر تمرین کنیم تا تحمل مخالف و شرایط آزادی بیان ورای را پیدا کنیم. باید قبول کنیم که ما هرچند پیشرفت‌های زیادی داشتیم ولی تا رسیدن به مطلوب فاصله‌داریم.
ما باید یاد بگیریم که ممکن است برادرمان، خواهرمان، پسرعمویمان، فامیلمان، همشهری‌مان رأی او متفاوت از رأی من باشد. این تفاوت رأی را اگر به تضاد و مخالفت نام نهادی آنگاه انگیزه روانی دشمنی و عداوت در ما زنده می‌شود. این فرایند به‌طورکلی سلامتی جامعه را به خطر می‌اندازد.
در علم دموکراسی به تبلیغات انتخاباتی، کارزار انتخاباتی گفته می‌شود. کارزار انتخاباتی (election campaign) عبارت است از مجموعه اقداماتی که یک نامزد انتخابات یا حزب برای جلب نظر رأی‌دهندگان به عمل می‏آورد.‏
در این کارزارهای تبلیغاتی، حمله وجود داشت، دفاع وجود داشت، خطا بود، آفساید هم می‌دیدیم. گل‌های فراوانی مشاهده می‌کردیم؛ و...خلاصه همه‌چیز وجود داشت.
به لحاظ علمی هر چه به سمت روزهای پیک انتخابات و روز رأی‌گیری می‌رسیم انبوه خلق یا crowd شکل می‌گیرد. وقتی انبوه خلق شکل گرفت فراوانی رفتارهای هیجانی جوانان و نوجوانان و در مواردی بزرگ‌سالان، در شهر و خیابان و محاورات و صحبت‌ها و چت‌ها به اوج می‌رسد و در این حالت احتمال اشتباه و خطا هم بیشتر می‌شود.
عین حالتی که در یک مسابقات فوتبال خصوصاً دربی پیش می‌آید. فحش و ناسزاهایی که در دربی در انبوه خلق تماشاگران می‌بینیم نیم ساعت پس از پایان بازی نخواهی دید. هیجانات به‌سرعت فروکش می‌نماید ولی در اینجا وظیفه کمپین‌هاست که توان کنترل این انبوه خلق‌ها را داشته باشد و اجازه ندهند که بی‌نظمی شکل گیرد.
چون بالاخره در هر رقابت فقط یک نفر برنده شد و بازی تمام می‌شود.
. هرچند تاریخ انتخابات در استان و شهرستان، به ما می گوید که در شهرهای سنتی و حتی شهرهای مدرن، این انبوه خلق‌ها باعث مشکلات عدیده‌ای برای جامعه شده‌اند. وبی نظمی‌هایی در جامعه به وجودمی آیند.
خوشبختانه در انتخابان 1394 و 1398 در استان کهگیلویه و بویراحمد خبری از این بی‌نظمی‌های شهری د ر شهرستان‌ها نبود؛ و این نه یک درجه بلکه نشانگر تکامل فکری مردم عزیز استانمان هست.
 ولی در سطح خرد، خانواده‌ها و کوی و برزن، متأسفانه هنوز مشکلاتی رؤیت می‌شود. قطعاً برنده شدن یک جناح، مجوزی برای بی‌احترامی و بی‌اخلاقی و قهر و تقاص و انتقام به اقلیت نیست؛ و برعکس رأی نیاوردن یک فرد مجوزی برای توهین به اکثریت نیست.
وظیفه هواداران و ستادها و کمپین‌های پس از پیروزی بسیار متفاوت هست. برای ستادهای پیروز، ناراحتی یک نفربر اثر بی‌اخلاقی هم زیاد است. باید به سراغ بستگان و همشهریان و هم‌ولایتی‌هایی که رأی آن‌ها با شما متفاوت بود، بروید و واگرایی‌های به وجود آمده را به هم‌گرایی‌های عمیق برای گذران زندگی قبیله‌ای، مدنی، کاری، خانوادگی و...تبدیل کنیم تا انشا الله با وحدت و انسجام به فکر تعالی و توسعه منطقه‌مان بوده باشیم.
واین وظیفه بیشتر بر عهده کمپین پیروز است که به سمت مخالفان به ظاهرشکست خورده بروند و بااخلاق اسلامی؛ بازی دموکراتیک را برای توده مردم شیرین نمایید.
در پایان لازم می دانیم که پیروزی انتخاباتی ،حجت الاسلام موحد از شهرستانهای کهگیلویه و چرام و بهمئی و لنده و جناب آقای تاجگردون را از شهرستان های گچساران و باشت و جناب آقای روشنفکر را از شهرستان بویراحمد و دنا تبریک بگوییم و از رقبای بزرگوار آنها ،خصوصا ،عدل هاشمی پور ، نجات نیا ،سید قدرت حسینی ،زینل زاده ،غلام محمد زارع ،جناب آقای منتظریان و هم چنین جناب بهرامی و سایر کاندیداهای سه حوزه مذکور ،که اسباب این مردم سالاری دینی را فراهم نمودند قدردانی نماییم 
حواستان باشد که ما باهم اختلاف داشتیم نه تضاد
برادر کوچک شما:
 سید نورمحمد حسینی سوق



تاریخ انتشار : 6 اسفند 1398, 19:36



» اخبار مرتبط:

  • اگر،"فائزه "برای پیروزی اصلاح طلبان درانتخابات مجلس
  • خطر بازاری شدن انتخابات
  • هر میتینگ انتخاباتی سبب اختلاف و دشمنی نمی‌شود.
  • محمد باقر قالیباف درباره انتخابات ریاست‌جمهوری بیانیه‌ای صادر کرد+متن بیانیه
  • تشکیل کمپین «حمایت تا صعود» تیم‌های هندبال و فوتبال نفت و گاز گچساران
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟