مشروح اخبار


» حمايت اصلاح‌طلبان از کانديداي غيراصلاح‌طلب خودکشي سياسي است



دبيرکل حزب مردم‌سالاري، اجماع اصلاح‌طلبان بر روي يک کانديداي غيراصلاح‌طلب در انتخابات رياست‌جمهوري يازدهم را خودکشي سياسي دانست.

مصطفي کواکبيان در گفت‌وگو با ايسنا، درباره مطرح شدن پيشنهادي از سوي برخي افراد مبني بر اينکه اصلاح‌طلبان بهتر است بر روي يک کانديداي غيراصلاح‌طلب اجماع کنند، گفت:


 

 دبيرکل حزب مردم‌سالاري، اجماع اصلاح‌طلبان بر روي يک کانديداي غيراصلاح‌طلب در انتخابات رياست‌جمهوري يازدهم را خودکشي سياسي دانست.

مصطفي کواکبيان در گفت‌وگو با ايسنا، درباره مطرح شدن پيشنهادي از سوي برخي افراد مبني بر اينکه اصلاح‌طلبان بهتر است بر روي يک کانديداي غيراصلاح‌طلب اجماع کنند، گفت: اين کار، خودکشي سياسي است. وي با بيان اينکه "ما يا کانديدا نخواهيم داشت يا حتما يک کانديداي اصلاح‌طلب معرفي خواهيم کرد"، افزود: مگر نخبه اصلاح‌طلب کم داريم؟ درست است که شايد برخي دوستان تمايل نداشته باشند کانديدا شوند و هرچند که بارها گفته‌ايم اگر آقاي خاتمي کانديدا شود حتما از او حمايت مي‌کنيم، اما مفهوم اين حرف اين نيست که بگوييم يا خاتمي يا هيچ‌کس. اين تفکر که بگويند اصلاح‌طلبان بايد بر روي يک کانديداي اجاره‌اي اجماع کنند، انحرافي‌ترين تفکر است.

کانديداي واحد براي اصلاح‌طلبان

کواکبيان در ادامه، با بيان اينکه "حزب مردم‌سالاري همچنان به دنبال تبيين «طرح مناسک» است"، گفت: طرح مناسک با توجه به تجربه انتخابات سال 84 بر اين باور است که در يک مجمع حداقل چهار هزار نفره از سراسر کشور که نمايندگان تمام استان‌ها، احزاب و نخبگان اصلاح‌طلب در آن حضور داشته باشند بايد تمام کانديداهايي که با گرايش اصلاح‌طلب هستند ديدگاه‌هاي خود را مطرح کنند و پس از راي‌گيري، فرد برتر و برگزيده به عنوان کانديداي نهايي اصلاح‌طلبان شناخته شود. اين نماينده پيشين مجلس ادامه داد: پس از اين پروسه، همه بايد منشوري را امضا کنند و طبق آن تعهد بدهند که در انتخابات رياست‌جمهوري با همان کانديداي واحد وارد انتخابات مي‌شوند. در صورت موفقيت طرح مناسک، خروجي اين طرح، اجماع اصلاح‌طلبان بر روي يک کانديدا خواهد بود. ما به دنبال اجراي اين طرح هستيم، چراکه معتقديم تجربه انتخابات 84 تلخ‌ترين تجربه براي اصلاح‌طلبان بود. وي با بيان اينکه "هنوز همه اصلاح‌طلبان اعلام نکرده‌اند که مي‌خواهند وارد عرصه انتخابات شوند و ما در حال بسترسازي هستيم تا اين اتفاق بيفتد"، اظهار کرد: اگر مُر قانون انتخابات دقيقا اجرا شود، نوعي عدالت تبليغاتي براي افراد محتمل‌الورود وجود داشته باشد و اينطور نباشد که صداوسيما برنامه‌هاي خود را فقط براي يک جريان خاص تدارک ببيند، همچنين هيچگونه تخلفي از قانون انتخابات انجام نگيرد و از امکانات دولتي به نفع فعاليت‌هاي انتخاباتي استفاده نشود، در اين صورت شرايط ورود به عرصه انتخابات فراهم‌ خواهد بود.

ترديد در مورد اصلاح قانون انتخابات

کواکبيان با تاکيد بر لزوم رعايت کامل قانون انتخابات، درباره طرح اصلاح قانون انتخابات که در مجلس شوراي اسلامي مطرح است، گفت: بعيد مي‌دانم طرح‌هاي جديدي که براي قانون انتخابات مطرح مي‌کنند به نتيجه برسد. اين نماينده پيشين مجلس يادآور شد: ما در مجلس هشتم طرحي قوي‌تر از آنچه امروز ارائه مي‌شود مطرح کرديم و مثلا در آن تاکيد کرديم که در تفسير "رجل سياسي"، اعضاي هيات علمي دانشگاه‌ها،‌ دبيرکل‌هاي احزاب، مديران مطبوعات و شخصيت‌هاي صاحب‌نظر نيز گنجانده شوند ولي شوراي نگهبان اين طرح را رد کرد و دوباره به مجلس آمد و پس از يکي دو رفت و برگشت، در نهايت بيش از سه سال است که اين طرح در مجمع تشخيص گرد و خاک مي‌خورد. از مجمع تشخيص مصحلت نظام و رييس آن درخواست داريم که آن طرح را دوباره به جريان بيندازند چرا که آن طرح مي‌تواند به انتخابات آتي برسد ولي طرح‌هاي ديگر نمي‌رسند. دبيرکل حزب مردم‌سالاري در بخش ديگري از اين گفت‌وگو بر ضرورت ورود اصلاح‌طلبان به عرصه انتخابات رياست‌جمهوري يازدهم تاکيد کرد و گفت: شرايط امروز کشور به گونه‌اي است که همه بايد در عرصه حضور داشته باشيم و اصلاح‌طلب‌ها نيز بايد انتخابات را نه فقط به عنوان نقطه‌اي براي انتقال قدرت، بلکه به عنوان فرصتي براي بيان ديدگاه‌هاي خود و نقد وضعيت فعلي کشور بدانند. وي در ادامه درباره طرح وحدت ملي که از سوي آيت‌الله هاشمي رفسنجاني مطرح شده است، اظهار کرد: اگر آقاي هاشمي رفسنجاني بخواهد به طور جدي بازي‌گرداني سياسي داشته باشد و اين طرح واقعا عملي شود، طرحي دلسوزانه است. نبايد عده‌اي بگويند که اين طرح‌ها توطئه و فتنه است چراکه اينها از سر دلسوزي و براي برون‌رفت از مشکلات کشور است. کواکبيان در پايان، اجراي طرح دولت ائتلافي در صورت وجود شرايط مناسب بين طيف‌هاي مختلف سياسي در زمان پس از انتخابات رياست‌جمهوري يازدهم را مناسب دانست و گفت: من طرفدار دولت ائتلافي هستم ولي نمي‌شود قبل از انتخابات ائتلاف کرد بلکه بايد اجازه بدهيم انتخابات به خوبي پيش برود و بعد، طيف پيروز در صورت تمايل مي‌تواند از نخبگان بخش‌هاي مختلف کشور ولو با تفکرات سياسي متفاوت، استفاده کند.



تاریخ انتشار : 17 آبان 1391, 07:14



» اخبار مرتبط:

  • با هيچ اصولگرايي ائتلاف نمي‌كنيم
  • حضور خاتمي موجب اجماع بي‌نظير اصلاح‌طلبان مي‌شود
  • اميدواريم تلاشمان براي اجماع اصلاح‌طلبان تا عيد غدير نتيجه دهد
  • اصلاح‌طلبان بايد با تمام توان در انتخابات شرکت کنند
  • اصلاح‌طلبـان بـدون خاتمـي چه خواهنـد کـرد؟
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟