مشروح اخبار


» آسیب‌های احتمالی همزمانی انتخابات شوراها و ریاست‌جمهوری



 با تاکید بر اینکه نباید اجازه بدهیم دو انتخابات بر یکدیگر اثر بگذارند، افزود: به عنوان مثال شنیده می‌شود برخی افرادی که قصد کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری را دارند، درباره........

 

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه ممکن است همزمانی انتخابات شوراها و ریاست‌جمهوری منجر به معرفی لیست از سوی نامزدهای ریاست‌جمهوری شود، گفت: قرار نیست هر کسی که رییس‌جمهور دوره آینده شد، حتما لیست مدنظر او در انتخابات شوراها پیروز شود. بلکه رییس‌جمهور و اعضای شورا باید بتوانند با هر کسی که در ارکان مدیریتی قرار می‌گیرد، کار کنند. 

خسرو دانشجو در گفت‌وگو با  (ایسنا)، با اشاره به نقدهای کارشناسی که به همزمانی انتخابات شوراها و ریاست‌جمهوری وارد است،‌ اظهار کرد: انتخابات ریاست‌جمهوری رنگ‌ و بوی سیاسی دارد و جریان‌های سیاسی مستقیما در آن درگیر هستند، به همین خاطر این نگرانی وجود دارد که در این فضا انتخابات شوراها هم بیش از اندازه سیاسی شود.

 

وی با بیان اینکه شوراها عرصه فعالیت کارشناسی و عملی است و موضع‌گیری‌ها باید کاملا کارشناسی باشد، تاکید کرد: شورا محل تاخت‌وتاز جریان‌های سیاسی نیست و نباید فضای انتخابات به‌گونه‌ای رقم بخورد که ناخواسته این شرایط ایجاد شود.

 

سخنگوی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه نباید اجازه بدهیم دو انتخابات بر یکدیگر اثر بگذارند، افزود: به عنوان مثال شنیده می‌شود برخی افرادی که قصد کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری را دارند، درباره مباحث مربوط به شوراها به‌ویژه شورای شهر تهران که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اظهارنظر می‌کنند که این موضوع مشکلاتی را به‌دنبال خواهد داشت.

 

 

خطرات ناشی از ارائه لیست برای انتخابات شوراها از سوی نامزدهای ریاست‌جمهوری

 

 

دانشجو خاطرنشان کرد: در بدبینانه‌ترین حالت، ممکن است برخی کاندیداهای ریاست‌جمهوری از فضای همزمانی دو انتخابات استفاده کرده و لیستی برای شوراها ارائه کنند که این اقدام خطراتی را برای شوراها ایجاد می‌کند.

 

وی ادامه داد: قرار نیست هر کسی که رییس‌جمهور دوره آینده شد، حتما لیست مدنظر او در انتخابات شوراها پیروز شود. بلکه رییس‌جمهور و اعضای شورا باید بتوانند با هر کسی که در ارکان مدیریتی قرار می‌گیرد، کار کنند.

 

سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه گفت‌وگوی خود با ایسنا،‌ به تشریح یکی از مسائل مهم ناشی از همزمانی دو انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها پرداخت و گفت: مجموع اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا حدود 150 هزار نفر هستند؛ از طرفی به ازای هر صندلی عضویت شوراها به طور متوسط 10 کاندیدا وجود دارد که به این ترتیب، رقمی بالغ بر یک‌میلیون و 500 هزار نفر از آحاد جامعه مستقیما در جریان انتخابات شوراها نقش دارند.

 

وی ادامه داد: اگر برای هر کاندیدا دست‌کم 10 نفر قصد فعالیت و تلاش برای انتخاب شدن او را داشته باشند، بنابراین بالغ بر 15 میلیون نفر درگیر انتخابات شوراها خواهند بود، در حالی که این سرمایه اجتماعی می‌تواند در خدمت برگزاری پر شور انتخابات ریاست‌جمهوری باشد و سپس در وعده دیگری در انتخابات شوراها مشارکت داشته باشند.

 

وی با بیان اینکه همزمان برگزار شدن دو انتخابات یک قانون است، به ایسنا گفت: این همزمانی می‌تواند با اختلاف زمانی دو هفته‌ای اعمال شود و نمایندگان هیات رییسه فراکسیون مدیریت شهری هم که هفته گذشته در جلسه مشترکی با شورای شهر تهران این موضوع را به بحث گذاشتند، اغلب موافق چنین پیشنهادی بودند. اما از آنجا که زمان کافی برای اتخاذ تصمیم جدید به منظور برگزاری جداگانه این دو انتخابات وجود ندارد، بنابراین احتمالا انتخابات چهارمین دوره شوراها و یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری همزمان در خرداد 92 برگزار خواهد شد و همه باید با احساس تکلیف، به پرشورتر برگزار شدن هر دوی آنها کمک کنیم.



تاریخ انتشار : 11 بهمن 1391, 14:25



» اخبار مرتبط:

  • شرط ورود اصلاح طلبان به شوراها
  • تاریخ اعلام اولین نتایج بررسی صلاحیت نامزدهای شوراها
  • ممنوعیت حضور کاندیداها در مراسم اعتکاف
  • هیئت رئیسه شورای اسلامی کهگیلویه و بویراحمد انتخاب شدند
  • زمان احتمالی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود