مشروح اخبار


» بررسي رفع فيلتر «فيس‌بوک»



دبير شورايعالي فضاي مجازي با تشريح سياستها و برنامه‌هاي اين شورا براي فيلترينگ گفت: يکي از مهمترين برنامه‌هاي شورا رفع مشکلات موجود در زمينه فيلترينگ سايتهاي اينترنتي است در همين زمينه اجراي طرحي به نام هوشمندسازي فيلترينگ آغاز مي‌شود. به گزارش مهر، مهدي اخوان بهابادي در نشستي در مورد برنامه‌هاي شورايعالي فضاي مجازي درخصوص فيلترينگ سايتهاي اينترنتي به سئوالات خبرنگاران پاسخ گفت.
از زماني که شورايعالي فضاي مجازي با حکم رهبر معظم انقلاب تاسيس شده است يکي از مواردي که پياپي از آن صحبت شده موضوع تغيير در اجراي روند فيلترينگ سايتهاي اينترنتي بوده، در اين زمينه چه برنامه‌هايي مدنظر است؟
مهدي اخوان بهابادي: يکي از دغدغه‌هايي که در خصوص موضوع فيلترينگ وجود دارد، مربوط به اين است که بعضا اعتراضهايي را مي‌شنويم که دسترسي به برخي از سايتهايي که از نظر نظام مي‌توانند مجاز تلقي شوند به دليل نحوه اعمال فني فيلترينگ امکان پذير نيست و براي حل اين مشکل طرحي براي هوشمند سازي فيلترينگ کشور شروع شده که اميدواريم به نتيجه برسد.
اين روش چه تفاوتي با عملکرد سامانه فيلترينگ فعلي دارد؟
در حال حاضر فيلترينگي که در داخل کشور اعمال مي‌شود فيلترينگ روي URL - آدرس- است که سعي مي‌کنيم اين فيلترينگ را هوشمند کنيم؛ روش فعلي فيلترينگ جزء روشهاي مقدماتي و ابتدايي است و هرچقدر مکانيزم نرم افزار فيلترينگ از نظر فني پيشرفته تر شود احتمال خطا و اشتباه در تصميم گيري کمتر خواهد شد.
يعني با اجراي سامانه فيلترينگ هوشمند حجم فيلترينگ از نظر کمي کمتر مي‌شود؟
بله؛ براساس اين طرح درصد خطاي سامانه فيلترينگ کشور کاهش پيدا مي‌کند؛ به عنوان مثال هم اکنون اگر درون سايتي که داراي چندين صفحه است يک محتواي مجرمانه وجود داشته باشد با استفاده از نرم افزار فعلي فيلترينگ، ناگريز کل سايت فيلتر مي‌شود اما اگر اين هوشمند سازي اجرايي شود مي‌توان تنها بخش مدنظر را فيلتر کرد و دسترسي به مابقي محتواي سايت امکان پذير باشد؛ براين اساس اين موضوع، باعث کاهش قابل توجه حجم فيلتر خواهد شد.
زمان کامل اجراي اين پروژه چه موقع است و فکر مي‌کنيد چه زماني کاربران ديگر مشکلي با نحوه فعلي فيلترشدن سايتهاي اينترنتي نداشته باشند؟
اجراي کامل اين پروژه زمان بر است اما شروع کار از چند روز گذشته آغاز شده و اميدواريم فاز مقدماتي آن در 3 ماه آتي به بهره برداري برسد.
ديدگاه شما در مورد مقوله فيلترينگ سايتهاي اينترنتي چيست و تا چه حد اجراي مسدوديت سايتهاي اينترنتي را صحيح مي‌دانيد؟
اصل وجود فيلترينگ داخل کشور ضروري و حتمي است و اگرچه انتقاداتي به اين موضوع در اجرا وجود دارد اما اصل وجود فيلترينگ براي کشور لازم است و نمي‌توانيم اجازه دهيم که به هر نوع محتوايي مضر براي فرهنگ کشور بدون هيچ محدوديت دسترسي وجود داشته باشد؛ هر کشوري از کيان خود صيانت مي‌کند و اين هم يکي از حوزه‌ها است.
با اين وجود اگر کاربري اعتراضي به محدوديت و مسدوديت سايتهاي اينترنتي داشته باشد راه حلي براي اعلام اعتراض وجود نخواهد داشت؟
اگر کاربري به مسدوديت سايتي اعتراضي داشته باشد يا بايد از طرف حاکميت به آن کاربر پاسخ داده شود که به اين دليل اين سايت فيلتر است و يا بايد سايت مورد نظر رفع فيلتر شود؛ با اجراي اين طرح جديد، از اين پس شاهد اين نخواهيم بود که فردي شکايت کند که به اشتباه سايتي فيلتر شده است و بدون اينکه پاسخي دريافت کند خيلي آرام از کنار اين درخواست عبور کنيم؛ البته هم اکنون نيز سامانه اي براي اين موضوع وجود دارد اما سرعت پاسخ دهي آن آنطور که مدنظر است نبوده و بايد اين موضوع ارتقا پيدا کند.
در اين زمينه کاربران براي اعلام اعتراض خود بايد به کجا مراجعه کنند؟
در چند روز آينده يک نقطه تماس معرفي مي‌کنيم که کساني که فکر مي‌کنند به اشتباه سايتي فيلتر شده مي‌توانند درخواست خود را از اين طريق اعلام کنند و در زمان بسيار کوتاه پاسخ خود را بگيرند.
آيا نحوه سياستگذاري و اجراي فيلترينگ سايتهاي اينترنتي در طرح هوشمندسازي فيلترينگ تغيير مي‌يابد؟
در زمينه فيلترينگ سايتهاي اينترنتي سياستگذاري توسط شوراي عالي فضاي مجازي و تعيين مصداق فيلترينگ مانند گذشته توسط کميته تعيين مصاديق و اجراي آن توسط وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات انجام خواهد شد.
آيا آماري وجود دارد که چند درصد کاربران اينترنتي براي دور زدن سامانه فيلترينگ از ابزارهاي فيلترشکن استفاده مي‌کنند؟
به طور قطع تعداد کاربراني که از فيلترشکن استفاده مي‌کنند تعداد قابل توجهي نيست و براساس بررسي‌هاي صورت گرفته کمتر از 10 درصد کاربران از فيلترشکن استفاده مي‌کنند.
پس با اين وجود آمارهايي که گفته مي‌شود نزديک به 20 ميليون ايراني عضو شبکه فيس بوک هستند را تاييد نمي‌کنيد؟
عضويت 20 ميليون کاربر ايراني در شبکه اجتماعي فيس بوک به هيچ وجه صحيح نيست و تعداد کاربران ايراني داخل کشور که عضو شبکه اجتماعي فيس بوک هستند بسيار بسيار کمتر از اين تعداد است.
در همين حال پيش از اين از طرف شما نقل قولهايي براي رفع محدوديت دسترسي به شبکه اجتماعي فيس بوک عنوان شد بود، آيا فيلترينگ فيس بوک برداشته مي‌شود؟
مسدوديت دسترسي به شبکه اجتماعي فيس بوک در کوتاه مدت به هيچ وجه برداشته نمي‌شود.
در بلند مدت چطور؟
رفع محدوديت فيس بوک در بلند مدت قابل بررسي است.
به طور کل ارزيابي شما از شبکه‌هاي اجتماعي چيست و برنامه اي براي ايجاد شبکه اجتماعي بومي نداريد؟
به شبکه‌هاي اجتماعي اعتقاد داريم و از شبکه‌هاي اجتماعي داخلي حمايت مي‌کنيم و معتقديم که شبکه‌هاي اجتماعي داخلي بايد تقويت شوند چرا که با تقويت آنها مراجعه مردم به شبکه‌هاي اجتماعي خارج، کمتر مي‌شود.
به عنوان آخرين سوال درباره برخي اخبار و آمارهايي که در مورد استفاده کاربران ايراني از سايتهاي مستهجن و کليد واژه‌هاي غيرمجاز در اينترنت مطرح مي‌شود نظرتان چيست؟
ما به هيچ وجه اين آمار را تاييد نمي‌کنيم چرا که اطلاعاتي که راجع به کاربران ايراني منتشر مي‌شود توسط دستگاهها و شرکتهاي خارجي کاملا مغرضانه است و طبق آماري که در دست است حتي افرادي که از فيلترشکن استفاده مي‌کنند و سامانه فيلترينگ را دور مي‌زنند هدف اصلي شان دسترسي به سايتهاي مستهجن نيست.



تاریخ انتشار : 15 بهمن 1391, 02:25



» اخبار مرتبط:

  • راه‌اندازي اي‌ميل و موتورهاي جستجوگر فخر و فجر
  • کابينه فيس بوکي؛هيات دولت چند لايک خور داره؟
  • توپ «فيس بوک» در زمين بهارستان
  • عضويت در فيسبوک فعاليت مجرمانه نيست
  • کانديداها به دنبال «فيلتر شکن»
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟