مشروح اخبار


» شير خشك در استان بوشهر ناياب شده است



شماري از شهروندان بوشهري مي گويند: چند هفته است كه اكثر مارك هاي شير خشك در اين استان كمياب و يا ناياب شده است كه اين امر خانواده ها را در تامين شير مورد نياز فرزندانشان با مشكل روبه رو كرده است.

شماري از شهروندان بوشهري مي گويند: چند هفته است كه اكثر مارك هاي شير خشك در اين استان كمياب و يا ناياب شده است كه اين امر خانواده ها را در تامين شير مورد نياز فرزندانشان با مشكل روبه رو كرده است.
به گزارش پایگاه خبری راک نیوز ؛ به گفته برخی شهروندان هم اينك شير خشك با نام هاي نان، ببلاك، بيوميل، گيگوز، هومانا و آبتاميل به عنوان شيرهاي پرمصرف در داروخانه هاي استان بوشهر ناياب شده است. 
اسماعيل دوراهكي يكي از شهروندان ديري گفت: فرزند يك ساله ام شير نان ۲ مصرف مي كند كه دو هفته است براي تامين آن با مشكل روبه رو شده ام. 
وي افزود: نه تنها در شهرستان هاي دير، كنگان و عسلويه موفق به گرفتن اين نوع شير نشده ام بلكه در مركز استان نيز داروخانه ها در جواب مشتري ها كلمه نداريم را اعلام مي كنند. 
يك مادر كه عنوان كرد به فرزند چهار ماهه اش شير ببلاك شماره يك مي دهد گفت: ده روز است كه اين شير در داروخانه هاي بوشهر ناياب شده است و ناچار شده ام با زحمت فراوان از استان هاي ديگر دو قوطي بخرم. 
پريسا احمد زاده افزود: اگر نوزادان دركنار شيرخشك از شير مادر استفاده نكنند به طور طبيعي يك هفته يك قوطي شير مصرف مي كنند و كمياب يا ناياب شدن شير خانواده ها را با مشكل روبه رو كرده است. 
يك شهروند دشتستاني نيز گفت: پسر پنج ماهه ام شير آبتاميل مصرف مي كند كه هر دو شماره يك و دو اين شير در داروخانه ها ناياب شده است. 
مصطفي برازجاني افزود: هر چند شير گيگوز را جايگزين آن كرده ام اما چند روزي است كه فرزندم دچار اسهال شده و ناچار شده ام مصرف اين شير را قطع كنم. 
وي يادآورشد: شير همسرم نيز جوابگوي نياز فرزندم نيست و به دليل شرايط سني استفاده كمك شير نيز امكان ندارد. 
برازجاني اضافه كرد: كمبود طولاني مدت شير باعث سوء تغذيه كودكان مي شود كه در آينده پدران و مادراني قوي تحويل جامعه نمي شود. 
متصدي يكي از داروخانه هاي مستقر در خيابان سنگي بوشهر نيز گفت: نه تنها شير ناياب شده است بلكه قيمت انواع آن نيز به تازگي چندين هزار ريال گران شده است. 
وي كه خواست نامش در خبر ذكر نشود افزود: شير نان از ۹۶هزار ريال به ۱۴۰ هزار ريال، ببلاك از ۹۰ هرار ريال به ۱۲۰ هزار ريال ، گيگوز از ۷۰هزار ريال به ۱۲۰ هزار ريال و بيوميل از ۶۰هزار ريال به حدود ۱۱۰هزار ريال افزايش يافته است. 
وي اضافه كرد: هرچند فروش شير سود چنداني براي داروخانه ها ندارد اما عاملي مهم در خريد ساير اقلام دارويي و بهداشتي از داروخانه هاست. 
اين متصدي داروخانه در بوشهر يادآورشد: زماني كه شير توزيع مي شود نيز به مدت دو تا سه روز تمام مي شود. 
وي ادامه داد: توزيع شير ميان داروخانه ها به شكل سهميه اي است و هرچند به هر نفر فقط يك قوطي فروخته مي شود اما بازهم جوابگو نيست. 
معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي بوشهر نيز با تاييد كمبود شير گفت: توزيع شير خشك بين استان ها به شكل سهميه اي انجام مي شود و كمبود يا ناياب شدن آن محدود به بوشهر نيست. 
دكتر يحيي رضايي افزود: اكنون توزيع شير از سوي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي براساس جمعيت استان ها انجام مي شود كه اين امر صحيح نيست و بايد براساس شاخص زاد و ولد انجام شود. 
وي با بيان اين كه پيشنهاد اختصاص شير خشك براساس زاد ولد به مديركل داروي وزارتخانه داده شده است يادآورشد: درحالي كه ميانگين نرخ زاد و ولد در استان بوشهر سه درصد است در برخي از استان ها يك درصد است كه استمرار رويه كنوني مشكلات موجود را بيشتر خواهد كرد. 
معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي بوشهر اضافه كرد: هرچند عمده شيرهاي خشك موجود در بازار در داخل توليد مي شوند اما برخي از مواد اوليه آنها ساخت خارج است كه مشكلات تحريم تامين آن را با مشكل روبه روكرده است. 
رضايي گفت: با پيگيري هاي انجام شده برخي شير هاي پرمصرف از جمله نان تامين شده است كه از هفته جاري توزيع آن آغاز خواهد شد. 
وي افزود: تا زماني كه اختصاص سهميه شير براساس جمعيت انجام مي شود مشكلات اين بخش برطرف نخواهد شد./ایرنا



تاریخ انتشار : 29 مرداد 1392, 22:28



» اخبار مرتبط:

  • مردم از خرید شيرخشك مارك "هومانا"پرهیز کنند
  • سهمیه دارویی سه داروخانه در کهگیلویه و بویراحمد قطع شد
  • نوزادان کهگیلویه و بویراحمد گرسنه‌اند
  • آتش سوزي مهيب، انبار داروخانه را به خاكستر تبديل كرد
  • قحطی شیر خشک در گناوه
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟