مشروح اخبار


» نتیجه مذاکره ایران و آمریکا اعلام شد



معاون وزیر خارجه ایران پس از پایان مذاکرات دوجانبه، با مثبت ارزیابی کردن این مذاکرات از جمله ای استفاده کرد که به تیتر یک رسانه ای فارسی زبان دولت های غربی تبدیل شد


مذاکرات دو روزه ایران و آمریکا در ژنو سوئیس که مقدمه ای برای مذاکرات اصلی در وین محسوب می شود، دیروز پایان یافت. معاون وزیر خارجه ایران پس از پایان مذاکرات دوجانبه، با مثبت ارزیابی کردن این مذاکرات از جمله ای استفاده کرد که به تیتر یک رسانه ای فارسی زبان دولت های غربی تبدیل شد: «اختلافات هنوز به قوت خود باقی است.»

 

 

کلماتی که آقای سید عباس عراقچی برای مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا استفاده کرد، این ها بود: فشرده، سخت، مثبت، مفید

بی بی سی فارسی (BBCpersian):

 

 

مذاکرات دیپلمات های ایران و آمریکا در ژنو سوئیس که از دیروز آغاز شده بود، پس از ۱۱ ساعت گفت و گو به پایان رسیده است.

 


عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه ایران و از اعضای اصلی گروه ایرانی فضای حاکم بر مذاکرات را مثبت خواند اما گفت "اختلافات هنوز به قوت خود باقی است."

 



آقای عراقچی گفته "تبادل نظرهای خوبی انجام شد که در آستانه دور بعدی مذاکرات در وین مفید بود." ماری هرف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم اعلام کرده کشورش مصمم به دستیابی به توافق تا پایان مهلت شش ماهه (۲۹ تیر) است اما گفته که باید تصمیمات سختی گرفته شود.

 

 

 

 


لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه، می‌گوید تعداد سانتریفوژهای ایران مشکل اصلی مذاکرات اتمی است.

 

 


قرار است دیپلمات های ایرانی صبح چهارشنبه مذاکرات دوجانبه با همتایان فرانسوی خود در ژنو انجام دهند و سپس با سفر به رم در بعدازظهر همین روز، با دیپلمات های روسیه گفت و گو کنند.

 


دور پنجم مذاکرات جامع اتمی ایران و گروه ۱+۵ قرار است هفته آینده در وین آغاز شود.

 


در حالی که ۴۰ روز تا پایان دوره شش ماهه توافق موقت ژنو باقی مانده است، قرار است طی مذاکرات جامع، توافقی دائم برای حل و فصل نهایی پرونده ایران و رفع کلیه تحریم‌ها حاصل شود.

 

 

 

 

 

رادیو فردا (radiofarda):

 


مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا در حالی در ژنو پایان یافت که عباس عراقچی٬ عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران٬ می‌گوید این گفت‌و‌گوها در فضای مثبتی صورت گرفته، اما اختلافات هنوز به قوت خود باقی است.

 


به گزارش خبرگزاری مهر٬ عباس عراقچی روز سه‌شنبه، ۲۰ خردادماه، پس از پایان دو روز مذاکره دوجانبه با آمریکا در ژنو گفت: «گفت‌و‌گوها فشرده و سخت بود و در فضای مثبتی صورت گرفت. تبادل نظرهای خوبی انجام شد که در آستانه دور بعدی مذاکرات در وین مفید بود.»

 


وی با این‌ حال افزود: «اختلافات هنوز به قوت خود باقی است و مشورت‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.»

 


مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا روز دوشنبه، ۲۹ خردادماه، در ژنو آغاز شد و در روز اول پنج ساعت به طول انجامید.

 


به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی٬ ایرنا٬ این مذاکرات که در سطح «سیاسی و کارشناسی» در جریان بود٬ روز سه‌شنبه نیز در دو نوبت سه ساعته ادامه پیدا کرد.

 


ریاست هیئت جمهوری اسلامی را در این مذاکرات عباس عراقچی و مجید تخت روانچی بر عهده داشتند و ریاست هیئت آمریکایی نیز بر عهده ویلیام برنز و وندی شرمن٬ معاونان وزیر خارجه آمریکا، بود. هلگا اشمیت٬ معاون سیاسی کاترین اشتون٬ نیز در این مذاکرات حضور داشت.

 

 

 

 


واشینگتن گفته است که به منظور بالا بردن شانس موفقیت گفت‌و‌گوها٬ محتوای این مذاکرات اعلام نشده است. با این‌ حال عباس عراقچی پیشتر گفته بود که این گفت‌و‌گوها تلاشی است برای نزدیک شدن دیدگاه‌های طرفین به یکدیگر و افزوده بود که از جمله موضوعاتی که درباره آن صحبت می‌شود٬ بحث برداشته شدن تحریم‌هاست.

 


این مذاکرات در حالی پایان یافته است که مری هرف٬ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه با توجه به نزدیک بودن مهلت دستیابی به توافق نهایی٬ هشدار داد که  تا روز ۲۹ تیرماه مذاکرات باید به نتیجه برسد.

 


در همین روز عباس عراقچی نیز گفت که طرفین مذاکره به شدت در تلاش هستند تا در موعد مقرر به نتیجه برسند٬ اما افزود: «این که این کار امکان‌پذیر است یا نه٬ مسئله دیگری است.»

 


دور بعدی مذاکرات هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ قرار است ۲۶ تا ۳۰ خردادماه در وین برگزار شود. ایران می‌گوید که انتظار دارد در این دور از مذاکرات طرفین از کلیات وارد جزئیات شده و نگارش متن توافق جامع را آغاز کنند.
 

 

 

 

صدای آمریکا (VOA):

 


عباس عراقچی، سرپرست تیم مذاکره کننده هسته ای ایران، مذاکرات دو روزه با هیات آمریکایی را سخت و فشرده، اما در فضایی مثبت توصیف کرد و گفت اختلافات هنوز به قوت خود باقی است، اما مشورت ها ادامه پیدا خواهند کرد.

 


هیات های ایرانی و آمریکایی با ترکیبی از مقام های وزارت خارجه و کارشناسان هسته ای دو کشور، روزهای دوشنبه و سه شنبه برای آنچه مشورت و تبادل نظر برای رفع اختلافات در مذاکرات هسته ای خوانده شد، با یکدیگر مذاکره کردند.

 


در این مذاکرات، هلگا اشمیت، معاون کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز حضور داشت.

 


ماه گذشته، دور چهارم گفتگوهای هسته ای ایران و گروه ۱+۵ در وین، بدون پیشرفت به پایان رسید و طرفین امیدوار هستند با برگزاری نشست های دوجانبه، شرایط را برای پیشرفت دور بعدی مذاکرات که قرار است از ۲۶ خرداد ماه در وین برگزار شود، فراهم کنند.

 

 

ماری هارف

 


در همین ارتباط، ماری هارف، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا نیز در پایان روز اول مذاکرات هیات های ایران و آمریکا، هدف این گفتگوها را «مشورت» برای بررسی مسائل عمده، پیش از مذاکرات هفته آینده شش قدرت جهانی با ایران توصیف کرد.

 


او گفت که مذاکرات اتمی در یک «مقطع حیاتی» قرار دارد و زمان زیادی برای مذاکرات اتمی باقی نمانده و پیشرفت کافی نیز حاصل نشده است.

 


هیات مذاکره کننده ایرانی چهارشنبه نیز با دیپلمات های ارشد فرانسوی در ژنو دیدار خواهد کرد و عصر همان روز دیداری در رم با هیات روسی به سرپرستی سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه خواهد داشت.

 


 هانس دیتر لوکاس نماینده آلمان در مذاکرات ۱+۵ نیز ۲۵ خرداد به تهران سفر خواهد کرد تا پیش از برگزاری نشست وین با مقام های وزارت خارجه ایران گفت و گو کند.
 

 

 



تاریخ انتشار : 21 خرداد 1393, 08:27



» اخبار مرتبط:

  • شام «اشتون» بدون ظریف
  • عراقچی: هیچ پیشرفتی نداشتیم اما دنیا به آخر نرسیده است
  • سرمقاله واشنگتن‌پست: دستیابی به توافق هسته‌ای دشوار است/نمی‌توان خوش‌بین بود
  • آتش گرفتن سیلندر گاز در شیراز 5 نفر را مجروح کرد
  • حضور بازیگر زن ایرانی در سریال مشهور آمریکایی + عکس
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود