مشروح اخبار


» اروپايي‌ها خاک در چشم اسرائيل پاشيدند



ديپلماسي ايراني: القدس العربي در يادداشتي به شهرک‌سازي جديد رژيم صهيونيستي پرداخته و نوشته است: کشورهاي اروپايي سفراي اسرائيل را در پايتخت‌هاي خود در اعتراض به ساخت شهرک‌هاي صهيونيستي جديد که قرار است مطابق آن چيزي که دولت اسرائيلي اعلام کرده، سه هزار واحد مسکوني باشد، احضار کردند. بنا به گفته دولت اسرائيل اين خانه‌ها در شهرک معاليه ادوميم در کرانه باختري در قدس اشغالي احداث خواهند شد.

حکومت اسرائيل از زبان مسوولان خود گفته که از اين تصميم خود عقب نشيني نخواهد کرد، و گفته است که براي اجراي آن گام‌هاي عملي خواهد برداشت، از هيچ چيز نيز کوتاه نخواهد آمد، اين اظهارات باعث اعتراض کشورهاي غربي از جمله ايالات متحده آمريکا، فرانسه، بريتانيا و سوئد شده است که قبل از هر چيز بايد گفت که اين کشورها دوستان اصلي اسرائيل محسوب مي‌شوند.

پيش‌بيني نمي‌شود که با اين واکنش‌ها دولت اسرائيل از تصميم خود عقب نشيني کند چرا که آنها خيلي خوب مي‌دانند که اروپايي‌ها نيز مثل اعراب فقط در ظاهر سر و صدا دارند و از اين بابت کاملا مطمئن هستند. آنها خوب مي‌دانند که وقتي موضوع مرتبط به شهرک سازي‌ها، تروريسم يا جنگ چه در لبنان و چه در نوار غزه مي‌شود، همه آنها کاملا سکوت مي‌کنند. فرانسوا اولاند، رئيس جمهور فرانسه روز سه‌‌شنبه از طرح شهرک سازي‌هاي اسرائيلي انتقاد کرد و گفت که اين تصميم با صلحي که قرار است با فلسطيني‌ها توافق شود تعارض دارد اما بعد از اين مقدمه گفت که کشورش به هيچ وجه قصد ندارد که مجازاتي را متوجه اسرائيل کند.

دولت‌هاي غربي تحريم‌هاي سنگيني را متوجه سودان، عراق، ليبي، سوريه و ايران کرده اند و حتي تحت عناوين حقوق بشر و مبارزه با ديکتاتوري نظام‌هاي حاکم بر آن کشورها را با استفاده از نيروي نظامي‌سرنگون کرده اند اما به هيچ وجه حاضر نيستند حتي نصف اين رفتار را با اسرائيل که بدترين نوع رفتارهاي ضد حقوق بشري مثل شهرک سازي در سرزمين‌هاي ملتي اشغال شده، زير پا گذاشتن تصميم‌هاي بين‌المللي و قتل فرايند صلح که خود غرب سنگ بناي آن را گذاشت، انجام مي‌دهد، انجام دهند.

انتقاد ما از کشورهاي غربي به اين معنا نيست که کشورهاي عربي از آنها بهتر هستند، حکومت‌هاي اين کشورها روابط ديپلماتيک با اسرائيل برقرار کرده‌اند و مثل مصر و اردن معاهده صلح با اسرائيل امضا کرده‌اند و تا کنون نه سفير اين رژيم را احضار کرده‌اند و نه سفارتخانه‌هاي آن را در خاک خود بسته‌اند، و نه حتي يک حرکت اعتراضي در قبال شهرک‌سازي از خود نشان داده اند، چه در دروان ضعفشان چه در دوران قدرتشان.

ما از محمد مرسي، رئيس جمهوري مصر انتظار داريم همان طور که در اعتراض به حمله اسرائيل به غزه سفير اين رژيم در قاهره را اخراج کرد اکنون نيز در اعتراض به شهرک سازي‌ها مشابه همان رفتار را از خود نشان دهد و سفارتخانه اين رژيم را در قاهره ببندد. به خصوص اکنون که در اوج بحران سياسي داخلي خود به سر مي‌برد و مي‌تواند در چنين وضعيتي تحولي تاريخي در تاريخ سياسي کشورش رقم بزند که بي شک با حمايت همه جريان‌هاي سياسي مصر مواجه خواهد شد.

ساخت شهرک‌هاي اسرائيلي از زمان امضاي توافق نامه اسلو در 10 سال پيش تا کنون دو بار در کرانه باختري و نوار غزه مضاعف شده است، در هر مرتبه نيز اين افزايش زير چشم و گوش جامعه بين المللي صورت گرفته است، حتي با حمايت از حکومت‌هاي غربي و حمايت‌هاي مالي و اقتصادي آنها، از اين رو انتظار نمي‌رود که اين واقعه تلخ و توهين آميز اين بار تغيير کند.

احضار سفرا و اعتراض کردن به آنها بدون اين که در عمل اتفاقي صورت بگيرد، فقط پاشيدن خاک در چشم‌ها است، چرا که اسرائيل نه تنها خرق قوانين بين المللي را متوقف نمي‌کند بلکه حتي شاهد هيچ گونه تحريم سياسي يا اقتصادي نيز نخواهد بود. حتي شايد غرب به اين فکر بيفتد که بهتر است کل کرانه باختري شهرک اسرائيلي‌ها شود بهتر از آن است که اين رژيم را مورد تحريم و مجازات قرار دهد.




تاریخ انتشار : 16 آذر 1391, 08:53



» اخبار مرتبط:

  • بازتاب سخنراني روحانی در اسراییل
  • اصلاح‌طلبان‌ بزرگ‌ترين ‌سرمايه ‌اسرائيل در ايران هستند
  • براي نخستين بار در تاريخ، تل آويو موشك باران شد؛
  • هر حمله‌اي را با تمامي قوا تلافي مي‌کنيم /واکنش ايران به اظهارات نتانياهو
  • آيت الله هاشمي: براي بهبود رابطه به عربستان مي روم
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود