مشروح اخبار


» بخشدار مرکزی بویراحمد: بویراحمد کبیر باید در خور شأن خود دیده شود / 20 تعاونی در بویراحمد مثل زالویی هستند که خون مردم را در روستا‌ها می‌مکند / این تعاونی ها چه دستاوردی دارند؟ اداره کار و شورای صنفی پاسخگو باشند



بخشدار مرکزی بویراحمد گفت: ۲۰ تعاونی در روستاهای تل خسرو، سروک وجود دارند، متولی تعاونی‌های مسکن چه کسانی هستند، عده‌ای با نفوذهای که داشتند املاک مردم را خریداری کرده‌اند و کاربری‌های ما را حذف کرده اتد، در تل خسرو تعاونی‌هایی که وجود دارند، آن‌قدر فضای رهاشده‌ای وجود دارد، بدون توجه به سرانه‌های ورزشی و آموزشی زمین‌ها را فروخته‌اند.



بخشدار مرکزی بویراحمد گفت: ۲۰ تعاونی در روستاهای تل خسرو، سروک وجود دارند، متولی تعاونی‌های مسکن چه کسانی هستند، عده‌ای با نفوذهای که داشتند املاک مردم را خریداری کرده‌اند و کاربری‌های ما را حذف کرده اتد، در تل خسرو تعاونی‌هایی که وجود دارند، آن‌قدر فضای رهاشده‌ای وجود دارد، بدون توجه به سرانه‌های ورزشی و آموزشی زمین‌ها را فروخته‌اند.


بخشدار مرکزی بویراحمد گفت: ۲۰ تعاونی در روستاهای تل خسرو، سروک وجود دارند، متولی تعاونی‌های مسکن چه کسانی هستند، عده‌ای با نفوذهای که داشتند املاک مردم را خریداری کرده‌اند و کاربری‌های ما را حذف کرده اتد، در تل خسرو تعاونی‌هایی که وجود دارند، آن‌قدر فضای رهاشده‌ای وجود دارد، بدون توجه به سرانه‌های ورزشی و آموزشی زمین‌ها را فروخته‌اند.


به گزارش راک نیوز، علی اکبری تبار در گفت‌وگو با خبرنگار گفت: بخش مرکزی بویراحمد قریب به ۳۰۰ روستا دارد، ۲۲۰ روستا کد روستایی دارند و بودجه دارند، مابقی عشایر هستند و به‌صورت فصلی حضور دارند، ۸۶ روستا دارای دهیار و ۱۵۰ هزار نفر جمعیت در بخش مرکزی دارند.


اکبری تبار افزود: سرابتاوه، تل خسرو، سروک و مادوان سومین یا چهارمین مناطق مهاجرپذیر کشور هستند، سرابتاوه ۲۰ هزار نفر جمعیت دارد. روستاهایی که مهاجرپذیری بیشتری دارند، از جمله سرابتاوه، سروک، خلف آباد، گوشه، مهریان، قلات، امیرآباد، دشت روم را سال گذشته با قیر رایگان بهسازی کردیم، امسال باتوجه‌به شرایطی که پیش آمد، نیازسنجی کردیم و روستاهایی که مهاجرپذیری بیشتری دارند و نیازمند زیرساخت هستند، آسفالت کردیم.


اکبری تبار بیان کرد: نهضت آسفالت را در گنجه‌ای بزرگ، گنجه‌ای کهنه، علی‌آباد، موردراز سفلی، کالوس سفلی، روستاهایی هستند که قریب ۱۵۰ هزار مترمربع این روستاها را بهسازی، آسفالت، نصب سطل زباله انجام گرفت.


وی گفت: قبل از این بخش مرکزی در زیر سایه فرمانداری و یاسوج گم شده بود، ولی الان این نقش مهم را نمایان کردیم، تمام عملیات‌ها از جمله آتش‌سوزی‌ها، سیل و حوادث گاهی از بخشداری مرکزی استفاده می‌شود، چون در بدو ورود ستاد بحران در بخش مرکزی تشکیل دادیم و این ستاد نیازسنجی کرد، مثلاً در سیلی که فروردین‌ماه اتفاق افتاد بخشداری میدان‌دار بوده است.


۱۶ روستای مرز استان فارس و کهگیلویه و بویراحمد از بلاتکلیفی درآمد


اکبری تبار اظهار کرد: بیش از ۱۶ روستا در بخش مرکزی داشتیم که از بدو انقلاب یا از ۱۰ سال پیش تاکنون در بین استان فارس و استان کهگیلویه و بویراحمد دچار مشکلات پهنه جغرافیایی بودند و بلاتکلیف بودند، با مکاتباتی که انجام دادیم، با استفاده از نقشه‌های جی‌پی‌اس و دوربین الحاق این روستاها به‌درستی به استان انجام گرفت.


نهایت تلاش را معاون سیاسی استانداری، معاون اسبق سیاسی، بخش تقسیمات کشوری در این زمینه داشتند، علاوه بر اینکه این روستاها از بلاتکلیفی درآمدند میز خدمت در این روستاها تشکیل دادیم.


20 تعاونی در بویراحمد زالویی هستند که خون مردم را در این روستاها می‌مکند


وی گفت: ۲۰ تعاونی در روستاهای بخش مرکزی روستاهای تل خسرو، سرابتاوه، سروک وجود دارند، ولی نمی‌دانیم متولی تعاونی‌های مسکن چه کسانی هستند، در سازمان‌ها و ادارات عده‌ای بازنشسته شده‌اند، بانفوذ و ارتباطاتی که داشتند، تعاونی تشکیل داده‌اند، این تعاونی‌ها املاک مردم را خریداری کرده، تقسیم کرده‌اند و زمین‌ها را به فروش رسانده‌اند، برخی نقاطی که دارای ارزش‌افزوده تجاری است برای خودشان برداشته‌اند، و کاربری‌های ما را حذف کرده‌اند.


وی بیان کرد: در روستای تل خسرو که چسبیده به شهر و مرکز استراتژیک شهرستان بویراحمد است، تعاونی‌هایی که وجود دارند، مربوط به ادارات مهمی هم هستند، فضا رهاشده است، و نظارتی وجود ندارد، بدون توجه به سرانه‌های ورزشی و آموزشی زمین‌ها را فروخته‌اند.


اکبری تبار تصریح کرد: الان مردم به دلیل همین بی‌نظمی‌ها روزانه به بخشداری مراجعه می‌کنند، اگر امور صنفی و اداره کار مسئول هستند، چرا نظارتی نمی‌کنند، این تعاونی‌ها چه دستاوردی دارند؟ تعاونی‌ها مثل زالویی است که خون مردم را در این روستاها می‌مکد بدون اینکه برخوردی با آن‌ها صورت بگیرد.


دستگاه‌های نظارتی و امنیتی ورود کنند

وی خاطرنشان کرد: از دستگاه‌های نظارتی و امنیتی می‌خواهیم که یک‌بار دستگاه متولی را بخواهند، مدیران این تعاونی‌ها را بخواهند، ببینند دارند در شهر یاسوج چه‌کار می‌کنند، واقعاً زمین‌خوارتر از تعاونی‌ها وجود ندارد. در حوزه شهرسازی اگر بخواهیم برنامه‌ریزی داشته باشیم اول باید شهرسازی معبرها، سرانه‌ها و دیگر موارد را مشخص کند، ولی الان برعکس شده، زمین خریداری و تقسیم‌بندی می‌شود و بدون حساب و کتاب ساخت‌وساز می‌شود، سرانه مشخص نیست که اصلاً خیابان و معبر کجاست، برق و آب باید کجا باشد؟


بخشدار مرکزی بویراحمد گفت: مکاتبات زیادی با بنیاد مسکن و دهیاران انجام دادیم، برای اینکه حقوق مردم تضییع نشود. یکی از اساسی‌ترین مشکلات در بخش مرکزی کمبود سرانه‌ها است، مهاجرت زیاد، ترافیک، درهم‌آمیختگی باعث شده که مردم به این روستاهای نزدیک پناه بیاورند؛ ولی سرانه‌ای هم وجود ندارد.


راه‌اندازی کمیسیون انطباق در بخشداری


وی اظهار کرد: در بخش مرکزی راه‌اندازی کمیسیون انطباق انجام‌گرفته که قبلاً فعال نبوده است، این کمیسیون متشکل از بخشدار و نماینده فرماندار و نماینده استاندار و قاضی دادگستری است، این کمیسیون در این دوره فعال شد و هر دو هفته یکبار با حضور قاضی دادگستری تمم مصوباتی که گاهی در شوراها و دهیاری‌ها به‌صورت سلیقه‌ای انجام گرفت، در این کمیسیون مورد بررسی و تطبیق داده می‌شوند.


برای اولین‌بار زباله‌ها در کاکان ساماندهی و جمع‌آوری شد


اکبری تبار گفت: در سال ۱۴۰۳ قریب ۱۵۰ هزار مترمربع در ۶ روستا و قریب ۲۶۰ هزار مترمربع بهسازی و تسطیح، ۸۰۰ تابلوی نام‌گذاری معابر داشتیم، بعد از ۴ دهه در بحث بهداشت محیط، اولین‌بار است که زباله‌های بخش کاکان، روستاهای کالوس و فیروزآباد به‌صورت بهداشتی جمع‌آوری و ساماندهی شده است، در ورودی‌های شهر، معابر اصلی سطل نصب کرده‌ایم که با حضور گردشگران بهداشت محیط رعایت شود و زیبایی‌های شهر از بین نرود.


اکبری تبار بیان کرد: محدوده راه‌های روستایی تا جایی که طرح هادی وجود دارد، مربوط به حوزه دهیاری‌ها است، در مسیرهای اصلی مثل ورودی دوپشته دشت روم، مسیرهای اصلی مثل بخش گنجه‌ای مناطق خارج از حریم هستند، روستاهای فاقد دهیاری و مناطق خارج از حریم در حوزه کاری فرمانداری هستند، مثلاً روستای تنگ سریز که دهیار ندارد، فرمانداری باید خدمات بدهد که در این زمینه کم‌کاری صورت‌گرفته و با دادستان مکاتبات انجام داده‌ایم که بحث بهداشت محیطی این دهیاری‌ها ساماندهی شود.


اکبری تبار افزود: الان ما الان با بنیاد علوی تفاهم‌نامه داریم، در حوزه‌های اشتغال، ارائه خدمات، شناسایی جوامع هدف در ۴ روستای گوشه، مادوان، علی‌آباد و تلخگاه برنامه‌ریزی می‌کنیم.


شناسنامه جامع روستایی تشکیل داده‌ایم


اکبری تبار گفت: پیش‌ازاین بخش مرکزی بخش گمنامی بود، در حال حاضر بخشداری مرکزی در جلسات ستاد بحران، شورای ترافیک، بخشدار حرف برای گفتن دارد، درحالی‌که قبلاً بخشداری در سایه بود و فعالیتی نداشت. ولی الان پویایی و نظارت کامل بر دهیاران وجود دارد، اگر ارگانی بخواهد برای دهیاری‌ها برنامه‌ریزی کند، شناسنامه جامع روستایی تشکیل داده‌ایم، در خصوص جمعیت، خدمات روستا، نقاط ضعف و قوت روستا، تعداد مدرسه، بهداشت روستا، پدافند عامل روستا و... اطلاعات کامل شده است.


بویراحمد کبیر باید در خور شأن خود دیده شود


وی اظهار کرد: در بحث شورای برنامه‌ریزی و اعتبارت، بویراحمد کبیر که شامل شهرستان بویراحمد و شهر یاسوج است، نگاه گزینشی و سیاسی و منطقه‌ای و مقطعی باید برداشته شود، شهر یاسوج و بویراحمد کبیر باید در خور شأن خود دیده شود، باید باتوجه‌به نیازهایی که شهروندان دارند برنامه‌ریزی کنیم.


اکبری تبار گفت: ما تأکید کردیم که چرا بخشداری مرکزی را در جلسات کارشناسی و تخصصی دعوت نکردند، اگر قرار است پروژه‌ای اجرا شود، بخشداری که خط مقدم است و دائم سرکشی دارد، باید از بخشداری نظرخواهی شود که آیا فلان روستا نیاز به آب شرب دارد یا نیاز به آسفالت دارد؟


به مسئولان اعلام کردیم اعتبارات نباید خرد شود


اکبری تبار بیان کرد: موضوع دیگر این هست که اعتبارات نباید خرد شود، اگر قرار است در یک سال به ده روستا ۱۰ میلیارد داده شود، این کار را نکنند، بیایند این ده میلیارد را به سه روستا بدهند، و طرح هادی، زیرساخت، جدول، روشنایی، آسفالت، معبر، همگی را اجرا کنند، اگر در یک روستا بخواهند با یک میلیارد جدول‌کشی کنند، آسفالت روستا به ۵ سال آینده محول می‌شود، این هدررفت بیت‌المال است. همان یک میلیارد هم از دست می‌رود.


وی گفت: بنده به مسئولان از رئیس سازمان برنامه‌وبودجه گرفته تا معاون استاندار و فرماندار گفتم که بیایید نیازسنجی کنید و هر سال سه روستا خدمات فنی انجام دهیم بجای اینکه در ۱۰ روستا خدمات ۱۰ درصدی و ۲۰ درصدی داشته باشیم.


اکبری تبار افزود: به‌خاطر درهم‌آمیختگی روستاها، جمعیت، مهاجرت، سایر مؤلفه‌های موجود می‌طلبد نمایندگانی که وعده‌هایی دادند و دولت جدید شهرستان بویراحمد را در خور شأن خود ببینند، تصمیماتی که می‌گیرند مقطعی نباشد، تصمیمات بلندمدت باشد، یک چیزی که دغدغه ایجاد کرده الحاق روستاهای تل خسرو، سرابتاوه، مادوان، مهریان، بلهزار و مادوان و روستاهای شهر مادوان است، می‌خواهند ۱۵۰ هزار نفر جمعیت را به این شهر اضافه کنند.


از سرابتاوه تا روستای گوشه را طرح جامع شهری کار کنند


اکبری تبار تصریح کرد: اگر می‌خواهند شهرستان بویراحمد کبیر را ببینند از سرابتاوه تا روستای گوشه را طرح جامع شهری کار کنند، چطور در روستاها معبر ۶ متری در حال اجرا است درحالی‌که بر اساس ضوابط طرح تفصیلی و شورای‌عالی شهرسازی خیابان زیر ۱۰ متر منسوخ است.


چرا معاون عمرانی و فرماندار مصوبه را اجرا نمی‌کنند؟


وی افزود: کوچه‌های روستاهای ما ۴ متری کار می‌شوند، ماشین آتش‌نشانی نمی‌تواند عبور کند، این‌طور درست نیست که یک مقطعی بلکو و بنسنجان و یک مقطعی اکبرآباد و شرف‌آباد را الحاق کرند، حالا ۶ روستا، فردا چند روستای دیگر، این از نظر شهرسازی با مشکل مواجه می‌شود.



بخشدار مرکزی بویراحمد گفت: مصوبه انجام‌گرفته است، هیئت دولت اعلام کردند، چرا معاون عمرانی و فرماندار اجرا نمی‌کنند، وقتی قرار هست روستای مادوان الحاق شود بنیاد مسکن دچار مشکل می‌شود، نمی‌دانند خدمات ارائه کنند یا نکنند، آسفالت اجرا کنند یا نه. تکلیف مشخص نیست، مسئولان از دوگانگی خارج شوند و تصمیم خود را اجرایی کنند.


تشکیل کمیسیون ماده 99 در بخشداری


اکبری تبار ادامه داد: از بدو حضور ما در بخشداری کمیسیون ماده ۹۹ را با همکاری دفتر فنی استانداری در بخشداری فعال کردیم، در این کمیسیون از ساخت‌وسازهای خلاف جلوگیری شده است. در طول یک سال و نیم قریب ۲ هزار پرونده در این کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت.



تاریخ انتشار : 25 مرداد 1403, 12:32



» اخبار مرتبط:

  • امیدواری برای دست کشیده ها از پولشان
  • مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد:یکهزار و 12تعاونی در استان غیر فعال هستند
  • 77 درصد تعاونی های ثبتی شهرستان گچساران غیر فعال هستند
  • معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد: ۲۵ تعاونی دولتی و غیردولتی توجهی به سرانه عمومی ندارند
  • "حمایت دولت از کشاورزان کوچک"
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟